EK SAYFA – 1517-3
باب:
ذكر معاوية
رضي الله عنه.
28. MUAVİYE (RADIYALLAHU ANH)
حدثنا الحسن
بن بشر: حدثنا
المعافى، عن
عثمان بن
الأسود، عن
ابن أبي مليكة
قال: أوتر
معاوية بعد
العشاء
بركعة، وعنده
مولى لابن
عباس، فأتى ابن
عباس، فقال:
دعه فإنه صحب
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم.
[-3764-] İbn Ebi Muleyke dedi ki: "Muaviye yanında İbn Abbas'ın bir
mevlası (azatlısı) bulunduğu halde yatsı namazından sonra vitiri bir rekat
olarak kıldı. Mevlası İbn Abbas'a gidince dedi ki: Ona ilişme! Çünkü o,
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e sahabelik yapmıştır."
Tekrar: 3765
حدثنا ابن
أبي مريم:
حدثنا نافع بن
عمر: حدثني ابن
أبي مليكة:
قيل لابن عباس:
هل
لك في أمير
المؤمنين
معاوية، فإنه
ما أوتر إلا
بواحدة؟ قال:
أصاب، إنه
فقيه.
[-3765-] İbn Ebi Muleyke'den rivayete göre "İbn Abbas'a denildi ki:
Mu'minlerin emiri Muaviye hakkında ne dersin? O vitiri ancak bir rekat olarak
kıldı. İbn Abbas: O bir fakihtir, diye cevap verdi."
حدثني عمرو
بن عباس:
حدثنا محمد بن
جعفر: حدثنا
شعبة، عن أبي
التياح قال:
سمعت
حمران بن
أبان، عن
معاوية رضي
الله عنه قال:
إنكم لتصلون
صلاة، لقد
صحبنا النبي
صلى الله عليه
وسلم فما
رأيناه
يصليها، ولقد
نهى عنهما.
يعني:
الركعتين بعد
العصر.
[-3766-] Muaviye r.a. dedi ki: "Sizler bir namaz kılıyorsunuz.
Andolsun biz Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile sohbet ettiğimiz halde onun
böyle bir namaz kıldığını görmedik. Andolsun o bu ikisini --ikindiden sonra iki
rekat namaz kılmayı kastetmektedir-- yasaklamıştı."
AÇIKLAMA: "Muaviye"
b. Ebi Süfyan b. Harb b. Umeyye b. Abdi Şems olup, asıl adı Sahr'dır. Ebu
Hanzala diye de künyelenir. Mekke fethedilmeden Önce Müslüman olmuştur. Annesi
ve babası ise ondan sonra İslama girmiştir. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
ile birlikteliği (sahabeliği) olmuş ve ona katiplik yapmıştır. Kardeşi Yezid b.
Ebi Süfyan'ın ölümünden sonra 19 h. yılında Ömer r.a. tarafından Dımaşk
valiliğine atanmış ve bundan sonra Osman r.a.'ın halifeliği dönemine kadar bu
görevi sürmüştür.
Daha sonra Ali ve Hasen ile savaştığı döneme kadar da bu devam
etmiştir. Daha sonra 41 h. yılında Müslümanlar ona itaat.üzere birleşmiş ve bu
durum altmış yılında vefat ettiği zamana kadar böylece sürmüştür. Onun valiliği
emirlik, savaş ve hükümdarlık dahil kesintisiz kırk yıldan fazla sürmüştür.
"Yanında İbn Abbas'ın mevlası (azatlısı)" Kureyb
"bulunduğu halde"
"Ona ilişme, dedi" Yani onun hakkında bir şey
söylemeyi ve onun yaptığına tepki göstermeyi bırak.
"Çünkü onun sahabeliği vardır." Yani o dayanaksız bir
iş yapmaz.
Bir Uyarı Buhari bu başlığı zikrederken fazilet ve menkıbe
kelimesini kullanmayarak "zikru
zikredilmesi" tabirini kullanmıştır. Çünkü fazilet bu başlıkta
zikredilen hadisten anlaşılmamaktadır. Zira İbn Abbas'ın onun hakkında fakih ve
sahabe oluşuna dair tanıklıkta bulunmasının zahiri ifadesi, pek çok fazilete
delil teşkil etmektedir.