بَاب
فِي
الْفَرْقِ
بَيْنَ
الْمَضْمَضَةِ
وَالِاسْتِنْشَاقِ
55. Ağıza ve Burun'a
Ayrı Ayrı Su Vermek
حَدَّثَنَا
حُمَيْدُ
بْنُ
مَسْعَدَةَ
حَدَّثَنَا
مُعْتَمِرٌ
قَالَ
سَمِعْتُ
لَيْثًا
يَذْكُرُ
عَنْ طَلْحَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
قَالَ دَخَلْتُ
يَعْنِي
عَلَى
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَهُوَ يَتَوَضَّأُ
وَالْمَاءُ
يَسِيلُ مِنْ
وَجْهِهِ وَلِحْيَتِهِ
عَلَى
صَدْرِهِ
فَرَأَيْتُهُ
يَفْصِلُ
بَيْنَ
الْمَضْمَضَةِ
وَالِاسْتِنْشَاقِ
Talha, babasından naklen
dedesinin şöyle dediğini haber vermiştir: "Resulullah (sallallahu aleyhi
ve sellem) abdest alırken huzuruna girdim. Sular yüzünden ve sakalından bağrına
akıyordu. O'nu ağzına ve burnuna ayrı ayrı su verirken gördüm"
AÇIKLAMA: Ravi Talha'nın
babasının adı Musarrif, dedesinin ismi de Amr b. Ka'b dır. Taberani Mu'cem'inde
Talha'nın dedesinin isminden Ka'b b. Amr diye bahseder. Bu Hadise göre Rasul-i
Ekrem (s.a.v.) önce üç kere ağzına su
vermiş ve sonra da üç kere burnuna su vermiştir. Bu bakımdan bu Hadis
"abdestte ağzına ve buruna ayrı ayrı su verilir" diyenlerin
delilidir.
Ne
var ki bu hadis sıhhat bakımından delil olabilecek nitelikte değildir. Fakat
daha önce geçen 107 numaralı sahih hadis, ağıza ve buruna ayrı ayrı üçer kere
su verilmesi hakkında sağlam bir delildir. Keza Ebu Ali'nin Sinan'ında bulunan
Resulullah'ın ağzına ve burnuna üçer defa ayrı ayrı su verdiğine dair
rivayetler de bu hususta bir delil teşkil eder. Ancak İbn Mace'de ağzına ve
burnuna bir avuçtan su verdiği rivayet edilmektedir. [İbn Mace, tahare 43] Keza
Resulüllah (s.a.v.)'in abdest alış şekli ile ilgili Hadisleri toplayan babta da
ağıza ve burna aynı avuçtan su verildiğine dair 111. Hadiste olduğu gibi
örnekler geçmiştir.
Bütün
bunlardan çıkan netice şudur; Resul-i Ekrem (s.a.v.) zaman zaman ağza ve buruna
hem bir avuçtan ve hem de iki ayrı avuçtan su vermiştir. Buna göre her ikisi de
caizdir.