باب: ما قيل
في الزازل
والآيات.
27. Deprem Ve Olağanüstü Doğa Olayları Hakkında Söylenenler
حدثنا
أبو اليمان
قال: أخبرنا
شعيب قال:
أخبرنا أبو
زناد، عن عبد
الرحمن
الأعرج، عن
أبي هريرة
قال: قال النبي
صلى الله عليه
وسلم (لا
تقوم الساعة
حتى يقبض
العلم، وتكثر
الزلازل،
ويتقارب
الزمان،
وتظهر الفتن،
ويكثر الهرج،
وهو القتل
القتل، حتى
يكثر فيكم
المال فيفيض).
[-1036-] Ebu Hureyre (r.a.)'den nakledildiğine göre Resul-i Ekrem Sallallahu
Aleyhi ve Sellem Şöyle buyurmuştur: İlim insanlar arasından çekilip
alınmadıkça, depremler çoğalmadıkça, zaman dilimleri birbirine girip mevsim
farklılıklarından dolayı gece gündüz arasındaki zaman farkı değişip müddetleri
birbirine yaklaşmadıkça, fitneler ortaya Çıkmadıkça ve insanları katletme
suçları artmadıkça kıyamet kopmayacaktır. Bir de elinizdeki mallar öyle
çoğalacak ki, her taraf mal mülkle dolup taşacak..."
حدثنا
محمد بن
المثنى قال:
حدثنا حسين بن
الحسن قال:
حدثنا ابن
عون، عن نافع،
عن ابن عمر
قال: (اللهم
بارك لنا في
شامنا وفي
يمننا). قال:
قالوا: وفي
نجدنا؟ قال:
قال: (اللهم
بارك لنا في
شامنا وفي
يمننا). قال:
قالوا: وفي
نجدنا.؟ قال:
قال: (هناك
الزلازل
والفتن، وبها
يطلع قرن
الشيطان).
[-1037-] Abdullah İbn Ömer
(r.a.)'in naklettiğine göre Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu:
"Allah'ım, bizim Şam'ımızı ve Yemen'imizi bizim için bereketli kıl!"
Orada bulunanlar: "Necid'imizi de..." deyince Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem: "Orada depremler olacak ve fitneler çıkacak. Ayrıca Şeytan'ın
taraftarları da orada ortaya çıkacaktır." buyurdu.
Diğer tahric: Tirmizi Menakib
AÇIKLAMA: Bu başlığın niçin burada ele alındığı ile ilgili olarak şu
açıklamalar yapılmıştır: "Şiddetli rüzgarlarda kişi, korku ve endişe
duyup Allah'a yönelmekte ve O'na yakarmaktadır. İşte deprem ve diğer olağanüstü
doğa olayları şiddetli rüzgara göre daha korkunç olduğu için bunlar olduğunda
da Allah'a yönelmek gerekecektir. Kıyamet gününün alametlerini anlatan
hadislerde depremlerin artmasından özellikle bahsedilmesi de bu korkulu anlarda
Allah Teala'ya yalvarmanın Önemini ortaya koymaktadır. .
Zeyn İbnü'l-Müneyyir
yağmur duasıyla ilgili bölümde niçin deprem konusunun ele alındığını şu
şekilde açıklamıştır: "Genellikle deprem ve buna benzer afetlerde yağmur yağar.
İşte bu yüzden deprem konusu yağmur duasıyla ilgili bölümde ele alınmıştır.
Şiddetli yağmur yağdığında nasıl dua edileceğine dair Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'den nakledilen rivayetler yukarıda geçti. Fakat imam Buhari burada
deprem sırasında dua edilip edilmeyeceği konusuyla ilgili herhangi bir rivayete
yer vermemiştir. Bu da İmam Buharî'nin deprem ve diğer afetler sırasında ne
söyleneceğine dair kendi şartlarına uygun bir rivayetin sabit olmadığını
gösterir.
Deprem ve Buna Benzer Felaketler Sırasında Namaz Kılmak
İbnü'l-Münzir bu tür
afetler sırasında namaz kılınıp kılınamayacağı konusunda görüş ayrılıklarının
bulunduğunu belirtmiştir. Ahmed İbn Hanbel, İshak İbn Rahuye ve başka alimlere
göre böyle bir durumda namaz kılınır. İmam Şafiî ise bu namazın kılınması
konusunu Hz. Ali'den nakledilen hadisin sahih olması şartına bağlamıştır; hadis
sahihse kılınır, değilse kılınmaz. Abdürrezzak ve başka alimlerin naklettiğine
göre Abdullah İbn Abbas bu görüştedir. İbn Hİbban Sahîh'inde Ubeyd İbn Umeyr
yoluyla Hz. Aişe'den merfu bir rivayet nakletmiştir: "Olağanüstü doğa
olayları sebebiyle kılınan namaz altı re katlı ve dört secdelidir."
Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem kıyamet alametleri arasında saydığı zamanın yaklaşması konusunda
farklı görüş ve yorumlar bulunmaktadır:
1. Kıyamet gününün
yaklaştığına vurgu yapılmıştır.
2. Zamanın bereketinin
kalmayacağı, günlerin ve gecelerin çok hızlı bir şekilde akıp gideceği
kasde-dilmiştir.
3. O dönemde yaşayan
insanların hayırdan uzak ve şer içinde bir hayat konusunda birbirlerine çok
yakın / benzer olacakları kasdedilmiştir.
4. Peş-peşe ve
birbirine yakın dönemler içinde çeşitli devletlerin ortaya çıkacağı fakat krizler,
kargaşalar ve terör olayları (fitne) dolayısıyla hiçbirinin uzun ömürlü olmayacağı
kasdedilmiştir.