باب: الحائض
ترجل المعتكف.
2- Adetli Kadının, İtikafta Olan Eşinin Başını Taraması
حدثنا
محمد بن
المثنى: حدثنا
يحيى، عن هشام
قال: أخبرني
أبي، عن عائشة
رضي الله عنها
قالت:
كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يصغي إلي
رأسه وهو
مجاور في
المسجد، فأرجله
وأنا حائض.
[-2028-] Aîşe r.anha şöyle demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
mescid'de itikafta iken başını bana doğru uzatır, ben de adetli olduğum halde
saçını başını tarardım.
Bu hadisle ilgili açıklamalar Hayız bölümünde geçmişti.[295,
296. hadisler.]
Hadisten Çıkan Bazı Sonuçlar
Hadiste geçen taramaya kıyasla itikaflı kişinin temizlenmesi,
güzel koku sürünmesi, yıkanması, traş olması, süslenmesi de caizdir. Alimlerin
çoğunluğuna göre, mescitte yapılması mekruh görülen İşler dışında İtikaflı olan
kişinin bunları yapması mekruh değildir.
İmam Malik'ten rivayet edildiğine göre itikaf sırasında kişinin
iş ve mesleğine dair bir şeyle uğraşması hatta ilim talebi ile uğraşması bile
mekruhtur.
Bu hadiste, kadının kendi isteği ile olmak şartıyla kocanın ona
hizmet ettirmesi vardır.
Hz. Nebi'in mescitten yalnızca başını çıkarması, itikaf için
mescidin şart olduğunu göstermektedir.
باب: لا يدخل
البيت إلا
لحاجة.
3- İtikafta Olan Kişi Ancak Bir İhtiyacı İçin Evine Girebilir
حدثنا
قتبية: حدثنا
ليث، عن ابن
شهاب، عن عروة
وعمرة بنت عبد
الرحمن: أن
عائشة رضي
الله عنها،
زوج النبي صلى
الله عليه
وسلم قالت:
وإن
كان رسول الله
صلى الله عليه
وسلم ليدخل علي
رأسه، وهو في
المسجد،
فأرجله، وكان
لا يدخل البيت
إلا لحاجة إذا
كان معتكفا.
[-2029-] Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in eşi Aişe radiyallahu anha
şöyle demiştir: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem itikafta iken mescid'de olduğu
halde başını eve doğru uzatır, ben de onun saçlarını tarardım. İtikaflı
olduğunda bir ihtiyaç olmadıkça eve girmezdi.
Tekrar: 2033, 2034, 2041, 2045
AÇIKLAMA: Müslim'in
rivayetinde fazla olarak "bir insanın ihtiyacı için" ifadesi vardır.
Zührî bu hadisteki ihtiyacı büyük ve küçük tuvalet olarak
açıklamıştır. Alimler bu ikisi için eve gidilebileceği konusunda ittifak
etmişlerdir. Bunun dışında yemek, içmek vb. ihtiyaçlar için eve gitme konusunda
ise ihtilaf etmişlerdir. Kişi büyük veya küçük tuvaletini yapmak için mescitten
çıkar ve mescit dışında ab-dest alırsa itikafı bozulmaz. İhtiyaç duyan kimseler
için kusmak ve kan aldırmak da bunlar gibidir.
باب: غسل
المعتكف.
4- İtikafta Olanın Gusletmesi
حدثنا
محمد بن يوسف:
حدثنا سفيان،
عن منصور، عن
إبراهيم، عن
الأسود، عن
عائشة رضي
الله عنها قالت:
كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يباشرني
وأنا حائض،
وكان يخرج
رأسه من
المسجد، وهو
معتكف، فأغسله
وأنا حائض.
[-2030-] Aişe r.anha şöyle demiştir: Ben adetli iken (de) Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem bana dokunurdu.
[-2031-] Aişe (r.anha) sözlerine devamla şöyle demiştir: İtikafta iken
mescid'den başını bana doğru uzatır, ben adetli olduğum halde onun başını
yıkardım.