بَاب
مَا جَاءَ فِي
وَقْتِ
النُّفَسَاءِ
119. Lohusalığın
Müddetini (tayin) Hakkındaki Hadisler
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ يُونُسَ
أَخْبَرَنَا
زُهَيْرٌ
حَدَّثَنَا
عَلِيُّ بْنُ
عَبْدِ
الْأَعْلَى
عَنْ أَبِي
سَهْلٍ عَنْ
مُسَّةَ عَنْ
أُمِّ سَلَمَةَ
قَالَتْ
كَانَتْ
النُّفَسَاءُ
عَلَى عَهْدِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
تَقْعُدُ
بَعْدَ
نِفَاسِهَا
أَرْبَعِينَ
يَوْمًا أَوْ
أَرْبَعِينَ
لَيْلَةً
وَكُنَّا
نَطْلِي
عَلَى وُجُوهِنَا
الْوَرْسَ تَعْنِي
مِنْ
الْكَلَفِ
Ümmü Seleme (r.anha)
şöyle demiştir: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında lohusa
olan bir kadın doğumdan sonra kırk gün veya kırk gece oturur (namazı, orucu
terk eder) di." Biz (yüzdeki çiğit'ten dolayı) yüzlerimize vers sürerdik.
Diğer tahric. Tirmizi,
tahare; İbn Mace, tahare; Ahmed b. Hanbel VI, 300, 303, 304
AÇIKLAMA: Hadisten lohusalığın
azami müddetinin kırk gün olduğu anlaşılmaktadır. Ulemanın ekserisinin görüşü
bu merkezdedir. Ömer bin Hattab Osman, Ali, ibn Abbas, Enes, bin Malik, Aişe,
Ümmü Seleme, Süfyan-i Sevri, Ebu Hanife ile ashabı, Ahmed ve İshak bin Rahuye
bu görüştedirler.
Şa'bi,
Ata ve Şafii'ye göre lahusalığın ekser müddetli iki aydır. İmam Malik'in görüşü
de bu merkezde iken sonra bundan dönmüş ve lohusalığın azami müddeti için bir
sınır tayin etmemiştir. Malik'in ashabı ise İmam Malik'in ilk görüşünü
benimsemişlerdir.
Hasan
el-Basri'ye göre elli gündür.
Bu
hadisin senedi hakkında bazı tenkitler yapılmışsa da, Tirmizi,. İbn Mace ve
Teberani'de bu hadisi takviye eden başka rivayetler vardır.
Lohusalık
müddetinin asgarisi hakkında da ihtilaf edilmiştir. Şafii, Maliki ve
Hanbelilere göre lohusalığın asgari müddeti için sınır yoktur. İbadet
meselesinde Hanefiler de aynı görüştedir.
Doğumdan
sonraki kan gelmezse kadın hiç lohusa olmamış sayılır. Kan gelir de kırk günden
önce kesilirse, lohusalık müddeti kanın kesilme müddetidir. Kan kırk günden
fazla devam ederse Hanefilere göre, kırk günü nifas, kalanı istahazadır.
Şafiilere göre ise, iki aydan sonrası istihazadır. Nifas müddeti içinde görülen
temizlik de nifas'tan sayılır. Mesela, on gün kan gelip beş gün kesildikten
sonra tekrar on gün kan gelecek olsa, bu yirmi beş günün hepsi nifas müddeti
sayılır.
Şafiilere
göre bu temizlik günleri en az onbeş gün devam ederse tuhr sayılır. Bu
günlerden evvelki hal nifas, sonraki günler de hayz hali sayılır. Fakat
temizlik on beş günden az devam ederse, hepsi nifastan sayılır. Ancak iddet
için nifas müddetine ihtiyaç hissedilirse bu, Ebu Hanife'ye göre yirmi beş gün,
Ebu Yusuf'a göre on bir gün, İmam Muhammed'e göre on bir saattir. Şöyleki, bir
adam karısına, "sen doğurduğun zaman boşsun" dese, bilahere kadın
gelerek ben doğum yaptım, lohusa oldum, sonra da üç defa hayz görüp temizlendim
dese, kadının sözünün tasdik edilebilmesi için, Hanefi imamlarına göre,
yukarıda geçtiği şekilde nifas müddeti şart koşulur.