باب: إذا
قال: اكفني
مؤونة النخل
أو غيره، وتشركني
في الثمر.
5. Arazi sahibinin bir kimseye, "Hurmalığın v.b. diğer
ağaçların bakımını ve masraflarını sen üstlen, çıkan hurmayı da benimle
paylaş'' demesi
حدثنا
الحكم بن نافع:
أخبرنا شعيب:
حدثنا أبو
الزناد، عن
الأعرج، عن
أبي هريرة رضي
الله عنه قال: قالت
الأنصار
للنبي صلى
الله عليه
وسلم: اقسم بيننا
وبين إخواننا
النخيل، قال:
(لا). فقالوا: تكفوننا
المؤونة،
ونشرككم في
الثمرة، قالوا:
سمعنا وأطعنا.
[-2325-] Ebu Hureyre r.a. şöyle anlatır: Ensar, Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'e, "(Hurmalıklarımızı) bizimle, (muhacir) kardeşlerimiz arasında
paylaştır" dedi. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem onlara,
"Hayır" dedi.
Bunun üzerine, ensar, "Hurmalıklarla ilgili sulama ve bakımı
bize siz yapın. meyvelerini de paylaşalım" dediler. Muhacirler de,
"İşittik ve itaat ettik" dediler.
Tekrar: 2719, 3782
AÇIKLAMA: Başlıktaki
"vb." ifadesi, üzüm gibi diğer meyveleri kapsamaktadır. Bu olay, Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem Medine'yi teşrif ettiği zaman gerçekleşmiştir.
باب: قطع
الشجر والنخل.
6. GENEL OLARAK AĞACINI, ÖZEL OLARAK DA HURMA AĞACINI KESMEK
وقال أنس: أمر
النبي صلى
الله عليه
وسلم بالنخل
فقطع.
Enes r.a., "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem hurma
ağacının kesilmesini emretti, bunun üzerine onlar kesildi" demiştir.
حدثنا
موسى بن
إسماعيل:
حدثنا
جويرية، عن
نافع، عن عبد
الله رضي الله
عنه، عن النبي
صلى الله عليه
وسلم: أنه حرق
نخل بني النضير
وقطع، وهي
البويرة،
ولها يقول
حسان:وهان
على سراة بني
لؤي حريق -
بالبويرة
مستطير
[-2326-] Abdullah İbn Ömer r.a. şöyle anlatır: Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem, Beni Nadir yahudilerinin Büveyre adlı hurmalığını yaktırıp kestirmişti.
Bununla ilgili olarak Hassan şu beyti söylemiştir: "Lüey oğulları, Büveyre
hurmalıklarındaki yayılan yangına hiç aldırış etmediler. "
Tekrar: 3021, 4031, 4032, 4884
AÇIKLAMA: Başlık, ağaçların,
bir ihtiyaç veya düşmana zarar verme vb. bir maslahattan dolayı kesilmesi ile
ilgilidir.
Bazı alimler bu görüşe, "Hiçbir durumda meyve veren ağacı
kesmek caiz değildir" diyerek karşı çıkmıştır. Bu yönde varid olan
rivayetleri de, "meyveli olmayan ağaçlarla ilgili olduğu" şeklinde
veya Beni Nadir olayındaki ağaç kesmeyi de "savaş hali" şeklinde
yorumlamışlardır. Evzai, Leys ve Ebu Sevr bu görüştedir.
Enes'in rivayeti ile ilgili geniş açıklama, hicret konusunun
başında (4031,
4032. hadis) ve Haşr suresinin tefsirinde (4884. hadis) gelecektir.