باب:
قراءة الرجل
في حجر امرأته
وهي حائض.
3. Koca'nın Hayızlı Eşinin Kucağına Yaslanarak Kur'an Okuması
-وكان
أبو وائل:
يرسل خادمه
وهي حائض إلى
أبي رزين،
فتأتيه
بالمصحف،
فتمسكه
بعلاقته.
Ebu Vâil hayızlı hizmetçisini Ebu Razîn'e gönderirdi. Hizmetçi
de mushafı kılıfıyla tutarak ona getirirdi.
حدثنا
أبو نعيم
الفضل بن
دكين: سمع
زهيرا، عن منصور
بن صفية: أن
أمه حدثته: أن
عائشة حدثتها:
أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم: كان
يتكىء في حجري
وأنا حائض، ثم
يقرأ القرآن.
[-297-] Aişe r.anha'dan şöyle nakledilmiştir: "Ben hayızlı iken
Rasulullah Sallallahu aleyhi ve sellem kucağıma yaslanır sonra Kur'an
okurdu."
AÇIKLAMA: (hizmetçisini)
Hizmetçi ile cariye kasdedilmiştir.
(kılıfıyla) Bu ifade ile bir bağ ile ağzı kapanan bir kılıf
kasdedilmiştir. Her iki rivayet de, hayızh kadının dokunmadan Mushafı
taşıyabileceğini gösterir. Bâb başlığının Hz. Aişe hadisi ile İlişkisi şu
şekildedir: İmam Buhârî, hayızh birinilı İçinde Kur'an bulunan bir kılıf: taşımasını,
yine hayızlı birinin hafız birini taşımasına benzetmiştir. Çünkü hafız, içinde
Kur'an olan kimse demektir. Bu yüzden söz konusu hadisi bu babda zikretmiştir.
Bu durum, Ebu Hanife'nin mezhebine uygundur. Çoğunluk ise bunu yasaklamıştır.
Onlara göre hayızlı birinin Kur'an'ı taşıması, saygıyla bağdaşmaz. Yaslanmak
ise örf bakımından taşımak olarak İsimlendirilmez. Buradaki yaslanmadan maksat
da, Hz. Peygamber'İn başını Hz. Aişe'nin göğsüne yaslamasından ibarettir.
İbn Dakîku'l-İyd şöyle demiştir: Yaslanma ifadesi, hayızh
kadının Kur'an okuyamayacağını gösterir. Eğer okuması caiz olsaydı, ona
yaslanılmış halde Kur'an okumanın yasak olduğu vehmine kapılmazdı. Dolayısıyla
bunun caiz olduğunu açık bir şekilde ifade etmeye de gerek kalmazdı.
Bu hadiste, hayızlı kadına dokunmanın caiz olduğuna delil
vardır. Çünkü, onun zatı ve elbisesi necasete bulaşmadığı sürece temizdir.
Hayızh birinin Kur'an okuyamaması, pis yerlerde Kur'an okumanın caiz olmadığı
hükmüne dayanır. Ayrıca hadiste, necaset yerlerine yakın mekanlarda Kur'an
okunabileceğini gösterir. Bu görüş Nevevî'ye aittir. Bir de, bu hadise
dayanılarak hasta birinin, namaz kılarken elbisesi temiz olmak şartıyla hayızlı
bir kadına yaslanabileceği sonucuna varılmıştır. Bu görüş de Kurtubî'ye aittir.