DEVAM: 42. Nebiz
(Şıra) İle Abdest Almak
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
وُهَيْبٌ
عَنْ دَاوُدَ
عَنْ عَامِرٍ
عَنْ
عَلْقَمَةَ
قَالَ قُلْتُ
لِعَبْدِ اللَّهِ
بْنِ
مَسْعُودٍ
مَنْ كَانَ مِنْكُمْ
مَعَ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَيْلَةَ
الْجِنِّ فَقَالَ
مَا كَانَ
مَعَهُ
مِنَّا
أَحَدٌ
Alkame'den
rivayet.edildiğine göre, dedi ki: "Ben Abdullah b. Mes'ud'a, sizden kim
cin gecesinde Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) ile birlikte bulundu?
dedim. O da: "Bizden hiç kimse O'nunla bulunmadı" diye cevap verdi.
Diğer tahric: Ahmed b.
Hanbel
AÇIKLAMA: Musannif Ebu Davud'un
bu hadisi rivayet etmekten maksadı, bir önceki 84 nolu hadisi, sıhhat yönünden
tenkid etmektir. İmam Nevevi, Müslim Şerhi'nde diyor ki; bu hadis, Ebu Davud'da
ve diğer bazı kitaplarda cin gecesinde ibn Mesud'un Resul-i Ekrem (s.a.v.) ile
beraber bulunduğuna ve nebizle abdest almanın caizliğine dair zikredilen hadisi
çürütmekte açık bir delildir. Çünkü bu hadis sahihtir. "Nebiz hadisi ise
alimlerin ittifakı ile zayıftır. Eğer o hadisin sağlam olduğu kabul edilirse şu
iki hadis'in arasını uzlaştırmak mümkündür. Şöyle ki İbn-i Mes'ud (r.a.) o gece
Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in cinlerle konuştuğu yerde bulunmamıştır da oradan
hayli uzakta kendisine çizilen çizgi içinde bulunmuştur. [Nevevi şerhi Müslim]
İmam
Nevevi bu sözüyle konumuzu teşkil eden bu hadisin sahih olabileceği ihtimaline
yer vermişse de bu ihtimal onun nesh edilmiş olmasına mani değildir. Aynı
şekilde ibnu'I-Humam'da bu hadisin sahih hadislere aykırı olmadığını ifade
etmiştir, lbnu'l Human'ın bu mevzudaki sözleri şu mealdedir: "İbn Mes'ud
hadisinde bulunan "Onunla beraber
bizden hiç kimse bulunmadı" cümlesini: "O gecede bizden, benden
başka, hazır bulunan olmadı" şeklinde anladığımızda iki hadis arasında
tearuz kalmaz.
Ayrıca
"İki hadis arasında te'vil ve te'lif (yorum ve barıştırma) imkanı olmadığı
kabul edilirse, "isbat eden görüş, nefyeden görüşe mukaddemdir"
(Kesin kanıt içeren hadis, olayı reddeden ikinci haber'den önceliklidir)
kaidesince isbat edilen görme olayı "bulunmadı ve görmedi" şeklindeki
hadise oranla öncelik kazanır. Böylece görme olayı tesbit edilmiş olur.[Kemaleddin
İbnü'l-Humam; Fethu'l-Kadîr, I, 82.]
Ayrıca
bu dimilerle buluşma eş-Şibli'nin beyanına göre altı kez meydana gelmiştir.
Şöyle ki:
1.
Nebiimizin, hilekarlar tarafından kaçırıldığı zannedildiği gece ki İbn Mes'ud
bu gecede bulunmadı.[Müslim sakat] 2. Hacun'da
olmuştur ki, Hacun Mekke'de bir dağdır.
3. Mekke'nin en yüksek yerinde olmuştur. 4. Medine'de olmuştur. Bu üç gece devam
etmiş ve İbn Mes'ud da hazır bulunmuştur.
5. Medine'nin dışında olmuştur.Bunda da Zübeyr b. Avvam hazır bulunmuştur. 6. Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in bir
yolculuğunda olmuştur ki, bunda da Bilal İbn Haris hazır bulunmuştur.
Bu
nedenle cin gecesi hadisinde anlatılan "nebizle abdest alma" olayı
daha sonra Medine'de inen teyemmüm [Maide 6] ayetiyle neshedilmiştir.