باب: السمر
مع الضيف
والأهل.
41. Misafir Ve Aile İle Gece Sohbeti Etme
حدثنا
أبو النعمان
قال: حدثنا
معتمر بن
سليمان قال:
حدثنا أبي:
حدثنا أبو
عثمان، عن عبد
الرحمن بن أبي
بكر:
أن
أصحاب الصفة
كانوا أناسا
فقراء، وأن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال: من
كان عنده طعام
اثنين فليذهب
بثالث، وإن
أربع فخامس أو
سادس). وإن أبا
بكر جاء بثلاثة،
فانطلق النبي
بعشرة، قال:
فهو أنا وأبي
وأمي، فلا
أدري قال:
وامرأتي
وخادم، بيننا وبين
بيت أبي بكر،
وإن أبا
بكر تعشى عند
النبي صلى
الله عليه
وسلم، ثم لبث
حيث صليت
العشاء، ثم
رجع فلبث حتى
تعشى النبي
صلى الله عليه
وسلم، فجاء
بعد ما مضى من
الليل ما شاء
الله، قالت له
امرأته: وما
حبسك عن
أضيافك، أو قالت
ضيفك؟ قال: أو
ما عشيتيهم؟
قالت: أبوا حتى
تجيء، قد
عرضوا فأبوا،
قال: فذهبت أنا
فاختبأت،
فقال: يا
غنثر، فجدع
وسب، وقال: كلوا
لا هنيا،
فقال: والله
لا أطعمه
أبدا، وأيم
الله، ما كنا
نأخذ من لقمة
إلا ربا من
أسفلها أكثر
منها، قال:
يعني، حتى
شبعوا، وصارت
أكثر مما كانت
قبل ذلك، فنظر
إليها أبو بكر
فإذا هي كما
هي أو أكثر
منها، فقال
لامرأته: يا
أخت بني فراس،
ما هذا؟ قالت:
لا وقرة عيني،
لهي الآن أكثر
منها قبل ذلك
بثلاث مرات،
فأكل منها أبو
بكر وقال:
إنما كان ذلك
من الشيطان، يعني
يمينه، ثم أكل
منها لقمة، ثم
حملها إلى النبي
صلى الله عليه
وسلم فأصبحت
عنده، وكان بيننا
وبين قوم عقد،
فمضى الأجل،
ففرقنا اثني
عشر رجلا، مع
كل رجل منهم
أناس، الله
أعلم كم مع كل
رجل، فأكلوا
منها أجمعون.
أو كما قال.
[-602-] Abdurrahman bin Ebî Bekir'den şöyle nakledilmiştir: "Ashâb-i
suffe, fakir kimselerden oluşuyordu. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem iki
kişilik yemeği olan kimse, üçüncü olarak ashâb-ı suffeden birini götürsün, dört
kişilik yemeği olan beşinci veya altıncı olarak ashab-ı suffeden birini
götürsün' buyurdu. Ebu Bekir beraberinde üç kişiyi götürdü. Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem ise on kişiyi aldı.
Bizim aile, ben, babam ve annemden meydana geliyordu. (Ravi Ebu
Osman, 'Abdurrahman'ın eşini sayıp saymadığını hatırlamıyorum' demiştir.) Bir
de Ebu Bekir'in evi ile bizim ev arasında müşterek olarak kullandığımız
hizmetçimiz vardı.
Ebu Bekir Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’in evinde akşam
yemeği yedi. Yatsı namazını kılıncaya kadar evinde kaldı. Sonra Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'in yanına dönüp O (Sallallahu aleyhi ve Sellem) akşam yemeğini
yeyinceye kadar orada kaldı. Gece'nin
bir bölümü ilerledikten sonra evine döndü. Hanımı ona, 'Neden misafirlerinle
veya misafirinle ilgilenmedin?' diye sordu. O da, 'Onlara akşam yemeği verdin
mi?' diye sordu. Hanımı da şöyle cevap verdi: 'Onlar sen gelinceye kadar yemek
yemeyi kabul etmediler. Onlar için sofra kuruldu ama yemek İstemediler.
Abdurrahman şöyle dedi: Babamın kızmasından korktuğum için bir
köşeye gidip saklandım. Ebu Bekir şöyle dedi: Ey korkak adam nerdesin! Kulağı
kopasıca! Burnu düşesice! Dudağı büzülesice nerdesin! diyerek oğluna hakaretler
yağdırdı. Ancak misafirlerin yemek yememelerinin oğlunun kusurundan değil de
onların tercihinden ileri geldiğini anlayınca onlara şöyle dedi: 'Buyurun,
yeyin! Afiyet olmasın!' Sonra Ebu Bekir şöyle dedi: 'Allah'a and olsun ki, ben
asla yemeyeceğim! Allah'a yemin olsun ki, yemekten bir lokma aldığımız zaman
yemek alttan alta çoğalıyordu.
Abdurrahman şöyle dedi: Misafirler doydu. Yemek ise sofraya
konduğundan daha fazla idi. Ebu Bekir sofraya baktı ve yemeğin konduğu gibi
hatta daha fazla olduğunu fark etti. Bunun üzerine hanımına şöyle seslendi:
Benû Firâs'ın bacısı bu da nedir?
O da 'Gözümün nuruna yemin olsun ki, bu yemekler sofraya
koyduğumdan daha fazla!' diye üç kez seslendi. Sonra Ebu Bekir yemekten yedi ve
şöyle dedi: Bu benim ettiğim yemin şeytanın vesvesesinden ileri geldi. 'Sonra
yemekten bir lokma aldı. Daha sonra yemeği Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e
götürdü, sabaha kadar orada kaldı.
O kavimle bizim aramızda barış sözleşmesi vardı. Anlaşmanın süresi
dolmuştu. Bu yüzden Medine'ye gelmişlerdi. Biz de onları on iki gruba
ayırmıştık. Her grupta bayağı adam vardı. Tam sayılarını ancak Allah bilir.
İşte bu adamlar hep beraber bu yemekten yemişlerdir.
Tekrar: 3581, 6140, 6141.
AÇIKLAMA: (ayırmıştık) Bu hadisten
çıkarılacak sonuçlar ile bu hadisin taşıdığı hükümler "Nübüvvet’in
alametleri" bahsinde ayrıntılı biçimde ele alınacaktır.
MÜSLİM HADİSİ VE İZAH İÇİN: TIKLAYIN
MEVAKİTİ’S-SALAT BİTTİ.
KİTABU’L-EZAN BİR SONRAKİ SAYFADA