باب: قول
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (اللهم
اغفر لي ما
قدمت وما
أخَّرت).
60. NEBİ S.A.V.'İN GEÇMİŞTE YAPTIKLARI VE GELECEKTE YAPACAKLARI
İÇİN MAĞFİRET DİLEĞİ
حدثنا محمد
بن بشار:
حدثنا عبد
الملك بن
الصباح: حدثنا
شُعبة، عن أبي
إسحق، عن ابن
أبي موسى، عن
أبيه،
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم: أنه كان
يدعو بهذا
الدعاء: (رب
اغفر لي
خطيئتي
وجهلي،
وإسرافي في
أمري كله، وما
أنت أعلم به
مني. اللهم
اغفر لي
خطاياي،
وعمدي وجهلي
وهزلي، وكل
ذلك عندي. اللهم
اغفر لي ما
قدَّمت وما
أخَّرت، وما
أسررت وما
أعلنت، أنت
المقدم وأنت
المؤخر، وأنت
على كل شيء
قدير).
وقال عبيد
الله بن معاذ:
وحدثنا أبي:
حدثنا شُعبة،
عن أبي إسحق،
عن أبي بردة
بن أبي موسى،
عن أبيه، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم.
[-6398-] Ebu Musa el-Eş'arı'den nakledildiğine göre Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle dua etmiştir:
"Rabbim! Her konuda hatalarımı, bilmediklerimi, israflarımı
ve senin benden daha iyi bildiğin şeyleri bağışla. Allahım! Yaptığım
yanlışları, kasıtlı yaptıklarımı, bilmediklerimi ve şakalarımı bağışla. Ben
bunların hepsini yapmışımdır. Allahım! Geçmişte yaptıklarımı ve gelecekte
yapacaklarımı bağışla. Gizli ve açık kusurlarımı affet. Öne alan da sensin sona
bırakan da sensin ve sen her şeye kadirsin".
حدثنا محمد
بن المثنى:
حدثنا عبيد
الله بن عبد
المجيد: حدثنا
إسرائيل:
حدثنا أبو
أسحق، عن أبي
بكر بن أبي
موسى، وأبي
بردة - أحسبه -
عن أبي موسى
الأشعري،
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم: أنه كان
يدعو: (اللهم
اغفر لي
خطيئتي
وجهلي،
وإسرافي في
أمري، وما أنت
أعلم به مني.
اللهم اغفر لي
هزلي وجدي وخطاياي
وعمدي، وكل
ذلك عندي).
[-6399-] Ebu Musa el-Eş'arı'den nakledildiğine göre Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle dua etmiştir:
'tRabbim! Her konuda hatalarımı, bilmediklerimi, israflarımı ve
senin benden daha iyi bildiği n şeyleri bağışla. Şakalarımı ve ciddi
yaptıklarımı bağışla. Yanlışlarımı ve kasıtlı yaptıklarımı bağışla; bunların
hepsi bende vardır".
Fethu'l-Bari Açıklaması:
Taberi, "Allah senin gelmiş geçmiş bütün günahlannı
bağışladı" ayet i bulunduğu halde Hz. Nebi'in böyle dua etmesini müşkil
görüp şu açıklamayı yapmıştır:
Hz. Nebi burada Nasr suresi indiği zaman kendisine emredilen
tesbih ve mağfiret dileği emrini yerine getirmiştir. Muhasibi ise şöyle der:
Melekler ve Nebiler başkalarına nazaran Allah'tan daha fazla korkarlar. Onların
korkusu Allah'ın yüceliğini kabul edip onu tazim etme düşüncesinden
kaynaklanmaktadır. Onların duaları küçük kusurlar sebebiyle olup yoksa gerçek
günahlar sebebiyle değildir. Kadı İyaz ise şu açıklamayı yapmıştır: Hz. Nebi'in
bu duası tevazusundan, Allah'a boyun büküşünden, acziyetinin farkında oluşundan
ve şükründen kaynaklanmış olabilir. Çünkü o affedildiğinin bilincindedir. Hz.
Nebi'in bu duasıyla sehven ve yanlışlıkla yaptığı davranışlarından af dilediği
de belirtilmiştir.