باب:
شراء النبي
صلى الله عليه
وسلم
بالنسيئة.
14- Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in Veresiye Olarak Satın
Alması
حدثنا
معلى بن أسد:
حدثنا عبد
الواحد: حدثنا
الأعمش قال:
ذكرنا عند
إبراهيم
الرهن في
السلم، فقال:
حدثني
الأسود، عن
عائشة رضي الله
عنها:
أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم اشترى
طعاما من يهودي
إلى أجل،
ورهنه درعا من
حديد.
[-2068-] Aişe r.anha'nın bildirdiğine göre Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
bir Yahudi'den bedelini bir müddet sonra ödemek üzere yiyecek (buğday) satın
aldı ve demirden yapılmış zırhını rehin olarak bıraktı.
Tekrar: 2096, 2200, 2251, 2252, 2386, 2509, 2513, 2916, 4467
حدثنا
مسلم: حدثنا
هشام: حدثنا
قتادة، عن أنس
(ح). وحدثني محمد
بن عبد الله
بن حوشب:
حدثنا أسباط
أبو اليسع البصري:
حدثنا هشام
الدستوائي،
عن قتادة، عن أنس
رضي الله عنه: أنه
مشى إلى النبي
صلى الله عليه
وسلم بخبز شعير،
وإهالة سنخة،
ولقد رهن
النبي صلى
الله عليه
وسلم درعا له
بالمدينة عند
يهودي، وأخذ
منه شعيرا
لأهله، ولقد سمعته
يقول: (ما أمسى
عند آل محمد
صلى الله عليه
وسلم صاع بر،
ولا صاع حب،
وإن عنده لتسع
نسوة).
[-2069-] Enes'ten r.a. rivayet edildiğine göre o, Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'e arpa ekmeği ve uzun süre kalmaktan kokusu değişmiş bir miktar yemek
götürdü. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem Medine'de bir yahudiye zırhını rehin
olarak bırakmış, bunun karşılığında ondan ailesi için arpa almıştı.
(Ravi): "Andolsun onun (Enes'in) şöyle
dediğini işittim: Muhammed Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in dokuz hanımı kendisi ile birlikte olduğu
halde, ailesinin yanında hiçbir gece ne bir sa' buğday ne de bir sa' ekin
bulunmamıştır".
Tekrar: 2508
AÇIKLAMA: İbn Battal şöyle
der: Veresiye alım-satımın caiz olduğu konusunda icma vardır.
Ben (İbn Hacer) derim ki: Buharı bazılarının, veresiye mal satın
alma borçlanma anlamına geldiği için Hz. Nebiin veresiye bir şey satın
almadığı düşüncesine kapılma ihtimalini göz önüne alarak bunu def etmeyi
istemiş olabilir. Buharî bu konuda Hz. Nebi'in veresiye olarak arpa satın
aldığı ve buna karşılık zırhını rehin bıraktığına dair Aişe r.anha ve Enes'in
hadislerini rivayet etmiştir. Bu konuda geniş açıklama rehin bölümünün başında
gelecektir.[2508.
hadis.]