باب: توبة
السارق.
14. HIRSIZIN TÖVBE ETMESİ
حدثنا
إسماعيل بن
عبد الله قال:
حدثني ابن وهب،
عن يونس، عن
ابن شهاب، عن
عروة، عن
عائشة:
أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قطع يد
امرأة، قالت
عائشة: وكانت
تأتي بعد ذلك
فأرفع حاجتها إلى
النبي صلى
الله عليه
وسلم، فتابت
وحسنت توبتها.
[-6800-] Aişe r.anha'nın nakline göre ResuluIlah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem hırsızlık eden bir kadının elini kestirmiştir. Aişe
şöyle demiştir:
"Artık bundan sonra o kadın bana gelir, ben de onun ihtiyacını
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e arzederdim. Kendisi bu hadiseden sonra
tövbe etti ve tövbesi de güzel oldu."
حدثنا عبد
الله بن محمد
الجعفي: حدثنا
هشام بن يوسف:
أخبرنا معمر،
عن الزُهري،
عن أبي إدريس،
عن عبادة بن
الصامت رضي
الله عنه قال:
بايعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم في رهط،
فقال: (أبايعكم
على أن لا
تشركوا بالله
شيئاً، ولا تسرقوا،
ولا تزنوا،
ولا تقتلوا
أولادكم، ولا
تأتوا ببهتان
تفترونه بين
أيديكم
وأرجلكم، ولا
تعصوني في
معروف، فمن
وفى منكم
فأجره على الله،
ومن أصاب من
ذلك شيئاً
فأخذ به في الدنيا
فهو كفَّارة
له وطهور، ومن
ستره الله، فذلك
إلى الله: إن
شاء عذَّبه،
وإن شاء غفر
له).
قال أبو عبد
الله: إذا تاب
السارق بعدما
قطعت يده قبلت
شهادته، وكل
محدود كذلك
إذا تاب قبلت
شهادته.
[-6801-] Ubade b. es-Samit şöyle anlatmıştır: Ben bir
topluluk içinde ResuluIlah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile bey'atlaştım.
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem bana şöyle buyurdu:
"Ben sizlerle şu şartlar üzerine Bey'atlaşıyorum: Allah'a
hiçbir şeyi ortak kılmamanız, hırsızlık yapmamanız, çocuklarınızı öldürmemeniz,
ellerinizle ayaklarınız arasından bir iftira düzüp getirmemeniz, hiçbir maruf
işte bana isyan etmemeniz. Sizden her kim bu sözünde durursa, onun ecri
Allah'ın zimmetindedir. Bu dediklerimden birini yapıp da ondan dolayı dünyada
yakalanırsa bu onun için bir kefarettir ve bir temizliktir. Bunlardan birini
yapıp da yaptığı fiili Allah örterse onun bu işi de Allah'a kalır. Allah
isterse onu azaplandınr, isterse affeder. "
Ebu Abdullah el-Buhari şöyle demiştir: Hırsız, eli kesildikten
sonra tövbe ederse şahitliği kabul edilir. Şer'ı ceza uygulanmış her suçlunun,
tövbe ettiği takdirde şahitliği kabul edilir.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Hırsızın tövbe Etmesi." Bu başlığın açılımı şöyledir:
Bir hırsız tövbe ettiğinde tövbesi fasıklık lekesini ondan kaldırıp da
şahitliği kabul edilir mi yoksa edilmez mi? Beyhakl'nin nakline göre İmam Şafil
şöyle demiştir: Tövbe ile bütün Allah haklarının düşme ihtimali bulunmaktadır.
İmam Şafil bunu Hudud bölümünde kesin bir dille ifade etmiştir. er-Rebl'in
ondan nakline göre zina cezası tövbe ile düşmez. Leys ve Hasan-ı BasrI'nin had
cezalarından hiçbiri tövbe ile asla düşmez dedikleri nakledilmiştir. Beyhaki,
İmam Malik'in görüşü de bu doğru1tudadır demiştir. Hanefilerden nakledilen bir
görüşe göre içki içme hariç tövbe ile Allah hakları sakıt olur. Tahavi ise yol
kesme suçundan başka hiçbir suç tövbe ile düşmez. Yol kesme suçunda ise nass
vardır demiştir.
Doğruyu en iyi Allahu Teala bilir.
Tahavi bu konuda hırsızlık yapan kadının olayından söz eden Aişe
r.anha hadisine yer vermiştir. Bu hadisin açıklaması biraz önce geniş bir
şekilde verilmişti.