باب: خروج
النار.
24. ATEŞ ÇIKMASI
وقال أنس: قال
النبي صلى
الله عليه
وسلم: أول
أشراط الساعة
نار تحشر
الناس من
المشرق إلى
المغرب
Enes'in nakline göre Resulullah s.a.v. "Kıyamet alametlerinin
ilki, doğudan çıkıp da insanları batıya doğru sürüp toplayacak olan bir
ateştir" buyurmuştur.
حدثنا أبو
اليمان:
أخبرنا شعيب،
عن الزُهري: قال
سعيد بن
المسيب:
أخبرني أبو
هريرة:
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال: (لا
تقوم الساعة
حتى تخرج نار
من أرض الحجاز،
تضيء أعناق
الإبل ببصرى).
[-7118-] Ebu Hureyre r.a.'in nakline göre Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem
"Hicaz topraklarında bir ateş çıkıp, Busra'daki develerin
boyunlarını aydınlatmadıkça kıyamet kopmayacaktır" diye haber vermiştir.
حدثنا عبد الله
بن سعيد
الكندي: حدثنا
عقبة بن خالد:
حدثنا عبيد
الله، عن خبيب
بن عبد
الرحمن، عن
جده حفص بن
عاصم، عن أبي
هريرة قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (يوشك
الفرات أن
يحسر عن كنز
من ذهب، فمن
حضره فلا يأخذ
منه شيئاً).
قال عقبة:
وحدثنا عبيد
الله: حدثنا
أبو الزناد،
عن الأعرج، عن
أبي هريرة، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم مثله،
إلا أنه قال:
(يحسر عن جبل
من ذهب).
[-7119-] Ebu Hureyre r.a.'in nakline göre Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur:
"Fırat (nehrinin suyu çekilerek) kıymetli altın hazinesinin
açığa çıkma zamanı yakındır. Her kim o zaman orada hazır bulunursa ondan bir
şey almasın."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Ateş çıkması." Yani Hicaz topraklarından bir ateş
çıkması. "Hicaz topraklarında bir ateş çıkıp ... " Kurtubi', et-Tezkira'da
şöyle der: Sözkonusu ateş, Hicaz bölgesinde Medine'de çıkmıştır. Ateş 654 yılı
cemaziyelahirinin üçüncü Çarşamba gecesi gecenin ilk saatlerinde büyük bir
depremin ardından başlamış ve Cuma günü kuşluk vaktine kadar devam edip, sonra
sönmüştür.
Nevevi şöyle der: Şam halkı nezdinde bu ateşin çıktığı bilgisi
tevatür derecesindedir.
Ebu Şame, Zeylü'r-Ravdateyn isimli eserde şöyle der: 54 yılı
şaban ayının başlarında Medine-i Münewere' den mektuplar geldi. Bu mektuplarda
Sahihayn'da yer alan haberi tasdik eden büyük bir olayın açıklaması yer
almaktaydı. Ebu Şame, bu hadise yer verir ve şöyle der: Sözkonusu yangını gören
kimselerden güvendiğim birisi bana o ateşin ışığında çölde kitap yazdığını
haber verdi. "Busrd'daki develerin boyunlarını aydınlatmadıkça ... "
İbnü't-Tin şöyle demiştir: Yani bu ateşin bulunduğu yerden gelen ıŞığı; Şam
toprakları hududu içinde yer alan Busra'daki develeri aydınlatacaktır.
Ebü'l-Baka "Yani develerin boyunlarını aydınlık edecektir" demiştir.
"en-yahsira'l-Furatu" yani meşhur Fırat nehri açılmadıkça. Öyle
anlaşılıyor ki o hazinelerden alma yasaklığıonu almaktan kaynaklanan fitne ve
çarpışma nedeniyledir.
Sözkonusu alma yasaklığı, bu olayın zamanın ahirinda dünyadaki
haşr zamanında, henüz ortaya çıkmadığında ya da çıkan kısmın az olduğu anda
gerçekleşeceğinden kaynaklanabilir. Bu durumda o hazineden alan kimsenin aldığı
bir işe yaramaz. İmam Buharl'nin bu hadise Ateş çıkması başlığı altında yer
vermesinin arkasında yatan sır bu olsa gerektir. Bence birinci ihtimal daha
ağır basmaktadır. Zira Müslim bu hadisi bir başka rivayet yoluyla Ebu Hureyre'
den şu şekilde nakletmiştir: "Fırat nehrinin suları çekilerek altın dağı
çıkacaktır. İnsanlar bunun yüzünden birbiriyle çarpışacak ve her yüz kişiden
doksandokuzu bu uğurda öldürülecektir. Her bir kimse bnu ele geçirecek olanın
ben olacağını umarım' diyecektir."(Müslim, fiten)