DEVAM: 26. Çocuğa
Namaz Kılma Emri Ne Zaman Verilir?
حَدَّثَنَا
مُؤَمَّلُ
بْنُ هِشَامٍ
يَعْنِي
الْيَشْكُرِيَّ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ
عَنْ
سَوَّارٍ
أَبِي
حَمْزَةَ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَهُوَ
سَوَّارُ
بْنُ دَاوُدَ
أَبُو
حَمْزَةَ
الْمُزَنِيُّ
الصَّيْرَفِيُّ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ شُعَيْبٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مُرُوا
أَوْلَادَكُمْ
بِالصَّلَاةِ
وَهُمْ
أَبْنَاءُ
سَبْعِ
سِنِينَ وَاضْرِبُوهُمْ
عَلَيْهَا
وَهُمْ
أَبْنَاءُ
عَشْرٍ
وَفَرِّقُوا
بَيْنَهُمْ
فِي
الْمَضَاجِعِ
Amr b. Şuayb babası
vasıtası ile dedesinden Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle
buyurduğunu rivayet etmiştir: “Çocuklarınıza, yedi yaşına geldiklerinde namaz
kılmalarını emrediniz. On yaşına geldiklerinde kılmazlarsa dövünüz ve
yataklarını ayırınız"
Diğer tahric: Ahmed b.
Hanbel, II, 180, 187.
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerifte
öncekinden fazla olarak, çocukların yataklarının ayrılması da emredilmektedir.
Bu emri ifade eden cümlenin "on yaşına gelince dövünüz" cümlesine
atfedilmesi mümkün olduğu gibi, "Yedi yaşında iken namaz kılmalarını
emrediniz" cümlesine atfedilmesi de mümkündür. Birinci takdire göre,
çocuklar on yaşına geldiklerinde, ikinci takdire göre ise, yedi yaşına
geldiklerinde yataklarının ayırılması gerekir. On yaş buluğ çağına daha yakın
olduğu için çocukların şehvetleri artar ve kötü durumların ortaya çıkmasından
korkulur. Bu bakımdan atfın "on yaşına geldiklerinde dövünüz"
cümlesine olması daha isabetli olsa gerektir. Buna göre cümlenin manası
"on yaşına geldiklerinde namazı kılmazlarsa dövünüz ve yataklarını da
ayırınız" şeklinde olacaktır. Ne var ki, Bezzar'ın yaptığı bir rivayet,
ikinci takdiri destekler mahiyettedir.
Çocukların
aralarını ayırmış olmak için her birinin ayrı elbise giymiş olmaları kafidir,
yorganlarının ayrı olması şart değildir. Ancak en güzeli her birini ayrı
yataklara yatırmaktır.
Malikîler
"Çocukların biri birlerine sarılmaları, lezzet kastı ile de olsa
aralarında bir Örtü olunca mekruhtur. Çünkü onlarda lezzet yok
hükmündedir" derler.
Çocukların
velisi, onların lezzet kastı ile biri birlerine sarıldıklarını öğrenir de buna
ses çıkarmazsa haram işlemiş olur. Çünkü onları ıslah velinin vazifesidir.
Baliğ
olanların, arada örtü yokken biri birlerine sarılmaları, lezzet kastı ile
olsun olmasın haramdır. Aralarında örtü varsa, lezzet kastı ile olursa
haramdır. Lezzet kastı yoksa haram değildir.
Her
ne kadar, uygun olan ayrı yataklarda yatırmak ise de, zaruretden dolayı
yataklarını ayıramayıp aynı yatakta bir kaç çocuğu yatırmak mecburiyetinde
kalınırsa (şehvet duygusu olmadan) onları pijamaları ile bir arada
yatırmalarında mahzur yoktur.