باب: إذا رأى
بقراً تنحر.
39. RÜYADA KESİLEN İNEK GÖRMEK
حدثني محمد
بن العلاء:
حدثنا أبو
أسامة، عن بريد،
عن جده أبي
بردة، عن أبي
موسى - أراه -
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال:
(رأيت في المنام
أني أهاجر من
مكة إلى أرض
بها نخل، فذهب
وهلي إلى أنها
اليمامة أو
الهجر، فإذا
هي المدينة
يثرب، ورأيت
فيها بقراً، والله
خير، فإذا هم
المؤمنون يوم
أحد، وإذا الخير
ما جاء الله
به من الخير،
وثواب الصدق
الذي آتانا
الله به بعد
يوم بدر).
[-7035-] Ebu Musa'nın -zannederim Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem'den diyerek- nakline göre Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
şöyle buyurmuştur:
"Rüyada Mekke'den hurmalık bir yere hicret ettiğimi gördüm.
Buranın Yemame veya elHecer olduğunu tahayyül ettim. Bir de ne göreyim. Burası
Medine-i Münewere yani Yesrib imiş. Rüyamda sığır sürüsü gördüm. Valiahi o
hayırdır. Zira onların Uhud günü mu'minler olduğu ortaya çıktı. Hayır, Yüce
Allah'ın getirmiş olduğu hayır ve onun Bedir' den sonra bize nasip etmiş olduğu
doğruluğun sevabıdır."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
..... İbnü't-Tin bu tabiri şöyle açıklamıştır: Bunu
"vehell" şeklinde rivayet ettik. Dil bilginlerinin ifadesi ise
"J vehlun" şeklindedir. Kelime -tıpkı .......vehimtü" fiilinde
olduğu gibi- "........ veheltü ehilü, vehlen" kökünden türemiştir. Kişi
başka bir şeyi isterken hayalinin başkasına gitmesi demektir.
"Hayır, Yüce Allah 'zn getirmiş olduğu hayır ve onun
Bedir'den sonra bize nasip etmiş olduğu doğruluğun sevabıdır" Bedir'den
sonrasından maksat, Hayber'in, sonra da Mekke'nin fethidir.
Bu konuda şunları söylemek mümkündür: Hadisin ifade akışı
"Valiahi hayırdır" şeklindeki ifadenin rüyadan olduğuna işaret
etmektedir. Benim anladığım bu lafzın yazılmış olmadığı ve İbn İshak
rivayetinin bunu yazdırdığıdır. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem rüyasında
sığır sürüsü görür ve bir de hayır görür. Sığır sürüsünü Uhud günü katledilen
sahabiler olarak tabir eder. Hayrı ise Bedir günü ve ondan sonra Mekke'nin
fethine kadar savaşmaya samimiyetle devam etmenin ve cihada sabırla dayanmanın
bir sevabı olarak tabir eder. Buna göre "ondan sonra" lık tan maksat,
Bedir'le Uhud arasına mahsus değildir. Nitekim İbn Battal buna dikkat
çekmiştir. "Bedir" kelimesiyle Uhud' dan önce yapılan meşhur Bedir
savaşı değil, vaadedilen Bedir olma ihtimali vardır. Çünkü vaadedilen Bedir,
Uhud'dan sonra idi ve bu Bedir'de çarpışma olmamıştı. Müşrikler Uhud' dan
döndüklerinde "Sizinle bir dahaki karşılaşmamız gelecek yıl Bedir'
dedir" demişlerdi. Bunun üzerine Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
yanında bulunanlarla birlikte Bedir' e kadar yürümüş ancak müşrikler oraya
gelmemiş•lerdi. Bundan dolayı buna vaadedilen Bedir adı verildi. Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem "sıdk" kelimesiyle kendilerinin
vaatlerine sadık kaldıklarına, bundan caymadıklarına ve Yüce Allah'ın bundan
dolayı kendilerine daha sonra Kureyza, Hayber ve ondan sonraki yerleri
fethetmeyi nasip ederek karşılık verdiğine işaret etmiş olmaktadır.