DEVAM: 145- Kadının İfada Tavafı Yaptıktan Sonra adet Görmesi
حدثنا
مسلم: حدثنا
وهيب: حدثنا
ابن طاوس، عن
أبيه، عن ابن
عباس رضي الله
عنهما قال: رخص
للحائض أن
تنفر إذا
أفاضت.
قال:
وسمعت ابن عمر
يقول: إنها لا
تنفر، ثم
سمعته يقول
بعد: إن النبي صلى
الله عليه
وسلم رخص لهن.
[-1760-] İbn Abbas r.a. şöyle dedi: Adet gören kadın'ın, şayet ifada tavafı
yapmışsa memleketine dönmesine ruhsat verilmiştir.
[-1761-] Tavus dedi ki: İbn Ömer'in şöyle dediğini duydum: "Adet gören
kadın memleketine dönemez". Daha sonra şöyle dediğini duydum: "Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem, onlara izin vermiştir."
حدثنا
أبو النعمان:
حدثنا
أبوعوانة، عن
منصور، عن
إبراهيم، عن
الأسود، عن عائشة
رضي الله عنها
قالت: خرجنا
مع النبي صلى
الله عليه
وسلم، ولا نرى
إلا الحج،
فقدم النبي
صلى الله عليه
وسلم فطاف بالبيت،
وبين الصفا
والمروة ولم
يحل، وكان معه
الهدي، فطاف
من كان معه من
نسائه
وأصحابه، وحل
منهم من لم
يكن معه
الهدي، فحاضت
هي، فنسكنا
مناسكنا من
حجنا، فلما
كان ليلة
الحصبة، ليلة
النفر، قالت:
يا رسول الله،
كل أصحابك
يرجع بحج
وعمرة غيري،
قال: (ما كنت
تطوفين
بالبيت ليالي
قدمنا). قالت:
لا، قال:
(فاخرجي مع
أخيك إلى
التنعيم، فأهلي
بعمرة،
وموعدك مكان
كذا وكذا).
فخرجت مع عبد
الرحمن إلى
التنعيم،
فأهللت بعمرة،
وحاضت صفية
بنت حيي، فقال
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (عقري
حلقي، إنك
لحابستنا،
أما كنت طفت
يوم النحر).
قالت: بلى،
قال: (فلا بأس،
انفري).
فلقيته مصعدا
على أهل مكة،
وأنا منهبطة،
أو مصعدة وهو
منهبط.
وقال
مسدد: قلت: لا.
تابعه جرير،
عن منصور، في
قوله: لا.
[-1762-] Aişe r.anha şöyle dedi: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile
birlikte Mekke'ye yolculuğa çıktık. Yalnız hac yapacağımızı zannediyorduk. Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem Mekke'ye geldi, tavaf yaptı, Safa ve Merve arasında
sa'y yaptı, ihram'dan çıkmadı. Yanında hedy kurbanı vardı. Onunla birlikte olan
hanımları ve ashabı da tavaf yaptılar. Bunlardan, yanında hedy kurbanı
olmayanlar ihram'dan çıktı. Sonra o (Aişe r.anha) adet gördü. Hacca dair bütün ibadetleri yerine getirdik.
Mina'dan dönüşte Muhassab'da gecelediğimizde ben {Aişe r.anha): Ey
Allah'ın Resulü ashabından benden başka herkes hac ve umreyi yapmış olarak
dönüyor, dedim.
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem: "Mekke'ye geldiğimiz
zamandan beri sen Kabe'yi hiç tavaf etmedin mi?" buyurdu.
Ben: Hayır, dedim. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem:
"Kardeşin (Abdurrahman) ile Tenim'e git Umre için ihrama gir. Şurada
buluşalım" buyurdu.
Ben, kardeşim Abdurrahman ile birlikte Ten'im'e gittim, umre için
ihrama girdim. Safiyye bt. Huyey de adet gördü. Bunun üzerine Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem: "Eyuahl Demek bizi burada alıkoyacaksın.
Bayram'ın ilk gününden önce tavaf yapmamışmıydın?" dedi.
Safiyye: Yapmıştım, dedi. Bunun üzerine Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem: "Öyle ise bir sorun yok, bizimle dönersin" buyurdu.
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem Mekke'den yukarı çıkarken ben de
inerken (yahut o inerken ben çıkarken) karşılaştık.
AÇIKLAMA: (a-) İfada tavafı
yaptıktan sonra adet gören kadının veda tavafı yapması gerekli midir, yoksa
veda tavafı düşer mi? (b-) Şayet gerekli
ise kurban kesmekle telafi edilir mi, yoksa telafiye gerek yok mudur?
İbnü'l-Münzir şöyle der: İslam şehirlerinin önde gelen
fakihlerinin geneli, ifada tavafı yaptıktan sonra adet gören kadının veda
tavafı yapmasına gerek olmadığını söylemişlerdir.
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem, Safiyye'nin ifada tavafı
yapmadığını zannederek "demek bizi burada alıkoyacaksın" demiştir.
Bununla, biz Mekke'den ayrılmayı düşündüğümüz vakitten daha sonraya
bırakacaksın, demek istemiştir. Çünkü Hz. Nebi, eşini Mekke'de bırakıp
Medine'ye dönecek değildi. Eşi ihramdan çıkmadığı halde kendisi ile birlikte
Medine'ye götürecek de değildi. Bu durumda eşi Safiyye temizlenip de tavaf
yapıncaya ve ikinci ihramdan çıkıncaya kadar beklemesi gerekecekti.
Hadisten Çıkan Sonuçlar:
1- İfada tavafı haccın rüknüdür.
2- İfada tavafının sahih olması için temizlik şarttır.
3- Veda tavafı farzdır.