باب: الصلاة
إلى الحربة.
92. Mızrağa Doğru Namaz Kılmak
حدثنا
مسدد قال:
حدثنا يحيى،
عن عبيد الله:
أخبرني نافع،
عن عبد الله: أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم كان يركز
له الحربة،
فيصلي إليها.
[-498-] Abdullah'tan şöyle nakledilmiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem için bir mızrak dikilirdi. Sonra ona doğru namaz kılardı.
باب: الصلاة
إلى العنزة.
93. Küçük Mızrağa Doğru Namaz Kılmak
حدثنا
آدم قال:
حدثنا شعبة
قال: حدثنا
عون بن أبي
جحيفة قال:
سمعت أبي قال: خرج
علينا رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
بالهاجرة،
فأتي بوضوء
فتوضأ، فصلى
بنا الظهر والعصر،
وبين يديه
عنزة،
والمرأة
والحمار يمشون
من ورائها.
[-499-] Avn İbn Ebu Cuhayfe babasından şöyle nakletmiştir: "Öğlenin
en sıcak vaktinde, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem yanımıza geldi. Hemen ona
abdest suyu getirildi. Sonra abdest alıp bize öğle ve ikindi namazını kıldırdı.
Önünde küçük bir mızrak vardı. Mızrağın öbür tarafından kadınlar ve eşekler
geçip duruyordu."
حدثنا
محمد بن حاتم
بن بزيع قال:
حدثنا شاذان،
عن شعبة، عن
عطاء بن أبي
ميمونة قال:
سمعت أنس بن
مالك قال: كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم إذا خرج
لحاجته،
تبعته أنا
وغلام، ومعنا
عكازة، أو
عصا، أو عنزة،
ومعنا إداوة،
فإذا فرغ من
حاجته ناولناه
الإداوة.
[-500-] Enes İbn Mâlikten (r.a.) şöyle nakledilmiştir: "Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem ihtiyaç gidermek için çıktığı zaman, ben, bir
çocukla birlikte onu takip ederdim. Elimizde ucunda demir bulunan sopa, asa ya
da küçük bir mızrak olurdu. Bir de su kabı taşırdık. Allah Resulü ihtiyacını
giderince ona su verirdik.
باب: السترة
بمكة وغيرها.
94. Mekke Ve Diğer Yerlerde Sütre Kullanmak
حدثنا
سليمان بن حرب
قال: حدثنا
شعبة، عن الحكم،
عن أبي حجيفة
قال: خرج
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم
بالهاجرة، فصلى
بالبطحاء:
الظهر والعصر
ركعتين، ونصب
بين يديه عنزة،
وتوضأ، فجعل
الناس
يتمسحون
بوضوئه.
[-501-] Ebu Cuhayfe'den şöyle nakledilmiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem öğlenin en sıcak olduğu anda dışarı çıkıp Bathâ'da öğle ve ikindi
namazını ikişer rekat olarak kıldırdı. Bu esnada önünde küçük bir mızrak dikili
duruyordu. Sonra abdest aldı. İnsanlar abdest suyunu kapıp üzerlerine sürmeye
başladılar."
AÇIKLAMA: (Mekke ve Diğer
Yerlerde Sütre Kullanmak): "Diğer yerlerde" ifadesi ile Bathâ
kasdedilmiştir. Bahta, Mekke'dedir.
İbnu'l-Müneyyir şöyle demiştir: "İmam Buhârî başlıkta
Mekke'yi özel olarak zikretti. Böylece sütrenin kıble olduğu şeklinde yanlış
bir düşünceye kapılıp 'Mekke'de Kabe'den başka kıble yoktur, o halde burada
sütreye de gerek yoktur' denmesine engel olmuştur."
Kanaatime göre, İmam Buhârî bu başlık ile "Mekke'de Namaz
Kılanın Önünden Geçen Hiçbir Şey Namazı Bozmaz" şeklinde başlık kullanıp
daha sonra da, İbn Cüreyc, Kesîr İbn Kesîr ibn Muttalip, Muttalib'in de babası
ve dedesinden oluşan senetle "Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'i Mescid-i
Haram'da namaz kılarken gördüm, cemaat ile onun arasında bir sütre yoktu"
hadisini nakleden Abdurrezzak'a bir İtirazda bulunmuştur. Söz konusu bu
rivayeti, Sünen musannıfları da nakletmiştir. Rivayetin ravileri
sikadır/güvenilir kimselerdir. Yine de rivayet illetlidir. Ebu Dâvûd, Ahmed
kanalıyla İbn Uyeyne'nin şöyle dediğini nakletmiştir: "İbn Cüreyc bize bu
şekilde haber verdi. Bu arada Kesîr ile karşılaştım. Bana onun babasından hadis
dinlemediğini bildirdi. Ancak dedesi tarafından bazı akrabalarından hadis
aldığını söyledi.
İmam Buhârî, bu hadisin zayıf olduğuna işaret etmeyi, sütre
kullanmanın dînen öngörüldüğü konusunda Mekke ile diğer yerler arasında bir
fark olmadığını ifade etmek istemiştir. Ebu Cuhayfe hadisini de buna delil olarak
getirmiştir. Bu hadisin ne şekilde delil olduğunu daha önce ifade etmiştik.
Nitekim Şafiilerin nezdinde malum olan da budur. Yani namaz kılanın önünden
geçmenin yasak olması, Mekke ile diğer şehirlere göre değişmez. Bazı fakihler
zaruretten dolayı sadece tavaf edenler için sütre kullanmanın gerekli
olmadığını söylemiştir. Han-belî mezhebine mensup bazı kimseler ise, Mekke'nin
tamamında sütre kullanıl-mayabileceğini söylemişlerdir.