EK SAYFA – 1886-2
باب: من قال:
الأضحى يوم
النحر.
5. EL-ADHA. GÜNÜ, NAHR GÜNÜDÜR DİYENLER
حدثنا محمد
بن سلام:
حدثنا عبد
الوهَّاب:
حدثنا أيوب،
عن محمد، عن
ابن أبي بكرة،
عن أبي بكرة
رضي الله عنه،
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال: (إن
الزمان قد
استدار
كهيئته يوم خلق
الله السموات
والأرض،
السنة اثنا
عشر شهراً،
منها أربعة
حُرُم، ثلاث
متواليات: ذو
القعدة، وذو
الحجة،
والمحرَّم،
ورجب مُضَر
الذي بين
جمادى وشعبان.
أي شهر هذا).
قلنا: الله
ورسوله أعلم،
فسكت حتى ظننا
أنه سيسميه
بغير اسمه،
قال: (أليس ذا
الحجة). قلنا:
بلى، قال: (أي بلد
هذا). قلنا:
الله ورسوله
أعلم، فسكت
حتى ظننا أنه
سيسميه بغير
اسمه، قال:
(أليس البلدة).
قلنا: بلى،
قال: (فأي يوم
هذا). قلنا:
الله ورسوله أعلم،
فسكت حتى ظننا
أنه سيسميه
بغير اسمه، قال:
(أليس يوم
النحر). قلنا:
بلى، قال: (فإن
دماءكم
وأموالكم -
قال محمد: وأحسبه
قال -
وأعراضكم
عليكم حرام،
كحرمة يومكم
هذا، في بلدكم
هذا، في شهركم
هذا، وستلقون
ربكم،
فيسألكم عن
أعمالكم، ألا
فلا ترجعوا بعدي
ضلالاً، يضرب
بعضكم رقاب
بعض، ألا
ليبلِّغ
الشاهد
الغائب، فلعل
بعض من يبلغه
أن يكون أوعى
له من بعض من
سمعه).
وكان محمد
إذا ذكره قال:
صدق النبي صلى
الله عليه
وسلم، ثم قال:
(ألا هل
بلَّغت، ألا
هل بلَّغت).
[-5550-] Muhammed b. Ebi Bekre'den, o Ebu. Bekre
r.a.'dan, o Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den şöyle buyurduğunu
nakletmektedir:
"Şüphesiz zaman Allahlın gökleri ve yeri yarattığı günkü
haline dönüp gelmiş bulunuyor. Sene on iki aydır. Bunlardan dört ay haram
aylardır. Bunların da üçü Zülkade, Zülhicce ve Muharrem arka arkaya gelirler.
Dördüncüleri ise Cumada ile Şaban arasındaki Mudarlıların (tazim ettikleri)
Receb ayıdır. Bu ay hangi aydır?
Bizler: Allah ve Rasulü daha iyi bilir, dedik. Allah Rasulü, bu
aya isminden başka bir isim vereceğini zannettirecek kadar sustu. Daha sonra:
Bu Zülhicce ayı değil midir, diye sordu. Biz: Evet, Zülhiccedir, dedik.
Sonra: Bu belde hangi beldedir, diye sordu. Bizler: Allah ve
Rasulü daha iyi bilir, dedik. Ona isminden başka bir isim verecek diye
zannettirinceye kadar sustu. Daha sonra: Bu o belde (Mekke) değil midir, diye
sordu. Biz: Evet, dedik.
Daha sonra: Peki bugün hangi gündür, diye sordu. Biz: Allah ve
Rasulü daha iyi bilir, dedik. Ona isminden başka bir isim verecek diye
zannettirecek kadar sustu. Sonra: Bu nahr günü değil midir, diye sordu. Biz:
Evet dedik.
Devamla şöyle buyurdu: Şüphesiz sizin kanlarınız ve mallannız
-(ravilerden) Muhammed (b. SMn) dedi ki: Zannederim Muhammed b. Ebi Bekre: Ve
ırzlarınız da dedi- size bugününüzün bu beldenizde, bu ayınızda haram oluşu
gibi haramdır. Yakında Rabbinizin huzuruna çıkacaksınız. Size amellerinize dair
soru soracaktır. Dikkat edin! Benden sonra birbirinizin boynunu vuran dalalete
düşmüş kimseler olarak gerisin geri dönmeyiniz. Dikkat edin! Burada hazır
bulunan, bulunmayana tebliğ etsin. Olur ki kendisine bu tebliğin ulaştığı bir
kimse, bunu bizzat işiten bazı kimselerden o tebliği daha iyi bilebilir.
-Muhammed (b. SIr1n) bunu zikrettiği vakit: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
doğru söylemiştir, derdi.- Daha sonra Allah Rasulü: Dikkat edin! Tebliğ ettim
mi? Dikkat edin! Tebliğ ettim mi, diye buyurdu."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"el-Adha, nahr günüdür diyen" İbnu't-Tln dedi ki:
Bundan maksadı bütün bölgelerde udhiyelerin (kurbanlıkların) nahr edildiği
(kesildiği) gün demektir. Bununla özel olarak ancak o günde kurbanlıkların kesildiğini
kastetmektedir, denilmiştir. Malik şunu da eklemektedir: Ondan (yani Nahr
gününden) sonraki iki günde de kurban kesilir. Şafii dördüncü günü de
eklemiştir. Ayrıca (İbnu't-TIn) on gün boyunca kurban kesildiği de
söylenmiştir, demiş; fakat bunu muayyen bir kişiye nispet etmemiştir. Ayın
sonuna kadar kurban kesileceği de söylenmiştir. Bu görüş ise Ömer b. Abdulaziz,
Ebu Seleme b. Abdurrahman, Süleyman b. Yesar ve daha başkalarından da
nakledilmiştir. İbn Hazm da süre kaydı getiren bir nassın varid olmayışına
dayanarak bu görüşü ifade etmiştir.