BAKARA SURESİ
باب: وقوله
تعالى:
{وظللنا عليكم
الغمام وأنزلنا
عليكم المن
والسلوى كلوا
من طيبات ما
رزقناكم وما
ظلمونا ولكن
كانوا أنفسهم
يظلمون} /57/
4. "SİZİ BULUTLA GÖLGELENDİRDİK, SİZE KUDRET HELVASI VE
BILDIRCIN ETİ GÖNDERDİK VE VERDİĞİMİZ GÜZEL Nİ'METLERDEN YİYİN' DEDİK.
HAKİKATTE ONLAR BİZE DEĞİL SADECE KENDİLERİNE ZULMEDİYORLARDI,"[Bakara 57]
AYETİNİN TEFSiRİ
وقال مجاهد:
المن صمغة،
والسلوى
الطير.
Mücahid ayette geçen ..el-menne kelimesini zamk (bazı ağaçlarda bulunan
yapışkan bir madde), السلوىseva kelimesini ise
kuş olarak tefs!r etmiştir.
حدثنا أبو
نعيم: حدثنا
سفيان، عن عبد
الملك، عن
عمرو بن حريث،
عن سعيد بن
زيد رضي الله
عنه قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (الكمأة
من المن،
وماؤها شفاء
للعين).
[-4478-] Said bin Zeyd Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in şöyle buyurduğunu nakletmiştir:
"Kem'e (kızılımtırak beyaz mantar), kudret helvası türünden
bir yiyecektir.
Suyu ise göz içİn şifadır. "
Hadisin geçtiği diğer yerler: 4639, 5708.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Mücahid ayette geçen ......el-menne kelimesini zamk (bazı
ağaçlarda bulunan yapışkan bir madde), ......selva kelimesini ise kuş olarak
tefsır etmiştir." İbn Ebı Hatim, Ali İbn Ebı Talha kanalıyla İbn Abbas'ın
şöyle dediğini nakletmiştir: "Menn ağaçların üzerine inerdi.
İsrailoğulları diledikleri kadar ondan yerdi."
İbn Ebı Hatim, Saıd İbn Beşır kanalıyla Katade'nin bu ayet
hakkında şöyle dediğini rivayet etmiştir: "Menn, onların üzerine kar gibi
yağardı. Sütten daha beyaz, baldan daha tatlı idi."
Bu yorumlar arasında herhangi bir çelişki yoktur.
Yine İbn Ebı Hatim, Ali İbn Ebı Talha kanalıyla İbn Abbas'ın bu
ayet hakkında şöyle dediğini nakletmiştir: "Selva, Sümanı kuşuna benzer
bir kuştur." İkrime kanalıyla ise onun şöyle dediğini nakletmiştir: "Selva,
serçeden büyük, bir kuş türüdür."
İmam Buharı bu konuda, Saıd İbn Zeyd'den nakledilen ve kem'enin
bir tür menn olduğunu gösteren hadisi zikretti. Bu hadisin açıklaması "Tıp
Bölümü"nde yapılacaktır.