باب: فرض
مواقيت الحج
والعمرة.
5- Hac Ve Umre İçin Mîkat Yerleri
حدثنا
مالك بن
إسماعيل:
حدثنا زهير
قال: حدثني
زيد بن جبير: أنه
أتى عبد الله
بن عمر رضي
الله عنهما في
منزله، وله
فسطاط
وسرادق، فسألته:
من أين يجوز
أن أعتمر؟
قال: فرضها
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم لأهل نجد
قرنا، ولأهل
المدينة ذا
الحليفة،
ولأهل الشأم
الجحفة.
[-1522-] Züheyr şöyle demiştir: Zeyd İbn Cübeyr'in naklettiğine göre bir
gün Abdullah İbn Ömer'e gitti. Evi üstten ve alttan perdeli kıl Çadırdan
ibaretti. Ona, "ihrama nereden girmem caiz olur" diye sordum. Bana,
"Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ihrama giriş yeri olarak,
Necidliler için Karn bölgesini, Medineliler Zu'l-huleyfe'yi, Suriye tarafı için
ise Cuhfe bölgesini belirledi" şeklinde cevap verdi.
AÇIKLAMA: Başlıktaki ifade,
Buharî'nin, mîkat tarafından hac ve umre için ihrama girmeye cevaz vermediğini
göstermektedir. İbn Münzir ve diğer bazı alimler bunun caiz olduğu konusunda
icma bulunduğunu nakletmiştir. Bu konu tartışmaya açık bir meseledir. Çünkü
İshak, Davud ye diğer bazı alimlerin bunu caiz görmediğine dair görüşler
nakledilmiştir. İbn Ömer'in cevabı da bunu göstermektedir. Za-mansal Mîkata
yapılan kıyas da bu görüşü desteklemektedir. Alimler, zamansal mîkatt’an önce
ihrama girmenin caiz olmayacağı hususunda icma etmiştir. Çoğunluk ise zamansal
mîkat ile mekansal mîkat arasında ayırımda bulunmuş, zamanından önce ihrama
girmeye cevaz vermemişler, mekansal mîkatta ise cevaz vermişlerdir. Hanefiler
ve Şafiiler gibi bazı alimler ise mîkat zamanından önce ihrama girme görüşünü
tercih etmiştir. Malik bunu mekruh görmüştür. "Hac bilinen
aylardadır" başlığında (33. konu başlığı), "Osman Horasan'dan ihrama
girmeyi mekruh görür" sözünden bahsedilirken bu konuda bilgi verilecektir.
فسطاط
/ Füstat çadır demektir, سرادق
/
Süradiq ise, bir şeyin etrafını saran her şeydir. ayette de, "onun
duvarları kendilerini çepeçevre kuşatmıştır"[kehf 29] şeklinde
geçmektedir.