بَاب
مَا يَقُولُ
إِذَا سَمِعَ
الْإِقَامَةَ
İkameti İşitenin Ne
Söyleyeceği?
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ دَاوُدَ
الْعَتَكِيُّ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ ثَابِتٍ
حَدَّثَنِي
رَجُلٌ مِنْ
أَهْلِ الشَّامِ
عَنْ شَهْرِ
بْنِ
حَوْشَبٍ
عَنْ أَبِي أُمَامَةَ
أَوْ عَنْ
بَعْضِ
أَصْحَابِ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنَّ
بِلَالًا
أَخَذَ فِي
الْإِقَامَةِ
فَلَمَّا
أَنْ قَالَ
قَدْ قَامَتْ
الصَّلَاةُ
قَالَ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَقَامَهَا
اللَّهُ
وَأَدَامَهَا
و قَالَ فِي
سَائِرِ
الْإِقَامَةِ
كَنَحْوِ
حَدِيثِ
عُمَرَ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ فِي
الْأَذَانِ
Ebu Umame (r.a.)'dan
veya ashabdan birinden rivayet edildiğine göre; Bilal (r.a.) ikamet'e başlayıp
da Kad kametu's-selah cümlesini söyleyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
"Allah namaz kılmayı nasib etsin ve onu devam ettirsin" derdi.
İkametin Kad kametu's-selah (cümlesi dışındaki) diğer cümlelerinde (ise) ezan(a icabet) konusunda ki (527
no'lu) Ömer hadisi(nde anlatıldığı) gibi
karşılık verirdi.
Sadece Ebu Davud
rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Bu hadis’e göre ikameti işiten kimse icabet
etmekle mükelleftır. Şöyle ki: Kad kametu's-selah cümlesini işitince
"Allah onu kılmayı nasib etsin ve onu devam ettirsin" demeli. Hayye ale's-salah
ve hayye ale'l-felah (cümlelerini işitince ise) "La havle vela kuvvete
illa billahi aliyyul azim (isyandan dönmek ve itaate muvaffak olmak, ancak yüce
ve büyük olan Allah'ın fazlı iledir)" denilir. Kalan cümleleri ise, aynen
tekrar edilir. Şafiîler ve Hanbelîler bu görüştedirler. Malikîler ile Hanefîler
ise, ikamete İcabetin gerekmediği görüşündedirler. Senedinde Muhammed b. Sabit
ve Şehr b. Havşeb bulunduğu için bu hadisle amel etmezler. Şafiî ve Hanbelîler
amellerin faziletiyle ilgili konularda zaif hadislerle amel edileceği
esasından hareketle bu hadisle amel etmişlerdir.
Nitekim
müezzinin kametinin, Hayya ale's-salah kelimesinde mi, yoksa kad
kaameti's-salah'da mı, yoksa kameti bitirince mi imamın namaza başlaması
gerektiği hususundaki ihtilaf da bundan doğmuştur.