باب: المسك.
31. MİSK
حدثنا
مسدَّد، عن
عبد الواحد:
حدثنا عُمارة
بن القعقاع،
عن أبي زرعة
بن عمرو بن
جرير، عن أبي
هريرة قال:
قال رسول الله
صلى الله عليه
وسلم: (ما من
مكلوم يُكلم
في سبيل الله
إلا جاء يوم
القيامة
وكلمه يدمى،
اللون لون دم،
والريح ريح
مسك).
[-5533-] Ebu Hureyre r.a.'den, dedi ki: "ResuluIlah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu:
Allah yolunda yara almış herkes mutlaka kıyamet gününde yarası kanayarak
gelecektir. Rengi kan rengi ama kokusu misk kokusu olacaktır."
حدثنا محمد
بن العلاء:
حدثنا أبو
أسامة، عن بُرَيد،
عن أبي بُردة،
عن أبي موسى
رضي الله عنه،
عن النبي صلى
الله عليه
وسلم قال: (مثل
الجليس
الصالح
والسَّوء،
كحامل المسك
ونافخ الكير،
فحامل المسك:
إما أن
يُحذيَك،
وإما أن تبتاع
منه، وإما أن
تجد منه ريحاً
طيبة، ونافخ
الكير: إما أن
يُحرق ثيابك،
وإما أن تجد
ريحاً خبيثة).
[-5534-] Ebu Musa r.a.'dan rivayete göre "Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu:
"İyi arkadaş ile kötü arkadaşın misali, misk taşıyan ile
demirci körüğü üfleyen kimsenin misaline benzer. Misk taşıyan bir kimse ya sana
bir miktar ikram eder ya sen ondan satın alırsın yahut ondan sana hoş bir koku
gelir. Körük üfleyen kimse ise ya (saçtığı kıvılcımlarla) elbiselerini yakar
yahut (ondan) kötü bir koku alırsın."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Misk", bilinen hoş kokudur. el-Kermani der ki: Bunun
zebaih (kesilen hayvanlar) bahsinde söz konusu edilmesine uygun düşmesi,
ceylandaki bir gudde oluşu dolayısı iledir.
Derim ki: Cahız şöyle demiştir: Bu Çin'de yaşayan, kokuları ve
göbekleri dolayısı ile avlanan küçük bir hayvandır. Bu hayvan avlandığı
takdirde baş aşağı ve içinde kanının toplanmasını sağlayacak şekilde göbeği
düğüm lerı e bağlanır. Hayvan kesildikten sonra daha önce bağlanmış olan
göbeğinin etrafı oyulur. Boğulmuş ve donmuş olan o kan, daha önce
yanaşılamayacak kadar pis kokuyar iken pek hoş ve temiz bir miske dönüşünceye
kadar tüyleri ile birlikte gömülür.
Bundan dolayı el-Kaffal şöyle demiştir: Bu hayvan içindeki misk
ile tabaklanarak temiz olur. Tıpkı diğer başka derilerin tabaklanarak temiz
oluşu gibi.
Meşhur olan ise misk hayvanının ceylana benzediğidir. Ancak onun
rengi siyahtır. Alt çenesinde beyaz, oldukça güzel iki küçük azı dişi vardır.
Misk de yılın belli bir zamanında göbeğinde toplanan kandır. Bu kan toplandığı
vakit, toplandığı yer şişer ve ceylan, bundan dolayı bu toplanan kan üzerinden
düşünceye kadar hastalanır. Denildiğine göre o ülke ahalisi toplanan bu kanın
düşmesini sağlamak için hayvanın kaşınacağı kazıkları çöllük yerlerde çakar ve
bırakırlar.
Nevevi dedi ki: İlim adamları miskin tahir olduğunu, vücutta,
elbisede kullanılmasının ve alınıp satılmasının caiz olduğunu icma' ile kabul
etmişlerdir.
Müslümanlar miskin temiz oluşunu icma' ile kabul etmekle
birlikte Ömer radıyallahu anhldan mekruh oluşuna dair nakledilen kanaat
istisnadır. İbnu'l-Münzir de aynı şekilde bir topluluktan bu kanaati
zikrettikten sonra şunları söylemiştir:
Miskin men'i hususunda Ata'dan gelen rivayet dışında sahih bir
rivayet yoktur. O da miskin bedenden ayrılan bir parça oluşuna dayanarak bu
görüşü ileri sürmüştür. Müslim de, Ebu Said yoluyla gelen hadisin arasında Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle buyurduğunu zikretmektedir: "Misk,
hoş kokuların en hoş alanıdır." Bunu Ebu Davud da hadisten sadece bu
kadarını kısaltarak zikretm1ş bulunmaktadır.
"Allah yolunda yara almış herkes."Bu hadisin
açıklamaları daha önce Cihad bölümünde(2803.hadiste) geçmiş bulunmaktadır.
Nevevl der ki: Hadisteki: "Allah yolunda" buyruğunun zahirinden
anlaşıldığına göre bu, kafirlerle savaşırken şehit düşen kimse hakkında özel
bir durumdur, ama bağılerle (meşru İslam yönetimine karşı ayaklanan
kimselerle), yol kesicilerle savaşırken, iyiliği ayakta tutmak için mücadele
ederken öldürülen kimseler de bu kapsama dahildir. Çünkü hepsinin ortak
özelliği şehit oluşlarıdır.
İbnull-Müneyyir dedi ki: Buharilnin bu hadisi, aynı şekilde
bundan sonraki hadisi miskin temiz oluşuna delil göstermesi, şehidin kanının
ona benzetilmesi ciheti iledir. Çünkü bu ifade, şehidin mazhar olacağı ikram ve
tazim söz konusu edilirken kullanılmıştır. Eğer misk necis olsaydı, pis
şeylerden olması gerekirdi ve böyle bir konumda onun misal gösterilmesi güzelolmazdı.
Ebu Musa'nın iyi meclis arkadaşına dair rivayet ettiği hadis ile
ilgili açıklamalar da Buyu' (alışveriş) bölümünün baş
taraflarındal(2101.hadisin şerhinde) geçmiş bulunmaktadır.