باب: يقوم عن
يمين الإمام
بحذائه سواء
إذا كانا
اثنين.
57. Cemaat Tek Kışı Olduğunda İmamın Sağ Tarafına Durur Ve
Yanyana Namaz Kılarlar
حدثنا
سليمان بن حرب
قال: حدثنا شعبة،
عن الحكم قال:
سمعت سعيد بن
جبير، عن ابن
عباس رضي الله
عنهما قال: بت
في بيت خالتي
ميمونة، فصلى
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم العشاء،
ثم جاء فصلى
أربع ركعات،
ثم نام، ثم
قام، فجئت
فقمت عن
يساره، فجعلني
عن يمينه،
فصلى خمس
ركعات، ثم صلى
ركعتين، ثم
نام حتى سمعت
غطيطه، أو قال
خطيطه، ثم خرج
إلى الصلاة.
[-697-] İbn Abbas (r.a.)'ın şöyle dediği nakledilmiştir: "Bir gece
teyzem Meymûne'nin yanında kalmıştım. O gece Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem yatsı namazını kıldırdıktan sonra mescitten evine dönüp dört rek'at daha
namaz kılmıştı. Sonra yatıp biraz uyudu ve bir süre sonra uyandı. Abdest alıp
namaz kılmaya başladı. Ben de onunla birlikte kalktım ve sol tarafına geçip
namazda kendisine uydum. Bunun üzerine beni tutup sağ tarafına geçirdi. Bu
şekilde beş rekat namaz kıldı ve ardından iki rekat daha kılıp yattı. Uykuya
daldığında horlamasını bile işitmiştim. Sonra kalktı ve namazı kıldırmak üzere
mescide geçti.
Tekrar: 117.
AÇIKLAMA: Bâb başlığında
geçen "yanyana kılarlar" ifadesi imamın arkasında veya hafif
çaprazında bulunan cemaatin bu kapsamda olmadığını gösterir. Mensubu bulunduğumuz
Şafiî mezhebi âlimlerine göre cemaatin, İmamın hafif arkasında durması
müstehaptrr. Nakledildiğine göre Abdürrezzâk İbn Cüreyc ile Atâ İbn Yesâr
arasında şöyle bir konuşma geçer. Abdürrezzâk sorar:
İki kişi cemaat olup namaz kılarken cemaat olan kişi imamın
neresinde namaza durur? Sağ tarafında.
Peki bu kişi imamın arkasına geçmeden onunla aynı safta durarak
yanyana mı namaz kılar?
Evet. Sen iki kişi cemaatle namaz kılarken imamla ona cemaat
olan kişinin aynı hizada durup aralarında öncelik sonralık bakımından hiçbir
boşluk bulunmamasını daha iyi mi buluyorsun?
Bu rivayette cemaatin tek olması durumunda imamın neresinde
duracağı ele alınmıştır. Cemaatin İki kişi olması durumunda uygulama şekli
farklıdır.
باب: إذا قام
الرجل عن يسار
الإمام،
فحوله الإمام
إلى يمينه، لم
تفسد صلاتهما.
58. Cemaat Tek Kişi Olup İmamın Sol Tarafında Namaza Dursa Ve
İmam Onu Tutup Sağ Tarafına Geçirse İkisinin De Namazı Bozulmaz
حدثنا
أحمد قال:
حدثنا ابن وهب
قال: حدثنا
عمرو، عن عبد
ربه بن سعيد،
عن مخرمة بن
سليمان، عن
كريب مولى ابن
عباس، عن ابن
عباس رضي الله
عنهما قال:
نمت
عند ميمونة،
والنبي صلى
الله عليه
وسلم عندها في
تلك الليلة،
فتوضأ ثم قام
يصلي، فقمت على
يساره،
فأخذني
فجعلني عن
يمينه، فصلى
ثلاث عشرة
ركعة، ثم نام
حتى نفخ، وكان
إذا نام نفخ،
ثم أتاه
المؤذن، فخرج
فصلى ولم يتوضأ.قال
عمرو: فحدثت
به بكيرا
فقال: حدثني
كريب بذلك.
[-698-] Abdullah İbn Abbas (r.a.)'ın şöyle dediği nakledilmiştir:
"Bir gece teyzem Meymûne'nin yanında kalmıştım. O gece Resûlullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem de Meymûne'nin yanında idi. Zât-ı âlîleri abdest
alıp namaza durdu. Ben de kalkıp onun sol tarafına geçtim ve kendisine uydum.
Bunun üzerine beni tuttu ve sağ tarafına geçirdi. Bu şekilde on üç rekat namaz
kıldı. Sonra yatıp uyudu. Uyurken hafif hafif horluyordu. Zaten Resûlullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem uyurken hafif bir şekilde horlardı. Bir süre sonra
müezzin geldi ve kendisini uyardı. Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
namaz'ı kıldırmak üzere mescide geçti ve namazı kıldırdı. Bu sırada abdest de
almamıştı."
Amr İbnü'l-Hâris: "Ben bu rivayeti Bükeyr İbn Abdullah
el-Eşecc'e anlattığınıda bana şöyle demişti; İbn Abbas'ın kölesi Kureyb bana
bunu nakletti" demiştir.
AÇIKLAMA: İmam Buhârî'nin
kullandığı bâb (konu) başlığı ile naklettiği rivayet arasındaki delalet
ilişkisi şöyle açıklanmıştır: Bu rivayette anlatıldığı gibi Abdullah İbn Abbas
ilk önce Resûlullah'ın sol tarafında namaza durmuş fakat Resûli Ekrem Efendimiz
onun namazını bozmamıştır. Âlimlerin çoğunun savunduğu görüş budur.
Buna karşılık Ahmed İbn Hanbel, Resûlullah'ın Abdullah İbn
Abbas'ın kendisinin sol tarafında duruşunu onaylamadığını (takrir etmediğini)
ileri sürerek, onu tutup sağ tarafına çekmesi durumunda namazın bozulacağını
söylemiştir.
Saîd İbnü'l-Müseyyeb ise tek kişi olan cemaatin imamın sol
tarafında duracağı görüşündedir. Ancak o bu görüşünü dayandırdığı bir rivayet
nakletmemiştir.
باب: إذا لم
ينو الإمام أن
يؤم، ثم جاء
قوم فأمهم.
59. Bir Kimse İmamlık Yapmaya Niyet Etmeksizin Namaz Kılarken
Birilerinin Gelip Ona Uyması Ve Onun İmamlık Yapması
حدثنا
مسدد قال:
حدثنا
إسماعيل بن
إبراهيم، عن
أيوب، عن عبد
الله بن سعيد
بن جبير، عن
أبيه، عن ابن
عباس قال: بت
عند خالتي،
فقام النبي
صلى الله عليه
وسلم يصلي من
الليل، فقمت
أصلي معه، فقمت
عن يساره،
فأخذ برأسي
فأقامني عن
يمينه.
[-699-] Abdullah İbn Abbas (r.a.)'ın şöyle dediği nakledilmiştir:
"Bir gece teyzemin yanında kalmıştım. Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem kalkıp namaza durdu. Ben de kalktım ve ona uydum. Fakat sol tarafına dur
muştum. Bunun üzerine Resûl-i Ekrem Efendimiz Sallallahu Aleyhi ve Sellem beni
başımdan tutup sağ tarafına geçirdi."