باب: الترغيب
في النكاح
1. NİKAHIN TEŞVİK EDİLMESİ
AÇIKLAMA : Nikah, sözlükte katmak ve içiçe
girmek demektir. şer'! bir terim olarak -doğru kabul edilen görüşe göre- akit
hakkında hakikat anlamında, cinsel ilişki hakkında da mecaz! anlamıyla
kullanılır. Şafiilerin de -Hanefiler
gibi- bir görüşüne göre, cinsel ilişki hakkında hakikat anlamında, akit
hakkında da mecaz! anlamıyla kullanılır.
لقوله تعالى:
{فانكحوا ما
طاب لكم من
نساء} /النساء
Allah Teala: "Size helal olan kadınlardan ...
nikahlayın."(Nisa, 3) diye buyurmaktadır.
حدثنا سعيد
بن أبي مريم:
أخبرنا محمد
بن جعفر: أخبرنا
حميد ابن أبي
حميد الطويل:
أنه
سمع أنس بن
مالك رضي الله
عنه يقول: جاء
ثلاث رهط إلى
بيوت أزواج
النبي صلى
الله عليه
وسلم، يسألون
عن عبادة
النبي صلى
الله عليه
وسلم، فلما
أخبروا كأنهم
تقالوها،
فقالوا: أين
نحن من النبي
صلى الله عليه
وسلم؟ قد غفر
الله له ما
تقدم من ذنبه
وما تأخر، قال
أحدهم: أما
أنا فإني أصلي
الليل أبدا،
وقال آخر: أنا
أصوم الدهر
ولا أفطر،
وقال آخر: أنا
أعتزل النساء
فلا أتزوج
أبدا، فجاء
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم فقال:
(أنتم الذين
قلتم كذا
وكذا؟ أما
والله أتي
لأخشاكم لله
وأتقاكم له،
لكني أصوم
وأفطر، وأصلي
وأرقد،
وأتزوج النساء،
فمن رغب عن
سنتي فليس مني).
[-5063-] Enes İbn Malik R.A.'dan ... Dedi ki:
"Üç kişi, Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in hanımlarının evlerine gelerek Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in
ibadetine dair soru sordular. Onlara haber verilince, onu azımsar gibi oldular
ve şöyle dediler:
Biz nerede, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem nerde? Allah onun
geçmiş ve gelecek günahlarını bağışlamış bulunuyor.
Onlardan birisi: Ben her zaman geceleyin namaz kılacağım, dedi.
Diğeri: Ben de oruç açmamak üzere sene boyunca oruç tutacağım,
dedi.
Üçüncüleri: Ben de kadınlardan uzak kalacak ve ebediyyen
evlenmeyeceğim,dedi.
Sonra Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem gelerek şöyle
buyurdu:
"Şöyle şöyle diyenler, sizler miydiniz? Bana gelince, Allah'a
yemin ederim, şüphesiz ben aranızda Allah'tan en çok korkan ve ona karşı en takvalı
olanınızım. Bununla birlikte oruç tuttuğum da olur, tutmadığım da olur.
(Geceleyin) kimi zaman namaz kılarım, kimi zaman uyurum, kadınlarla da
evlenirim. Benim sünnetimden yüz çeviren, benden değildir."
حدثنا علي:
سمع حسان بن
إبراهيم: عن
يونس بن يزيد:
عن الزهري قال:
أخبرني
عروة: أنه سأل
عائشة عن قوله
تعالى:{وأن
خفتم أن لا
تقسطوا في
اليتامى
فانكحوا ما طاب
لكم من النساء
مثنى وثلاث
ورباع فإن
خفتم ألا
تعدلوا
فواحدة أوما
ملكت أيمانكم
ذلك أدنى ألا
تعولوا}. قالت:
يا بن أختي،
اليتيمة تكون
في حجر وليها،
فيرغب في
مالها
وجمالها،
يريد أن ينتقص
صداقها،
فنهوا عن
ينكحوهن إلا
أن يقسطوا لهن
فيكملوا
الصداق،
وأمروا بنكاح
من سواهن من
النساء.
[-5064-] Urve'den rivayete göre Aişe r.anha'ya yüce Allah'ın:
"Eğer yetim kızlara adaletli
davranamayacağınızdan korkarsanız, size helal olan kadınlardan ikişer, üçer,
dörder olmak üzere nikahlayın. Şayet adalet yapamayacağınızdan korkarsanız, o
zaman bir tane almalısınız, yahut sahibi olduğunuz cariye ile yetinmelisiniz.
Bu sizi haksızlıktan daha çok alıkoyar." (Nisa, 3) buyruğu hakkında soru
sordum da şöyle dedi:
"Kız kardeşimin oğlu (ayet), velisinin himayesi altında
bulunan, malını ve güzelliğini beğendiği için onunla benzeri durumda olanların
mehrinden daha aşağı bir mehir vererek evlenmek isteyen kimseler hakkındadır. Onlar
bu gibi kızların onlara karşı ad aletli davranıp, mehirlerini eksiksiz
vermedikçe nikahlamaları yasaklandı ve onlara diğer kadınlardan nikahlamaları
emrolundu."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Nikahı teşvik." Çünkü yüce Allah: "Size helal
olan kadınlardan nikahlayının."(Nisa, 3) diye buyurmaktadır. Ayetin delil
gösterilme yönü, bunun istek bildiren bir emir kipi oluşudur. Böyle bir kip’in
en alt mertebesi ise mendupluktur. Dolayısıyla bu buyrukla teşvik sabit
olmuştur. Nikah hakkında görüş ayrılığı vardır. Şafiiler, bir ibadet değildir,
demişlerdir. Bundan dolayı bir kimse nikahlamayı adayacak olursa böyle adak
olmaz. Hanefiler de: "Nikah bir ibadettir" demişlerdir.
Meselenin tahkiki de şöyledir: İleride açıklanacağı üzere
nikahın müstehap olduğu hallerin de ibadet olması gerekir. Buna göre
"ibadet değildir", diyenler nikahın haddi zatındaki durumunu göz
önünde bulundururlar. Bunun ibadet olacağını kabul edenler ise özel şeklindeki
halini göz önünde bulundururlar.
"Onu azımsar gibi oldular." Yani az gördüler. Onların
her biri, onun ibadetinin (kendilerine göre) az olduğu görüşüne vardı.
"Biz nerde, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem nerede? Allah
onun ... günahlarını bağışlamış bulunuyor." Yani kendisinin bu durumda
olduğunu bilmeyen bir kimsenin, o hale gelir ümidi ile ibadette aşırıya gitmeye
ihtiyacı vardır. Bu durumdakikişi, bu yönüyle kendisi için bu halin
gerçekleştiği (geçmiş ve gelecek günahlarının bağışlanmış olduğu) kimseden
farklıdır. Ancak Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bunun gerekli olmadığını
beyan ederek, aralarında Allah'tan en çok korkanın kendisi olduğuna işaret
buyurmuştur. Bu hal de rububiyetin önünde ubudiyet makamına nispetle böyledir.
"Onlardan birisi: Ben ebediyen gece boyunca namaz
kılacağım" dedi.
Müslim'deki rivayette şöyle denilmektedir: "Onlardan
birisi: 'Ben kadınlarla evlenmeyeceğim' dedi. Bir diğeri: 'Ben et yemeyeceğim'
dedi. Birileri de: 'Ben de. döşek üzerinde uyumayacağım' dedi."
"Şüphesiz ben aranızda Allah'tan en çok korkan ve ona karşı
en takvalı olanınızım" buyruğunda onları yapacaklarını söylerken esas
aldıkları noktanın kabul edilmediğine bir işaret vardır. Çünkü onların
kanaatine göre günahları bağışlanmış olan bir kimsenin başkalarından farklı
olarak çokça ibadet etmeye ihtiyacı yoktur. Ancak Nebi onlara şunu bildirdi:
Kendisi ibi'l.det hususunda işi sıkı tutmakla birlikte bu hususta işi daha sıkı
tutanlara göre Allah'tan daha çok korkuyor ve onlara göre Allah'a karşı daha
çok takvalı idi. Bunun böyle olmasının sebebi de şudur: İşi sıkı tutan bir
kimsenin usanmayacağından emin olunamaz. Oysa ibadette orta halli davranan
(muktesıd) böyle değildir. Onun, ibadetini sürdürme imkanı daha yüksektir. Hem
hayırlı olan amel kişinin devamlı işlediği ameldir. Buna da bir diğer hadisteki
şu buyruğu ile işaret etmiş bulunmaktadır: "Aşırı giden bir kimse ne bir
yol kat eder, ne de sırtına binebileceği bir binek bırakır."
"Benim sünnetimden yüz çeviren, benden değildir."
Burada sünnetten maksat, yoldur. Farzın karşıtı olan değildir. Bir şeyden yüz
çevirmek ise ondan uzaklaşıp, başkasına yönelmektir. Yani benimyolumu terk
edip, başkasının yolunu izlemeye koyulan kimse benden değildir. Bununla
ruhbanlık yoluna işaret etmektedir. Çünkü onlar, yüce Allah'ın kendilerini
nitelendirdiği şekilde işi sıkı tutup ağırlaştırma bid'atini ortaya koyan
kimselerdir. Yüce Allah onları, kendileri için biçtikleri yükümlülükleri yerine
getirmemekle ayıplamıştır. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in yolu ise
müsamahakar hanifliktir. O, oruç tutabilme gücünü bulmak için yer, geceleyin
namaz kılabilecek gücü bulmak için uyur, şehvetini kırmak, nefsinin iffetini
korumak ve nesiini çoğaltmak için de evlenir.
"Benden değildir" buyruğundan maksat şudur: Eğer
sünnetten yüz çevirmek bir tür tevilde bulunmak sureti ile ortaya çıkmışsa,
bunu yapan mazur görülür. Bu durumda "benden değildir", benim yolum
üzere değildir, anlamına gelir. Böyle bir kimsenin dinden çıkması sözkonusu
olmaz. Eğer kendisinin amelinin daha çok tercih edilmesi gerektiği inancına
götürecek şekild bir yüz çevirme ve kibirlenme sonucu ortaya çıkmışsa, bu
durumda "benden değildir" buyruğu, benim dinim üzere değildir
anlamına gelir. Çünkü böyle bir inanca sahip olmak, bir çeşit küfürdür.
Hadislerden Çıkan Sonuçlar
1- Nikahın faziletli oluşuna delil vardır ve nikah teşvik
edilmektedir.
2- Büyüklere uymak için onların halleri takip edilir. Bir amelde
bulunmayı kararlaştırıp, riyadan emin olduğu takdirde onu açığa vurma
ihtiyacını duyarsa, bu yasak değildir.
3- İlim meselelerini telkin edip, açıklamadan; mükelleflere
hükümleri beyan edip, müçtehidlerin şüphelerini izale etmeye koyulmadan önce,
yüce Allah'a hamd-u senada bulunmalıdır.
4- Mubahlar maksatıara göre mekruh ya da müstehaba dönüşebilir.
5- Taberi dedi ki: Hadiste helal olan yiyecek ve içecekleri
kullanmayı kabul etmeyen, kaba elbiseler ile bayağı yiyecekleri tercih eden
kimselerin kanaatleri reddedilmektedir.
Derim ki, gerçek şudur: Güzel ve hoş şeyleri kullanmaya devam
etmek, rahatı tercih etmeye ve şımarıp azmaya kadar götürebilir. Ayrıca
şüphelere düşmekten yana da güven içinde olunamaz. Çünkü bu gibi şeylere alışan
bir kimse bazı hallerde bunları bulamayabilir. Bunun sonucunda da onları
bırakamayabilir. O vakit de mahzura (harama) düşebilir. Aynı şekilde bu gibi
şeyleri kullanmayı kabul 'etmeyenler de bazı hallerde nehyedilmiş bulunan
aşırılığa kadar gidebilir. Bu gibi kanaatlere sahip olanların bu görüşlerini
yüce Allah'ın şu buyruğundaki açık ifadeler reddetmektedir: "De ki:
Allah'ın kulları için çıkardığı ziyneti, temiz ve hoş rızıkları kim haram
kılmıştır. "(A'raf,32)
Aynı şekilde ibadet hususunda işi sıkı tutan bir kimsenin bu
hali, ibadetin kökünü kaldıran usanca da götürür. Fakat sadece farzları
kılmakla yetinip, nafileleri terk etmek de tembelliği tercih edip, ibadet arzu
ve şevkini kaldırır. Kısacası işlerin en hayırlısı orta yollu olanıdır. Nebi
efendimizin: "Aranızda Allah'tan en çok korkanınız benim" buyruğu
buna eklenen diğer hususlarla birlikte bu duruma işaret etmektedir.
6- Aynı şekilde Allah'ı, onun yerine getirilmesi gereken
haklarını bilip tanımanın, mücerred bedenı ibadetlen daha büyük ve değerli
olduğuna da işaret vardır.
Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
باب: قول
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (من
استطاع منكم
الباءة
فليتزوج فإنه
أغض للبصر
أحصن للفرج).
وهل يتزوج من
لا أرب له في
النكاح.
2. NEBİ S.A.V.'İN: "ARANIZDAN EVLENMEYE GÜCÜ YETEN
EVLENSİN. ÇÜNKÜ O GÖZÜ HARAMDAN ALIKOYAR VE FERCİ DE EN İYİ KORUR" BUYRUĞU
İLE ... NİMHA İHTİYACI OLMAYAN KİMSE EVLENİR Mİ?
حدثنا عمر بن
حفص: حدثنا
أبي: حدثنا
الأعشى قال:
حدثني
إبراهيم، عن
علقمة قال:
كنت
مع عبد الله،
فلقيه عثمان
بمنى، فقال:
يا أبا عبد
الرحمن، إن لي
إليك حاجة،
فخلوا، فقال عثمان:
هل لك يا أبا
عبد الرحمن في
أن نزوجك بكرا
تذكرك ما كنت
تعهد ؟ فلما
رأى عبد الله
أن ليس له
حاجة إلى هذا
أشار إلي،
فقال: يا
علقمة، فانتهيت
إليه، وهو
يقول: أما لئن
قلت ذلك لقد
قال لنا النبي
صلى الله عليه
وسلم يا معشر
الشباب من
استطاع منكم
الباءة
فليتزوج، ومن
لم يستطع
فعليه بالصوم
فإنه له وجاء).
[-5065-] Alkame'den, dedi ki: "Abdullah İbn Mes'ud ile beraber idim.
Mina'da onunla Osman (İbn Affan) karşılaştı ve:
Ey Ebu Abdurrahman! Sana ihtiyacım var dedi. Sonra birbirleriyle
baş başa kaldılar.
Osman:
'Ey Ebu Abdurrahman, daha önce bildiğin gençliğini sana
hatırlatmak üzere seni bakire bir kızla evlendirmemize ne dersin ?' dedi.
Abdullah onun böyle bir şeye ihtiyacı olmadığını görünce, bana işaret ederek:
'Ey Alkame' dedi. Ben de onun yanına vardığımda Osman'a şunları
söylüyordu: Sen madem böyle diyorsun, andolsun Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
bize şöyle demişti:
"Ey gençler topluluğu, sizden evlenebilen kimse evleniversin.
Evlenmeye gücü yetmeyen kimse ise oruç tutmaya baksın. Çünkü oruç tutmak, oruç
tutan kimse için şehveti kıran bir şeydir."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Ey Ebu Abdurrahman", dedi. Ebu Abdurrahman, Abdullah
İbn Mesud'un künyesidir.
"Osman: Ey Ebu Abdurrahman! Seni, o bildiğin gençlik
yıllarını sana hatırlatacak bakire bir kızla evlendirmeye ne dersin?"
Muhtemelen Osman onun darlık içinde olduğunu, görünüşünün pek iyi olmadığını
görünce, bunu, kendisini refah içinde yaşatacak bir zevcesinin bulunmadığına
yorumladl.
Bundan şu sonuç çıkarılmaktadır: Genç bir zevce ile birlikte
olmak, böyle olmayanın aksine insanın gücünü, gayretini artırır. Çünkü böyle
olmayanla, birlikte olanın hali bunun tam aksine olur.
"Ey gençler topluluğu!" Topluluk (anlamı verilen:
ma'şer) herhangi bir ortak niteliği bulunan kitleye denilir. Gençler (şebab) de
"şabb"in çoğuludur. Aynı şekilde bu kelime şebebe ve şubban diye de
çoğul yapılır. Bu da büluğ çağından itibaren otuz yaşını tamamlayan kimselere
verilen isimdir.
Nevev! dedi ki: İlim adamları burada geçen (ve tercümede:
'evlenmek' diye anlamlandırılan) "el-bae" lafzı ile neyin
kastedildiği hususunda her ikisi de bir anlama indirgenen iki açıklamada
bulunmuşlardır. Bu iki açıklamanın en sahih olanına göre kasıt, lafzın sözlük
anlamı olup, cima' demektir. İfadenin takdiri de şöyledir: Sizden herhangi bir
kimse nikahın yükümlülüklerini kaldırabileceği için cima'da bulunabilecekse
evleniversin. Böyle bir yükümlülüğü karşılamaktan aciz olduğundan ötürü cimala
gücü yetmeyen kimsenin de, -burma işlemi şehveti kestiği gibi- şehvetini
önleyen ve menisinin şerrini kesen orucu tutmaya baksın. Bu görüşe göre hitap,
kadınlara arzu ve istek duyma ihtimali bulunan ve çoğunlukla bundan kendilerini
kurtaramayan ençleredir
İkinci görüşe göre burada "el-bae"den maksat,
nikahlanıp evlenmenin gerektirdiği birtakım yükümlülüklerdir. Buna gerektirdiği
şeylerin ismi verilmiştir. İfadenin takdiri de şöyledir: Sizden nikahın
yükümlülüklerini (mehr vs.) taşıyabilecek olanlar evleniversin, taşıyamayacak
olanlar da şehvetini bertaraf etmek için oruç tutsun.
Bu görüşü benimseyenlerin bu doğrultuda görüş belirtmelerinin
sebebi Nebi efendimizin: "Gücü yetmeyen de oruç tutmaya baksın" diye
buyurmuş olmasıdır. Bunlar derler ki: Cimalda bulunmaktan aciz olan bir
kimsenin ise şehvetini önlemek için oruç tutmaya ihtiyacı yoktur. O halde
buradaki "el-bae"nin (mehr ve bu gibi) evlenmen in yükümlülükleri
olarak tevil edilmesi gerekir. Ancak birinci görüşün sahipleri sözü geçen
takdiri yaparak bunlardan ayrılmaktadır.
Nevevl'nin açıklaması burada bitti.
"Evleniversin"; "gözü haramdan daha bir
koruyucudur" ve "edep yerini daha bir himaye edicidir."561 Yani
onu hayasızlığa düşmekten daha çok alıkoyar ve onu daha çok korur.
Müslim'in, İbn Mesud'un bu hadisini zikrettikten biraz sonra
kaydettiği Cabir yoluyla gelen şu merfu hadisi zikretmiş olmasında büyük bir
incelik vardır: "Sizden herhangi bir kimse bir kadından hoşlanacak olup da
kalbinde yer ederse, hemen hanımının yanına gitsin ve onunla dma' ediversin.
Çünkü bu, onun nefsinde olanı geri çevirir." Çünkü söz konusu hadiste, bu
başlıkta yer alan bu hadis ile neyin kastedildiğine işaret vardır.
"Onu keser." Bu lafzın (vica') asıl anlamı dürtmek
demektir. Bir kimseyi birisi boynundan dürterek ittiği zaman kullanılan
"veceahCı fi unukihl" tabiri de buradan gelmektedir.
Bu hadis dma' etme gücü olmayan kimseden evlenmemesinin
istendiğine delil gösterilmiştir. Çünkü hadis bunun zıttı olan hali ve onu
çağrıştıran hususları zayıflatan durumu ona göstermiş bulunmaktadır. Bazıları
da böyle bir kimsenin evlenmesinin mekruh olacağını mutlak olarak söylemiş
bulunmaktadır. İlim adamları evlilik bakımından erkek hakkında çeşitli
durum/ann sözkonusu olduğunu belirtmişlerdir:
Evlenme isteği olup da evliliğin külfetlerinin altından
kalkabilen ve (evle nmediği takdirde) harama düşmekten korkan kimse. Böyle
birisinin evliliği bütün ilim adamlarına göre menduptur. Hanbeıııerden gelen
bir rivayette vacip olduğu eklemesi de vardır. Kurtubi dedi ki: Evlenme gücü olmakla
birlikte kendisine ve dinine bekarlığı dolayısı ile zarar gelmesinden korkan ve
bu zararı ancak evlilikle giderebilel5eğini düşünen bir kimsenin evliliğinin
vadp olduğu hususunda görüş ayrılığı yoktur.
İbn Dakiki'l-'Id der ki: Kimi fakihler nikahın beş ayrı hükmünün
olduğunu belirtmiştir ve vücCıbun günaha düşmekten korkup, evlenmeye gücü
yeten, cariye edinmesi imkanı da bulunmayan kişi hakkında sözkonusu olduğunu
söylemişlerdir.
Kurtubi de kendi mezhebine mensup ilim adamlarından birisinden
böylece bu görüşü nakletmiştir. Sözkonusu bu ilim adamı el-Mazerı olup şöyle
demektedir: VücCıb, ancak evlenmekle kendisini zinadan alıkoyabilecek kimse
hakkındadır.
Haramlık ise cinsel ilişkide bulunmak ve nafakasını sağlamak
bakımından zecesinin hakkını yerine getiremeyecek, bununla birlikte evlenmeye
gücü olmayıp, ona da ayrıca bir arzu ve istek duymayan kimseler için
sözkonusudur.
Kerahet ise bu durumda olmakla birlikte zevceye zarar vermemek
halinde sözkonusudur. Eğer evlenmekle birlikte ibadet ya da ilimle uğraşmak
gibi itaat olan birtakım fiillerden uzak kalacaksa, mekruhluk daha da
ağırlaşır. Şehvetini karşılaması, nefsinin iffetini koruması, fercini muhafaza
etmesi ve buna• benzer maksat olarak gözetilen bir husus, eğer evlenmek ile
gerçekleşebilecekse bu kimseler hakkında da evlenmek müstehap olur. Şayet
evlenmeyi gerektiren sebepler ile engelleyen hususların hiçbirisi yoksa,
evlenmenin hükmü mübahlıktır.
Kadı !yad dedi ki: Neslinin devamı ümit edilen herkes hakkında
-isterse cinsel ilişki arzusu bulunmasın- evlenmek menduptur. Çünkü Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem: "Ben çokluğunuzia diğer ümmetiere karşı
övüneceğim" buyurmuştur. Ayrıca nikahı teşvik eden ve emreden buyrukların
zahiri de bunu gerektirmktedir. Cinsel ilişki dışında, kadınlardan herhangi bir
şekilde faydalanma isteği olan kimse hakkında da aynı hüküm sözkonusudur.
Çocuk doğurma ümidi olmayan, kadınlara karşı bir meyli de
bulunmayan, onlardan herhangi bir şekilde faydalanma isteği de olmayan bir
kimse için evlenmek, kadının durumu bilip, buna razı olması halinde mubahtır.
باب: من لم
يستطغ الباءة
فليصم
3. EVLENEMEYEN KİMSE ORUÇ TUTSUN
حدثنا عمر بن
حفص بن غياث:
حدثنا أبي:
حدثنا الأعشى
قال: حدثني
عمارة: عن عبد
الرحمن بن
يزيد قال:
دخلت
مع علقمة
الأسود على
عبد الله،
فقال عبد الله:
كنا مع النبي
صلى الله عليه
وسلم شبابا لا
نجد فقال لنا
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (يا معشر
الشباب، من
استطاع
الباءة
فليتزوج،
فإنه أغض للبصر
وأحصن للفرج،
ومن لم يستطع
فعليه بالصوم،
فإنه له وجاء).
[-5066-] Abdurrahman İbn Yezid'den, dediki: Alkame ve el-Esved ile
birlikte Abdullah (İbn Mes'ud)'un yanına girdim. Abdullah dedi ki:
Biz Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile birlikte hiçbir şeyi
bulunmayan gençler idik. Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem bize şöyle
buyurdu:
"Ey gençler topluluğu! Sizden evlenebilecek olanlar
evleniversin. Çünkü o gözü haramdan daha çok alıkoyar, ferci daha çok himaye
eder. Gücü yetemeyen kimse Ge-•ruç tutmaya baksın. Çünkü oruç onu kırar."