باب:
أمور الإيمان
3. İMAN’IN KAPSAMINDA OLAN ŞEYLER
-وقول
الله تعالى:
{ليس البر أن
تولوا وجوهكم
قبل المشرق
والمغرب ولكن
البر من آمن
بالله واليوم
الآخر
والملائكة
والنبيين
وآتى المال على
حبه ذوي القربى
واليتامى
والمساكين
وابن السبيل
والسائلين
وفي الرقاب
وأقام الصلاة
وآتى الزكاة
والموفون
بعهدهم إذا
عاهدوا
والصابرين في
الباسأء
والضراء وحين
البأس أولئك
الذين صدقوا وأولئك
هم المتقون}
/البقرة: 177/.{قد
أفلح
المؤمنون}
/المؤمنون: 1/
الآية.
Allah Teala şöyle buyurmuştur: Birr (İyilik), yüzlerinizi doğu
ve batı tarafına çevirmeniz değildir. Asıl iyilik, o kimsenin yaptığıdır ki,
Allah'a, ahiret gününe, meleklere, kitaplara, peygamberlere inanır, (Allah'ın
rızasını gözeterek) yakınlara, yetimlere, yoksullara, yolda kalmışlara,
dileyenlere ve kölelere sevdiği maldan harcar, namaz kılar, zekat verir.
Antlaşma yaptığı zaman sözlerini yerine getirir. Sıkıntı, hastalık ve savaş
zamanlarında sabreder. İşte doğru olanlar, bu vasıfları taşıyanlardır.
Muttakîler ancak onlardır.[Bakara 177]
AÇIKLAMA: İmanın kapsamında
olan hususlardan kasdedîlen, İman’ın bizzat kendisini oluşturan veya iman
edildiği için yapılan amellerdir. Bu ayetin delil getirilme ve konunun içinde
geçen hadisle ilişkisi Abdürrezzak ve diğerlerinin Mücahid'den rivayet ettiği
şu hadisten anlaşılmaktadır: Ebu Zer, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e İmanı sorduğunda,
Hz. Pegamber yukarıdaki ayeti okumuştur. Ayet takvanın yaİnız sayılan vasıflara sahip
kişilerin özelliği olduğunu belirtmektedir. Buradaki takva sahiplerinden kasıt
ise şirkten ve kötü amellerden korunanlardır. Bu ayette yer alan emirleri
yapan, yasaklardan sakınanlar kamil müminlerdir. Ayet ve hadisin ortak noktası
şudur: Ameller, tasdikle birlikte imanın kapsamına dahil olduğu gibi ayette
sözü edilen "İyilik" kapsamına da dahildir.
Şayet "hadisin metninde tasdik yoktur" denilirse buna
"tasdik, Müslim ve diğer imamların rivayet ettiği hadisin aslında
bulunmaktadır" şeklinde cevap verir.
حدثنا
عبد الله بن
محمد قال: حدثنا
أبو عامر
العقدي قال:
حدثنا سليمان
بن بلال، عن
عبد الله بن
دينار، عن أبي
صالح، عن أبي هريرة
رضي الله عنه،
عن النبي صلى
الله عليه وسلم
قال: (الإيمان
بضع وستون
شعبة،
والحياء شعبة
من الإيمان).
[-9-] Ebu Hureyre r.a. şöyle demiştir: Nebiyy-i Muhterem sallallahu
aleyhi ve sellem buyurdu ki: İman altmış bu kadar şu`bedir. Haya da iman’ın bir
şu`besidir.
AÇIKLAMA: Küsur" üç ile
on arasını ifade eder. Şube" ile kasdedilen parçadır. Bununla "iman altmış
küsur özellikten oluşur" şeklinde bir anlam kasdedilmektedir.
Haya
Haya" çirkin şeyden kaçınmaya yönlendiren ve hak sahibinin
hakkı konu sunda kusurlu davranmayı engelleyen bir huydur. Bu sebeple başka bir
hadiste: "Hayanın bütünü hayırdır" buyruîmuştur. Şayet "haya
doğuştan gelen bir huy dur, bu durumda nasıl imanın bir şubesi olabilir?"
denilirse şu şekilde cevap verilir: "Haya yaratılıştan da gelebilir,
sonradan da edinilebilir. Ancak bunu dine uygun kullanmak çaba, bilgi ve niyeti
gerektirir. İşte bu sebeple imandan olur. Ayrıca taati yapmaya, günahtan
kaçınmaya yönlendirdiği için de imandandır.
"Burada Hz. Peygamber niçin sadece hayadan bahsetmiştir?"
diye sorulursa şu şekilde cevap veririz: Haya bir bakıma geri kalan iman
şubelerini yapmaya sevkeden bir etkendir. Çünkü hayalı kişi dünya ve ahirette
rezil olmaktan korkarak Allah'ın emirlerini tutar, yasaklarından sakınır.
İmanın
Şubeleri
Kadı Iyaz şöyle demiştir: "Bir grup alîm kendi ictihadları ile
burada bahsedilen imanın şubelerini belirlemeye çalışmışlardır. Ancak hadiste
kasdedilenin bunlar olduğunu söylemek çok güçtür. Burada sayısı belirtilen
şubeleri ayrıntılı olarak bilmemek imanı zedelemez".
Alimlerin bu konuda ortaya koyduğu görüşlerden yola çıkarak
imanın şubelerini aşağıdaki şekilde belirledim: Bu şubeler kalbin, dilin ve
bedenin amelleri olarak üç kısma ayrılır.
A. Kalbin
amelleri: Kalbin amelleri inanç
ve niyet ile ilgili hususları içerir. Bu bölümde yirmi dört özellik bulunmaktadır:
1. Allah'a inanmak: Allah'ın zatına, sıfatlarına, birliğine,
O'na benzer hiçbir şeyin bulunmadığına, O'ndan başka her şeyin sonradan
yaratıldığına inanmak buna girer.
2. Meleklere inanmak,
3. Kitaplara inanmak,
4. Peygamberlere inanmak,
5. Kadere, hayır ve şerrin Allah'tan olduğuna İnanmak,
6. Ahiret gününe inanmak: Kabir suali, ba's (yani öldükten sonra
dirilme’ya), neşir, hesap, mizan, sırat, cennet ve cehenneme inanmak da buna
dahildir.
7. Allah'ı sevmek,
8. Allah için sevmek- Allah için buğzetmek,
9. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’i sevmek ve onun
yüceliğine inanmak: Hz. Peygamber'e selam getirmek, sünnetine uymak da buna
girer.
10. İhlas. Riya ve nifakı terk etmek de buraya girer.
11. Tevbe,
12. Havf (Allah'tan
korkmak),
13. Reca (Allah'ın
rahmetini ümit etmek)
14. Şükür,
15. Vefa,
16. Sabır,
17. Kazaya rıza göstermek,
18. Tevekkül,
19. Rahmet,
20. Tevazu: Büyüğe saygı, küçüğe merhamet göstermek de buna
girer.
21. Kibir ve kendini beyenmeyî terk etmek,
22. Kıskançlığı terk etmek,
23. Kin’i terk etmek,
24. Öfkeyi terk etmek.
B. Dilin
amelleri: Dilin amelleri yedi
özelliği içerir:
1. Tevhid'i telaffuz etmek,
2. Kur'an okumak,
3. İlim öğrenmek,
4. ilim öğretmek,
5. Dua,
6. Zikir: İstiğfar da buna girer.
7. Boş sözlerden kaçınmak.
C. Bedenin
amelleri: Bedenin amelleri otuz
üç özelliği içerir.
a. Bunlardan on beş özellik kişinin bizzat kendisi ile
ilgilidir:
1. Hissen ve hükmen temizlenmek: Necasetlerden kaçınmak da buna
girer.
2. Avret yerlerini örtmek,
3. Farz ve nafile namazları kılmak,
4. Zekat,
5. Köle azat etmek,
6. Cömertlik: Yemek yedirmek ve misafirleri ağırlamak da buna
girer.
7. Farz ve nafile oruçları tutmak,
8. Hacca gitmek ve umre yapmak
9. Tavaf etmek
10. İtikafta bulunmak,
11. Kadir gecesini araştırmak,
12. Dinini fitnelerden korumak: Şirk ülkesinden hicret etmek de
buna girer.
13. Adağı yerine getirmek,
14. Yeminlerini tutmak,
15. Keffaretleri eda etmek.
b. Altı özellik de
kişinin kendisine bağlı olanlara karşı yerine getirmesi gereken görevlerdir:
1. Evlenmek suretiyle iffetini korumak,
2. Aile fertlerinin haklarını yerine getirmek,
3. Ana babaya iyilik etmek, onlara isyan etmekten kaçınmak,
4. Çocukları terbiye etmek,
5. Akrabalarla ilişkiyi sürdürmek,
6. İtaati hak eden efendilere itaat etmek (veya kölelere iyi
davranmak).
c. Bunlardan on yedi
özellik topluma karşı yerine getirilmesi gereken Özelliklerdir:
1. Adaletle hükmetmek,
2. Yöneticilere itaat etmek,
3. İnsanların arasını düzeltmek, (Haricîlerle ve eşkıya fle
savaşmak da buna girer.)
4. İyilik konusunda yardımlaşmak: İyiliği emretmek ve kötülüğü
yasaklamak da buna girer.
5. Dinde belirtilen cezalan (had cezalarını) uygulamak,
6. Cihad etmek, İslam ülkesinin sınırlarını korumak,
7. Emaneti eda etmek, ganimetin beşte birini hazineye ödemek,
8. Borç vermek, borç aldığında geri ödemek,
9. Komşuya ikram etmek,
10. İnsanlarla güzel ve iyi geçinmek,
11. Helal yoldan mal kazanmak ve bu malı gereken yere harcamak,
12. İsrafı ve gereksiz yere harcamayı terk etmek,
13. Selam’a karşılık vermek,
14. Hapşırana "yerhamükallah" demek,
15. İnsanlara eziyet vermemek,
16. Oyun ve eğlence gibi boş şeylerden kaçınmak.
17. Yoldan gelip geçenleri rahatsız eden şeyleri kaldırmak.
Bunlar toplam altmış dokuz özellik etmektedir. Burada birbirine
eklenen özellikleri ayırmak suretiyle bunları yetmiş dokuza çıkarmak da
mümkündür.
Müslim'in rivayetinde şu fazlalık yer almaktadır: "Bu
özelliklerin en üstünü La ilahe illallah, en alt derecesi de gelip geçenleri
rahatsız eden şeyleri yoldan kaldırmaktır". Bu hadis, imanla ilgili
özelliklerin mertebelerinin birbirinden farklı olduğunu göstermektedir.