DEVAM: 119.
Lohusalığın Müddetini (tayin) Hakkındaki Hadisler
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ يَحْيَى
أَخْبَرَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ حَاتِمٍ
يَعْنِي حُبِّي
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
الْمُبَارَكِ
عَنْ يُونُسَ
بْنِ نَافِعٍ
عَنْ كَثِيرِ
بْنِ زِيَادٍ
قَالَ
حَدَّثَتْنِي
الْأَزْدِيَّةُ
يَعْنِي
مُسَّةَ
قَالَتْ
حَجَجْتُ
فَدَخَلْتُ
عَلَى أُمِّ
سَلَمَةَ
فَقُلْتُ يَا
أُمَّ
الْمُؤْمِنِينَ
إِنَّ
سَمُرَةَ
بْنَ جُنْدُبٍ
يَأْمُرُ
النِّسَاءَ
يَقْضِينَ صَلَاةَ
الْمَحِيضِ
فَقَالَتْ
لَا
يَقْضِينَ
كَانَتْ
الْمَرْأَةُ
مِنْ نِسَاءِ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
تَقْعُدُ فِي
النِّفَاسِ
أَرْبَعِينَ
لَيْلَةً لَا
يَأْمُرُهَا
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِقَضَاءِ
صَلَاةِ
النِّفَاسِ
قَالَ
مُحَمَّدٌ يَعْنِي
ابْنَ
حَاتِمٍ
وَاسْمُهَا
مُسَّةُ تُكْنَى
أُمَّ
بُسَّةَ
قَالَ أَبُو
دَاوُد كَثِيرُ
بْنُ زِيَادٍ
كُنْيَتُهُ
أَبُو سَهْلٍ
Müsse (r.anha) şöyle
demiştir: Hacca gitmiştim, Ümmü Seleme (r.anha)'nın huzuruna girdim ve: Ey
mü'minlerin annesi, Semure bin Cündub kadınların hayz günlerindeki namazlarını
kaza etmelerini emrediyor dedim.
Bunun üzerine Ümmü
Seleme: (Hayır) kaza etmezler, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
kadınları lohusalıkta kırk gece otururlar (namazı, orucu, terk ederlerdi de)
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onlara lohusalık zamanındaki
namazlarını kaza etmelerini emretmezdi, dedi.
Muhammed bin Hatim dedi
ki, (Senetteki el-Ezdiyye'nin) ismi Müsse, künyesi Ümmü Büsse'dir. Ebu Davud,
"(Hadisin senedinde geçen) Kesir bin Ziyad'ın künyesi Ebu Sehl'dir"
dedi.
Bu Hadisi Kütüb-i
Sitte müelliflerinden sadece Ebu Davud rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Semure bin Cundub'un
kadınlara hayz günlerindeki namazlarını kaza etmelerini emretmesi tamamen
ictihadıdır. Her halde 262 numaradaki Hz. Aişe hadisini duymamıştır. Semure'nin
bu hareketine Ümmü Seleme, Resulullah'ın akrabaları olan hanımların lohusalık
esnasında geçirdikleri namazları kaza etmediklerini delil getirerek, hayız
halinde geçen namazları kaza edilmeyecek diye cevap vermiştir. Halbuki nifas
hayızdan çok daha nadirdir. Hayız da geçen namazlar kaza edilecek olsaydı
nifasta geçenlerin evleviyyetle kaza edilmeleri gerekirdi.
Bu
hadisin burada getirilmesine sebep lohusalık müddetini kırk gece olarak tayin
etmesidir. Konu ile ilgili malumat önceki hadisin açıklanmasında verilmiştir.