DEVAM: 127. Cuma Günü
Ğusletmek
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ
خَالِدٍ
الرَّمْلِيُّ
أَخْبَرَنَا
الْمُفَضَّلُ
يَعْنِي ابْنَ
فَضَالَةَ
عَنْ
عَيَّاشِ
بْنِ عَبَّاسٍ
عَنْ
بُكَيْرٍ
عَنْ نَافِعٍ
عَنْ ابْنِ عُمَرَ
عَنْ
حَفْصَةَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ عَلَى كُلِّ
مُحْتَلِمٍ
رَوَاحٌ
إِلَى
الْجُمُعَةِ
وَعَلَى
كُلِّ مَنْ
رَاحَ إِلَى
الْجُمُعَةِ
الْغُسْلُ
قَالَ أَبُو
دَاوُد إِذَا
اغْتَسَلَ
الرَّجُلُ
بَعْدَ
طُلُوعِ
الْفَجْرِ
أَجْزَأَهُ
مِنْ غُسْلِ
الْجُمُعَةِ
وَإِنْ
أَجْنَبَ
Hafsa (r.anha) Peygamber
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu haber vermiştir: "Her
ihtilam (baliğ) olana, cumaya gitmek vacibtir. Cumaya giden (gitmek isteyen)
herkese de gusül vaciptir."
Ebu Davud dedi ki: Bir
adam cünüblükten dolayı da olsa fecrin doğmasından sonra gusül ederse, ona
kafidir.
Diğer tahric: Nesai,
cuma
AÇIKLAMA: Bu Hadisteki harf-i
cerler mukaddem ve mahfuz bir habere
mütealliktirler. Bezlu'l-Mechud
sahibi bu mahzufu olarak takdir etmiştir. Terceme de bu
takdir göz önünde bulundurularak yapılmıştır.
Hadisden
mutlak olarak cumanın baliğ olan herkese vacip olduğu anlaşılmaktadır. Ancak
ileride cuma namazı bahsinde de temas edileceği gibi hasta, misafir, kadın,
köle ve saire'ye cuma namazı farz değildir. 1067. no'da gelecek olan Tarik bin
Şihab'ın rivayet ettiği "Cuma, köle, kadın, çocuk ve hastaların haricinde
her müslümana vacib bir haktır" mealindeki hadis, üzerinde durduğumuz
hadisi kayıtlamaktadır.
Ebu
Davud'un ilavesinden, cünuplükten dolayı yıkanıldığı takdirde, ayrıca cuma için
tekrar gusletmenin gerekli olmadığını anlıyoruz. Bundan da cuma günü yapılan
guslün cuma namazı için camiye gelecek müslümanları kerih kokularla rahatsız
etmemek için olduğu anlaşılmaktadır.