باب: فضل من
ذهب بصره.
7. GÖZLERİ GÖRMEZ HALE GELENİN FAZİLETİ
حدثنا عبد
الله بن يوسف:
حدثنا الليث
قال: حدثني
ابن الهاد، عن
عمرو مولى
المطلب، عن
أنس بن مالك
رضي الله عنه
قال:
سمعت
النبي صلى
الله عليه
وسلم يقول: (إن
الله قال: إذا
ابتليت عبدي
بحبيبتيه
فصبر، عوضته منهما
الجنة). يريد:
عينيه.
تابعه أشعث
بن جابر، وأبو
ظلال بن هلال،
عن أنس، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم.
[-5653-] Enes b. Malik r.a.'dan, dedi ki: "Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'i şöyle buyururken dinledim:
Yüce Allah: Ben kulumu iki sevgilisi ile belalandırıp (gözünün
nurunu alıp) o da sabrederse ona o ikisinin yerine cenneti veririm diye
buyurdu." İki sevgilisiyle kastettiği, gözleridir. Bu hususta Eş'as b.
Cabir ve Ebu Zilaı b. Hilal de Enes'ten, o Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den
diye ona (Muttalibin'in azatlısı Amrla) mutabaat etmişlerdir.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Sabrederse ... " Tirmizi, Enes'ten diye naklettiği
rivayetinde "ve ecrini Allah'tan beklerse" fazlalığını da
eklemektedir. Maksat da Allah'ın sabreden kimselere vaat etmiş olduğu sevabı
hatırına getirerek sabretmesidir. Yoksa sadece bu hale katlanıp, tahammül
göstermesinden ibaret değildir. Çünkü ameller niyetler iledir. Yüce Allah'ın
dünya hayatında kulunu ibtila etmesi (belaya uğı-atması) onun o kuluna
gazabından kaynaklanmaz. Aksine bu ya hoş olmayan bir hali önlemek, ya
günahlara keffaret olmak ya da makamını, mevkiini yükseltmek için de olabilir.
Eğer kul bu hali rıza ile karşılayacak olursa bundan gözetilen maksadı eksiksiz
ele geçirmiş olur. Sabretmeyecek olursa durum Selman radıya1lilhu anh'ın
rivayet ettiği şu hadisteki gibi olur: "Allah mu'minin hastalığını ona
(günahlarına) bir keffaret kılar ve Allahlın rızasına sebep olur. Günahkarın
hastalığı ise sahipleri tarafından önce bağlanmış, sonra da serbest bırakılmış
bir deveye benzer. Ne diye bağlandığını da bilmez, ne diye serbest
bırakıldığını da."
"O ikisinin yerine ona cenneti veririm." Ebu Umamelnin
rivayeti ile hadiste bir başka kayıt daha zikredilmiştir ki, bunu da Buhari,
el-Edebu'l-Müfred adlı eserinde: "Ben senin iki değerli varlığını alır da
o sadme esnasında sabredip ecrini bekleyecek olursan ... " lafzı ile
rivayet etmiştir. Bununla da faydası görülecek olan sabrın, bu belanın
gerçekleştiği ilk sıralarda olan sabır olduğuna işaret etmektedir. Bu halde
kişi işini Allah'a havale eder ve teslimiyet gösterirse sabrının faydasını
görür, aksi takdirde ilk anda eğer tahammül göstermez ve dayanamazsa arkasından
ümidini kestikten sonra sabredecek olursa, gözetilen maksadı elde etmişolmaz.