DEVAM:
2. Hayızlı Kadın'ın Kocasının Başını Yıkaması Ve Taraması
حدثنا
إبراهيم بن
موسى قال:
أخبرنا هشام
بن يوسف: أن
ابن جريج
أخبرهم قال:
أخبرني هشام،
عن عروة أنه
سئل: أتخدمني
الحائض، أو
تدنو مني المرأة
وهي جنب؟ فقال
عروة: كل ذلك
علي هين، وكل
ذلك تخدمني،
وليس على أحد
في ذلك بأس،
أخبرتني
عائشة: أنها
كانت ترجل،
تعني رأس رسول
الله صلى الله
عليه وسلم،
وهي حائض،
ورسول الله صلى
الله عليه
وسلم حينئذ
مجاور في
المسجد، يدني
لها رأسه، وهي
في حجرتها،
فترجله وهي
حائض.
[-296-] Hişâm İbn Yûsuf, ibn
Cüreyc'in kendilerine şöyle bildirdiğini nakletmiştir: "Hişam İbn.
Urve'nin bize haber verdiğine göre kendisine biri gelip 'Hayızlı kadın bana hizmet
edebilir mi veya cünüp bir kadın bana yakın olabilir mi?' diye sordu. Urue
'Bunlar benim için normal şeyler. Hayızlı ve cünüp kadınlar bana hizmet eder.
Hizmet konusunda bu iki durumun bir sakıncası yoktur. Aişe r.anha'nın bana
haber verdiğine göre kendisi, hayızlıyken mescitte itikafta bulunan Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in saçlarını tararmış. Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) başını mescidden Aişe'nin odasına doğru uzatır ona
yaklaştırırmış, o da hayız olmasına rağmen odasından onun saçını tararmış' diye
cevap verdi.
Tekrar: 296, 301, 2028,
2029, 2031, 2046, 2925.
AÇIKLAMA: (Hayızh Kadının Kocasının Saçını Yıkaması ve Taraması) Bu
hadis tarama bakımından bab başlığına uygundur. Yıkama ise kıyas yoluyla veya
"Hayızh Kadına Dokunma" babında zikredilecek rivayete işaretle
başlığa dahil edilmiştir. Çünkü söz konusu babda gelecek hadis, açıkça bunu
göstermektedir. Bütün bunlar hayızlı bir kadının zatının/bizzat kendisi ve
vücudunun temiz olduğunu ve hayzın ona dokunmaya engel olmadığını gösterir.
(mescitte bulunan) Bu
ifade Hz. Peygamber'in mescitte itikaf halinde olduğunu gösterir. Hz. Aişe'nin
odası ise, mescide bitişik idi.
Urve kıyas yoluyla,
cünüplüğü hayızla aynı kategoriye sokmuştur. Bu durum gayet açıktır. Çünkü
hayız, cünüplükten daha pis kabul edilir. Hizmeti İse, taramayla aynı kefeye
koymuştur.
Hadis, hayızh bir
kadının bedeninin ve terinin temiz olduğuna delalet eder. İtikaftaki biri İçin
yasaklanan dokunmaların, cinsel ilişki ve cinsel ilişki Öncesi yapılan
hazırlıklar olduğunu gösterir. Ayrıca hayızlı birinin camiye giremeyeceğine
delil teşkil eder.
İbn Battal "Bu
hadiste, 'her hangi bir şekilde kadına dokunmak, abdesti bozar' diyen İmam
Şafiî aleyhine bir delil vardır." demiştir. Ancak böyle bir delil söz
konusu olamaz. Çünkü, itikafta abdestli olma şartı yoktur. Kaldı ki, hadiste bu
fiilden sonra namaz kılındığı da zikredilmemiştir. Eğer namaz kılınmış olsa
bile, kadının saçına dokunmakla abdest bozulmaz.