DEVAM: 79. Uykudan
Dolayı Abdest Almaya Dair
حَدَّثَنَا
حَيْوَةُ
بْنُ
شُرَيْحٍ
الْحِمْصِيُّ
فِي آخَرِينَ
قَالُوا
حَدَّثَنَا بَقِيَّةُ
عَنْ
الْوَضِينِ
بْنِ عَطَاءٍ
عَنْ
مَحْفُوظِ
بْنِ
عَلْقَمَةَ عَنْ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ عَائِذٍ
عَنْ عَلِيِّ
بْنِ أَبِي
طَالِبٍ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ قَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وِكَاءُ السَّهِ
الْعَيْنَانِ
فَمَنْ نَامَ
فَلْيَتَوَضَّأْ
Hz. Ali (r.a.)
Rasülullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğu rivayet etmiştir;
"Dübürün bağı gözlerdir. Kim uyursa abdest alsın."
Diğer tahric: İbn Mace
tahare; Darimi, vudu'; Ahmed b. Hanbel
AÇIKLAMA: Vika: Kese, tulum gibi
şeylerin ağzına bağlanan iptir.Hadiste "gözler" uyanıklıktan kinaye
olarak kullanılmış ve bağ'a benzetilmiştir. Nasıl tulum veya kese'nin bağı
içindekilerin çıkmasına mani ise, uyanıklık da istenilmeden hadesin çıkmasına
manidir. İnsan uyanık olduğu müddetçe mak'adı bağlanmış gibidir. Veya en
azından kendi kontrolündedir. Şuuru dışında oradan hiçbir şey çıkmaz.
Uyuduğunda bağı çözülür. Bundan dolayı, uyku abdesti bozucudur.
İster
az, ister çok ve her ne suretle olursa olsun uyku, abdesti bozar diyenler bu
Hadise dayanmışlardır.Ancak,bu hadisin zayıf olduğu söylenmiştir.
Ayni
der ki; "Bu hadis iki yönden maluldür (illetlidir): 1. (ravi) Bakıyye,
hakkında tenkidler bulunan biridir. 2. İnkıta' (senedde kopukluk).
"Hadisin
sahih olduğu farz edilirse, uyumanın az ve mütemekkin bir halde olduğuna
hamledilir.
"Bu
hadise dayanarak uykunun, bizzat kendisinin hades olduğunu söyleyenlerin
sözleri de, hafif uykunun ve secde halinde uyumanın abdesti bozmadığını ifade
eden hadislerle reddedilmiştir."