باب: إثم من
آوى محدِثاً.
6. GÜNAH İCAD EDEN KİMSEYE YATAKLIK ETMENİN GÜNAHI
رواه علي، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم.
Haberi Ali, Nebi s.a.v.'den nakletmiştir.
حدثنا موسى
بن إسماعيل:
حدثنا عبد
الواحد: حدثنا
عاصم قال: قلت
لأنس:
أحرَّم
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم المدينة؟
قال: نعم، (ما
بين كذا إلى
كذا، لا يُقطع
شجرها، من
أحدث فيها
حدثاً فعليه
لعنة الله
والملائكة
والناس
أجمعين).
قال عاصم:
فأخبرني موسى
بن أنس: أنه
قال: (أو آوى محدِثاً)
[-7306-] Asım şöyle demiştir: Enes'e dedim ki
"Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem Medine'yi haram kıldı mı?"
Enes
"Evet filan yerle, filan yerin arasını haram kıldı. Buranın
ağacı kesilmez, burada bir günah uyduran kimsenin Allah'ın, meleklerin ve tüm
insanların laneti üzerine olsun."
Asım şöyle dedi: Musa b. Enes bana Enes'in "Veya bir günah
icad edene yataklık yapan" dediğini haber verdi.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Günah icad eden kimseye yataklık etmenin günahı."
Yani bir günahı uydurana yataklık eden kimsenin günahı.
İbn Battal şöyle demiştir: Bu hadis, Medine dışında sonradan
münker bir şey uyduran veya böyle bir kimseye yataklık eden kimsenin, bunları
Medine'de işleyen kişiye yönelik tehditin aynısı bir tehdide muhatap olmadığını
göstermektedir. Gerçi günah işleyen kimselere yataklık eden kişinin, günah
açısından onlara ortak olduğunu biliyoruz. Zira bir topluluğun fiilinden veya
amelinden hoşnut olan kimse,• onlar gibi olur. Fakat Medine'nin özelolarak
zikredilmesi, şerefinden ve vahyin indiği yer ve Resulullah Sallallahu Aleyhi
ve Sellem'in vatanı olmasından dolayıdır. Din, yeryüzünün diğer beldelerine
buradan yayılmıştır. Böylece Medine'nin başka beldelere daha fazla bir
üstünlüğü sözkonusudur. Bir başkası şöyle demiştir: Hadiste özelolarak
Medine'nin zikredilmesinin ardında yatan sır, buranın o zamanlar Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in vatanı olmasındandır. Medine daha sonra
Hulefa-yı Raşidın'in oturdukları şehir haline gelmiştir.