باب: الدواء
بالعسل .وقول
الله تعالى:
{فيه شفاء
للناس} /النحل: 69/.
4. BAL İLE TEDAVİ VE YÜCE ALLAH'IN: "ONDA İNSANLAR İÇİN BİR
ŞİFA VARDIR."(Nahl, 69) BUYRUGU
حدثنا علي بن
عبد الله:
حدثنا أبو
أسامة قال: أخبرني
هشام، عن
أبيه، عن
عائشة رضي
الله عنها
قالت:
كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يعجبه
الحلواء والعسل.
[-5682-] Aişe r.anha'dan, dedi ki: "Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem tatlıyı ve bal'ı severdi."
حدثنا أبو
نعيم: حدثنا
عبد الرحمن بن
الغسيل، عن
عاصم بن عمر
بن قتادة قال:
سمعت جابر بن
عبد الله رضي
الله عنهما
قال:
سمعت
النبي صلى
الله عليه
وسلم يقول: (إن
كان في شيء من
أدويتكم - أو:
يكون في شيء
من أدويتكم - خير،
ففي شرطة
محجم، أو شربة
عسل، أو لذعة
بنار توافق
الداء، وما
أحب أن أكتوي).
[-5683-] Cabir b. Abdullah r.a.'dan, dedi ki: "Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'i şöyle buyururken dinledim:
Eğer sizin tedavide kullandığıniz ilaçlardan herhangi birisinde
hayır varsa -yahut tedavide kullandığınız ilaçlardan herhangi birisinde hayır
olacaksa- bu kan aldırmak için bir neşter vurmakta yahut bir içim bal
(şerbetin)de yahut o hastalığa uygun düşen ateş ile dağlamakta vardır. Ama ben
dağlatarak tedavi olmayı sevmiyorum. "
Bu Hadis 5697,5702 ve 5704 numara ile geçiyor
حدثنا
عيَّاش بن
الوليد: حدثنا
عبد الأعلى:
حدثنا سعيد،
عن قتادة، عن
أبي المتوكل،
عن أبي سعيد:
أن
رجلاً أتى
النبي صلى
الله عليه
وسلم فقال: أخي
يشتكي بطنه،
فقال: (اسقه
عسلاً). ثم
أتاه الثانية،
فقال: (اسقه
عسلاً). ثم
أتاه الثالثة
فقال: (اسقه
عسلاً). ثم
أتاه فقال: قد
فعلت؟ فقال:
(صدق الله،
وكذب بطن
أخيك، اسقه
عسلاً). فسقاه
فبرأ.
[-5684-] Ebu Said'den rivayete göre "Bir adam Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e gelerek:
Benim kardeşim karnından rahatsız, dedi. Allah Rasulü:
Ona bal içir, dedi. Daha sonra adam ona ikinci defa gelince, yine:
Ona bal içir, dedi. Sonra yanına üçüncü defa geldi. Yine ona: Ona biraz bal
içir, dedi. Daha sonra Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e gelip: Yaptım, dedi.
Bunun üzerine Allah Rasulü:
Allah doğru söylemiştir. Fakat kardeşinin karnı yalan söylemiştir.
Sen ona bal içir dedi, ona bal içirdi ve iyileşti. "
Bu Hadis 5716 numara ile de geçiyor.
Diğer tahric eden: Tirmizî, Tıp
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Bal ile tedavi ve yüce Allah'ın: 'Onda insanlar için bir
şifa vardır.'''(Nahl, 69) buyruğu." Buhari ayet• i kerimeyi söz konusu
ederek ayette geçen zamirin bala ait olduğuna işaret etmek istemiş gibidir.
Aynı zamanda bu, cumhurun görüşüdür. Ama bazı tefsir bilginleri bu zamirin
Kur'an'a ait olduğunu iddia etmiştir.
"el-Asel: Bal" hem müzekker, hem müennes olarak
kullanılır. Yüzden fazla ismi vardır. Balda el-Muvaffak el-Bağdadı'nin ve
başkalarının özetlediği üzere pek çok faydalar vardır. Onlar şöyle derler:
Damarlardaki ve bağırsaklardaki pislik ve lüzumsuz maddeleri yıkar. Gereksiz
fazlalık/arı uzaklaştırır. Mide üzerindeki pürtüklü tabakayı yıkar ve onu
itidalli bir şekilde ısıtır. Damarların ağzını açar, mideyi, karaciğeri,
böbrek/eri, mesaneyi ve diğer çıkış yerlerini güçlendirir. Yemek, içmek ve
gıdalardan nemli şeylerin çözülmesini sağlar. Yapılan macunların korunmasını
sağladığı gibi, hoş olmayan ilaçların bu özelliklerini giderir. Karaciğeri ve
göğsü arıtıp temizler. İdrarı ve ay halini söktürür. Balgamın oluşturduğu
öksürüğe faydalı olduğu gibi, göğsünde balgam bulunanlara ve soğuk mizaçlara da
faydalıdır. Bala sirke katıldığı takdirde safralılara fayda sağlar.
Diğer taraftan bal gıdalardan bir gıdadır. Devalardan bir
devadır. İçeceklerden bir içecektir, tatlılardan bir tatlıdır. Arındırıcılardan
bir arındırıcı, ferahlatıcı şeylerden de bir ferahlatıcıdır.
Balın faydaları arasında şunlar da vardır: Eğer bal gül yağı ile
sıcak olarak içilirse hayvan ısırmasına karşı faydalı olur. Bal, tek başına su
ile içildiği takdirde köpek ısırmasına ve kuduza karşı da faydalı olur. Balın
içine taze et konulduğu ta'kdirde üç ay boyunca et tazeliğini korur. Aynı
şekilde salatalık, kabak, patlıcan, limon ve benzeri meyve ve sebzeler de
böylece korunur.
Vücuda bal sürüldüğü takdirde pireleri ve pire sirkesini
öldürür. Saçı uzatır, güzelleştirir ve yumuşatır. Bal sürme olarak çekilirse
gözün kararmasını önler ve göze parlaklık verir. Dişler bal ile fırçalanacak
olursa dişleri parlatır ve diş sağlığını korur. Ölü cesetleri korumakta hayret
verici bir özelliğe sahiptir. Bu gibi cesetler çabucak çürümez. Bununla birlikte
balın zararlarından yana güven altında olunur, zararları pek azdır. Eski
tabipler, yaptıkları ilaç terkiplerinde en çok bala güvenmişlerdir.
"Hastalığa uygun gelirse." Bu ifadede dağlamanın
hastalığı giderecek biricik yolalarak ortaya çıkması halinde meşru olacağına ve
bunun için ise tecrübeye gerek olmadığına emin olduktan sonra ancak
kullanılacağına işaret vardır. "Uy_ gunluk" ile uygun miktarın
kastedilme ihtimali de vardır.