باب: فضل
الحج المبرور.
4- KABUL EDİLMİŞ HACCIN FAZİLETİ
حدثنا
عبد العزيز بن
عبد الله:
حدثنا
إبراهيم بن
سعد، عن
الزهري، عن
سعيد ابن
المسيب، عن أبي
هريرة رضي
الله عنه قال:
سئل
النبي صلى
الله عليه وسلم:
أي الأعمال
أفضل؟ قال:
(إيمان بالله
ورسوله). قيل:
ثم ماذا؟ قال
(جهاد في سبيل
الله). قيل: ثم
ماذا؟ قال: (حج
مبرور).
[-1519-] Ebû Hureyre r.a.'in naklettiğine göre Resulullah'a hangi amel'in
daha faziletli olduğu sorulduğunda Efendimiz Sallallahu Aleyhi ve Sellem,
"Allah'a Resulüne iman etmektir" buyurmuştur. Sonra hangisidir
sorusuna, "Allah yolunda cihad etmektir", sonra hangisidir sorusuna
ise, "kabul olunmuş hacdır" buyurarak cevap vermiştir.
حدثنا
عبد الرحمن بن
المبارك:
حدثنا خالد:
أخبرنا حبيب
بن أبي عمرة،
عن عائشة بنت
طلحة، عن
عائشة أم المؤمنين
رضي الله عنها
أنها قالت:
يا
رسول الله،
نرى الجهاد
أفضل العمل،
أفلا نجاهد؟
قال: (لا، لكن
أفضل الجهاد
حج مبرور).
[-1520-] Muminlerin annesi Aişe r.anha şöyle demiştir: "Ey Allah'ın
Resulü! Biliyoruz ki en faziletli amel cihad'dır. Peki biz cihad edemeyecek
miyiz?" Bunun üzerine Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem), "Hayır,
[siz kadınlar için] en faziletli cihad hacc-ı mebrur (kabul olunmuş hac)
dır" buyurmuştur.
Tekrar: 1861, 2784, 2875, 2876
حدثنا
آدم: حدثنا
شعبة: حدثنا
سيار أبو
الحكم قال:
سمعت أبا حازم
قال: سمعت أبا
هريرة رضي
الله عنه قال:
سمعت
النبي صلى
الله عليه
وسلم يقول: (من
حج لله، فلم
يرفث ولم
يفسق، رجع
كيوم ولدته
أمه).
[-1521-] Ebû Hureyre r.a., "Resûlullah Sallallahu aleyhi ve Sellem'i,
"Kim Allah için hacceder ve bu sırada) cinsel ilişkiye girmez ve fasıklık
da yapmaz ise (hacdan) annesinden doğduğu günkü gibi (günahsız olarak)
döner" buyururken işittim" demiştir.
Tekrar: 1819, 1820
AÇIKLAMA: İbn Halûyeh şöyle
demiştir: " Mebrûr, kabul olunmuş demektir". Diğer alimler ise
"Mebrûr, günah karıştırılmamış hacdır" demişlerdir. Nevevî de bu
görüşü tercih etmiştir.
Kurtubî, "Bu konuda yapılan tefsirler hep birbirine yakın
anlamdadır. Şöyle ki, bütün hükümleriyle birlikte, mükelleften istendiği gibi
en güzel şekilde yerine getirilmiş bulunan hac, (mebrûr hacdır)." Allah
(c.c) en iyisini bilir.
Hz. Aişe'nin, "Ey Allah'ın Resulü! Biliyoruz ki en
faziletli amel cihattır" sözü bu konuda Kur'an ve sünnette varid olan ayet
ve hadisler sebebiyle söylenmiştir. Nesaî'de yer alan, Cerir'in Suheyb'den
naklettiği rivayete göre Hz. aişe, "Ben Kur'an'da, cihaddan daha faziletli
bir amelden bahsedildiğini bilmiyorum" demiştir.
1520 nolu hadiste "siz kadınlar için" olarak tercüme
ettiğimiz لكن kelimesinin harekesi konusunda İhtilaf edilmiştir. Çoğunluk ك harfinin, ötreli olduğunu ve kadınlara hitap edildiğini
savunmaktadır. (Buna göre anlam, "siz kadınlar için en faziletli cihad
kabul olunmuş hacdır" şeklinde olur). El-Kabisî de, "Benim gönlüm bu
görüşe meylediyor" demiştir.
Hamevî'nin rivayetine göre ise ك harfini kesreli olarak okumak gerekir. /Buna göre ise anlam,
"fakat en faziletli cihad kabul olunmuş hacdır" şeklinde olur.
Birinci görüş, kastedilen anlamı ifade etme hususunda daha
güzeldir. Çünkü hem haccm faziletini ortaya koymakta hem de Hz. Aişe'nin cihad
hakk'ndaki sorusuna cevap niteliği taşımaktadır. Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem nefisle mücahede anlamı taşıdığı için hacci cihad olarak adlandırmıştır.
'Cinsel ilişki" olarak tercüme ettiğimiz “rafes"
kelimesi bu anlamda tariz olarak kullanıldığı gibi kötü söz anlamında da
kullanılmaktadır.
Ezheri şöyle demiştir: "Rafes kelimesi, erkeklerin
kadınlarla ilgili her türlü arzusuna denir. İbn Ömer bunu, kadınlara hitap etme
niteliğinde olan şeylere tahsis etmiştir. alimlerin çoğunluğuna göre ise ayette
kastedilen cinsel ilişkidir." Hadiste bahsedilen ise cinsel ilişkiden daha
geneldir. Tıpkı şu hadiste olduğu gibi: "Sizden biri oruçlu olduğu zaman
rafes yapmasın (kötülüğe bulaşmasın)".
"Annesinden doğduğu gibi" İfadesi, büyük, küçük
günahları ve bunlara bağlı diğer bütün günahlardan affedileceğini
göstermektedir.