باب:
فداء
المشركين.
172. MÜŞRİK ESİRLERİ MAL KARŞILIĞI SALIVERMEK
حدثنا
إسماعيل بن
أبي أويس:
حدثنا
إسماعيل بن إبراهيم
بن عقبة، عن
موسى بن عقبة،
عن ابن شهاب
قال: حدثني
أنس بن مالك
رضي الله عنه:
أن
رجالا من
الأنصار
استأذنوا
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم، فقالوا:
يا رسول الله،
ائذن فلنترك
ابن أختنا
عباس فدائه.
فقال: (لا
تدعون منها
درهما).
[-3048-] Enes İbn Malik r.a.'in şöyle dediği nakledilmiştir: Ensar'dan bir
grup Bedir savaşında esir edilen Abbas için Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'e gelerek: "Ey Allah'ın Resulü, bize müsaade ederseniz bacımızın
oğlu Abbas'ın verdiği fidyeyi geri verelim!" dediler. Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem ise şöyle buyurdu: "Asla, onun verdiği fidye'den bir dirhem
bile geri iade etmeyeceksiniz."
وقال
إبراهيم، عن
عبد العزيز بن
صهيب، عن أنس قال: أتي
النبي صلى
الله عليه
وسلم بمال من
البحرين،
فجاءه العباس
فقال: يا رسول
الله، أعطني،
فإني فاديت
نفسي وفاديت
عقيلا، فقال:
(خذ). فأعطاه في
ثوبه.
[-3049-] Enes İbn Malik r.a. şöyle demiştir: "Resulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'e Bahreyn'den mal getirilmişti. Bunun üzerine Abbas Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e gelerek: "Ey Allah'ın Resulü, bana bu
mallardan biraz ver! Çünkü ben Bedir savaşı sonrasında hem kendimi hem de Akil
İbn Ebi Talib'i fidye vererek esaretten kurtarmıştım" dedi. Bunun üzerine
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem: "İşte al!" deyip onun eteğini malla
doldurdu."
حدثني
محمود: حدثنا
عبد الرزاق:
أخبرنا معمر، عن
الزهري، عن
محمد بن جبير،
عن أبيه، وكان
جاء في أسارى
بدر، قال: سمعت
النبي صلى
الله عليه
وسلم يقرأ في
المغرب
بالطور.
[-3050-] Muhammed İbn Cübeyr'in babası Bedir savaşı esirleri arasında
getirilmişti. İşte onun esir olarak getirildiği dönem hakkında Muhammed İbn
Cübeyr babasının şöyle dediğini nakletmiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in akşam namazında Tur suresini okuduğunu duydum."
AÇIKLAMA: İbn Battal Abbas
hadisine dayanarak esirlerin zekat malı ile kurtarılabileceğini söylemiştir.
Fakat bu rivayet böyle bir hükmün çıkarılmasına elverişli değildir; hadis buna
delalet etmez. Çünkü Bahreyn'den gelen mal zekat malı değildir. Hatta bu malın
zekat malı olduğunu kabul etsek bile Abbas'a zekat verilemez. Bununla birlikte
Kirmanı'nin de ifade ettiği gibi Hz. Nebi'in sallalliihu aleyhi VE sellem
Abbas'a borçlular kaleminden zekat verdiği de söylenmiştir. Fakat bu görüş de
kabul edilmemiştir. Doğru olan açıklama şudur: "Bahreyn'den getirilen bu
mal haraç veya cizye vergileri idi. Bu tür vergilerden elde edilen gelir ise
kam yararı için kullanılır. " (cizye, Bab, 4)