DEVAM: 26. Çocuğa
Namaz Kılma Emri Ne Zaman Verilir?
حَدَّثَنَا
زُهَيْرُ
بْنُ حَرْبٍ
حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ
حَدَّثَنِي
دَاوُدُ بْنُ
سَوَّارٍ
الْمُزَنِيُّ
بِإِسْنَادِهِ
وَمَعْنَاهُ
وَزَادَ
وَإِذَا زَوَّجَ
أَحَدُكُمْ
خَادِمَهُ
عَبْدَهُ
أَوْ أَجِيرَهُ
فَلَا
يَنْظُرْ
إِلَى مَا
دُونَ السُّرَّةِ
وَفَوْقَ
الرُّكْبَةِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَهِمَ
وَكِيعٌ فِي
اسْمِهِ وَرَوَى
عَنْهُ أَبُو
دَاوُدَ
الطَّيَالِسِيُّ
هَذَا
الْحَدِيثَ
فَقَالَ
حَدَّثَنَا أَبُو
حَمْزَةَ سَوَّارٌ
الصَّيْرَفِيُّ
Davud b. Sevvar
el-Müzenî, önceki (495.) hadisi manası ve senedi ile rivayet edip şunu ilave
etmiştir: (Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) devamla şöyle buyurdu):
"Ve sizden biriniz, cariyesiyle kölesini (veya [şek raviye aittir]
hizmetçisini) evlendirirse,(cariyesi efendisinin, efendi de cariyesinin)
göbeğinden aşağısına ve dizinden yukarısına bakmasın."
Ebu Davud dedi ki: Veki'
hocasının isminde yanıldı. Ebu Davud et-Tayalisî bu hadisi ondan (Sevvar b.
Davud) rivayet edip "Bize Ebu Hamza Sevvar es-Sayrafi haber verdi"
dedi.
Diğer tahric: Ayrıca:
Ebu Davud, libas
AÇIKLAMA: Bu hadisin mevzu üe
alakalı kısmı, metinde zikredilmeyen bölümüdür. Hadiste zikredilen ifadeler,
cariyesini evlendiren bir efendiye o cariyenin artık haram olduğunu,
dolayısıyle dizkapağı ile göbeği arasına bakamayacağını bildirmektedir. Hz.
Nebi, "cariye" diye terceme ettiğimiz
(hadim) kelimesini müzekker olarak kullanmıştır. Buna göre, "diz
kapağının üstüne ve göbeğinin altına bakmasın" emrinin cariyeye ait olması
da muhtemeldir. Bu durumda "cariye efendisinin göbeği ile diz kapağı
arasına bakmasın" manası çıkmış olur. Netice itibari ile her iki ihtimal
de aynı sonucu verir. Çünkü, cariye evlendikten sonra, efendisi onun göbeği ile
diz kapağı arasına bakamayacağı gibi, o da efendisinin göbeği ile diz kapağı
arasına bakamaz. Cariyeyi kölesi ile veya bir başkası ile evlendirmesi
arasında hüküm bakımından fark yoktur. Bu sebeple hadisin tercemesinde parantez
içindeki açıklamalarla bu nükteye işaret etmeye çalıştık.