باب:
مداوة النساء
الجرحى في
الغزو.
67. KADINLARIN SAVAŞTA YARALILARI TEDAVİ ETMESİ
حدثنا
علي بن عبد
الله: حدثنا
بشر بن
المفضل: حدثنا
خالد بن
ذكوان، عن
الربيع بنت
معوذ قالت: كنا
مع النبي صلى
الله عليه
وسلم نسقي
ونداوي
الجرحى، ونرد
القتلى إلى
المدينة.
[-2882-] Rubeyyi' bint. Muawiz'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Biz
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile birlikte savaşlarda bulunduk; su
taşıyor, yaralıları tedavi ediyor ve savaşta ölenleri Medine'ye getiriyorduk.
"
Tekrar: 2883, 5679
باب: رد
النساء
الجرحى
والقتلى.
68. KADINLARIN YARALILARI VE ÖLÜLERİ MEDİNE'YE GETİRMELERİ
حدثنا
مسدد: حدثنا
بشر بن
المفضل: عن
خالد بن ذكوان،
عن الربيع بنت
معوذ قالت: كنا
نغزو مع النبي
صلى الله عليه
وسلم، فنسقي
القوم،
ونخدمهم،
ونرد الجرحى
والقتلى إلى
المدينة.
[-2883-] Rubeyyi' bint. Muawiz'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Biz
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile birlikte savaşlarda bulunduk;
mücahidlere su taşıyor, onlara hizmet ediyor ve yaralılarla savaşta ölenleri
Medine'ye getiriyorduk."
AÇIKLAMA: Bu rivayet zorunlu
hallerde yabancı kadınların yabancı erkekleri tedavi edebileceklerini gösterir.
İbn Battal şöyle demiştir: ... çünkü yaralı bölge kadının dokunması dolayısıyla
herhangi bir haz almaz. Aksine yara tedavi sırasında sızlar. Bununla birlikte
eğer zorunluluk varsa doğrudan temas etmemek kaydıyla kadınlar tarafından
tedavi yapılabilir. Alimlerin şu konu üzerindeki görüş birliği de bu hükme
delalet etmektedir: "Bir kadın öldüğünde onu yıkayacak bir kadın yoksa
erkekler cesedine doğrudan temas etmek suretiyle onu yıkayamaz." Görüş
birliği halinde kabul edilen bu hükmün ayrıntılarında ihtilaf vardır; Zühri'ye
göre kadın bir engelin ardından yıkanır. Alimlerin çoğunluğu kadına teyemmüm
ettirileceği görüşündedir. Evzaı ise kadının ölümü halinde kendisini yıkayacak
bir kadın bulunmasa olduğu gibi defnedileceğini söylemiştir.
İbnü'l-Müneyyir şöyle demiştir: "Tedavi ile ölü kadının
yıkanması arasında şöyle bir fark bulunmaktadır: Ölünün yıkanması ibadet iken
tedavi zorunluluk dolayısıyla gereklidir. Zorunlu durumlarda ise haramlar mübah
olur."