باب: الحج
على الرحل.
3. Hacca Giderken Binek Kullanmak
-وقال
أبان: حدثنا
مالك بن
دينار، عن
القاسم بن
محمد، عن
عائشة رضي
الله عنها: أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم بعث معها
أخاها عبد
الرحمن،
فأعمرها من
التنعيم،
وحملها على
قتب.وقال
عمر رضي الله
عنه: شدوا
الرحال في
الحج، فإنه
أحد الجهادين.
[-1516-] Aişe r.anha'dan nakledildiğine göre Resûlullah Sallallahu Aleyhi
ve Sellem Aişe ile birlikte kardeşi Abdurrahman'ı göndermiş, Abdurrahman onun
Ten'im'den umre için ihrama girmesine yardımcı olmuş ve onu küçük eğerli bir
bineğe bindirmişti. Ömer r.a. şöyle demiştir: "Hacda (bineklerinize)
eğerler koşunuz. Çünkü hac iki cihattan biridir."
حدثنا
محمد بن أبي
بكر: حدثنا
يزيد بن زريع:
حدثنا عزرة بن
ثابت، عن
ثمامة بن عبد
الله بن أنس
قال: حج
أنس على رحل،
ولم يكن
شحيحا، وحدث
أن رسول الله
صلى الله عليه
وسلم حج على
رحل، وكانت زاملته.
[-1517-] Sümame İbn Abdullah İbn Enes şöyle demiştir: "Enes bineği
üzerinde eğer bulunduğu halde haccetmiştir. Bunu cimriliğinden yapmış değildi.
Çünkü o, Resûiullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in (yiyecek ve diğer eşya
olarak) üzerinde yükleri bulunan eğerli bir deve üzerinde iken hac yaptığını
nakietmiştir."
حدثنا
عمرو بن علي:
حدثنا أبو
عاصم: حدثنا
أيمن بن نابل:
حدثنا القاسم
ابن محمد، عن
عائشة رضي
الله عنها
أنها قالت:
يا
رسول الله،
اعتمرتم ولم
أعتمر، فقال:
(يا عبد
الرحمن، اذهب
بأختك،
فأعمرها من
التنعيم). فأحقبها
على ناقة،
فاعتمرت.
[-1518-] Aişe r.anha şöyle demiştir: "Ey Allah'ın Resulü! Siz umre
yaptınız. Fakat ben yapmadım." Bunun üzerine Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem, "Ey Abdurrahman! Kız kardeşinle git, onun Ten'im'den umre için
ihrama girmesini sağla" buyurdu. Bunun üzerıne Abdurrahnıan Aişe'yi
devenin heybesinin bir tarafına koydu (ve gittiler). Daha sonra. Aişe umre
yaptı.
AÇIKLAMA: Buharî yukarıdaki
konu başlığı ile zühd hayatı yaşamanın, lüks ve refah içinde yaşamaktan daha
faziletli olduğuna işaret etmiştir.
Abdürrezzak ve Saîd İbn Mansûr'un İbrahim en-Nehaî yoluyla
naklettiğine göre Abbas İbn Rebîa Hz. Ömer'in hutbede şöyle söylediğini
nakletmiştir: "(Cihattan dönüp) eğerleri koyduğunuz zaman, eğerlerinizi
hac ve umre yolculuğu için bağlayın. Çünkü hac, iki cihattan biridir."
Burada kastedilen anlam şudur: "Savaştan geldiğiniz zaman hac ve umre
yapın." Haccın cihad olarak isimlendirilmesi ya hac gerçekten cihad olduğu
içindir ya da hac çok faziletli olduğu için faziletine binaendir. Burada
kastedilen, nefisle yapılan cihattır. Çünkü hacda nefis hem bedenen hem de
malî olarak bir çok sıkıntıya girmektedir.
1517 nolu hadise göre, Resûlullah s.a.v.'in eşyalarını taşıyacak
ayrı bir devesi yoktu. Devesini hem yük için, hem de binek olarak kullanıyordu.