HAKİM el-Müstedrek |
İMAMET VE CEMAATLE NAMAZ |
327- Nebi (s.a.v.) Secde Ettiğinde Parmaklarını
Bitiştirirdi |
858- *Bize adaletli Ali
b. Hamşaz tahdis etti, bize Ahmed b. Ali el-Ebbar tahdis etti, bize el-Haris b.
Abdullah el-Hazin tahdis etti, bize Huşeym, Asım b. Kuleb'den tahdis etti. O
Alkame b. Vail'den, o babasından rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) secde ettiği vakit parmaklarını birbirine bitiştirirdi.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olup, Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İbn
Huzeyme, Sahih, 594; Taberilni, el-Kebir, XXII, 26; İbn Hibbiln, Sahih, 1920.
Daha önce (I, 224'te) Heysemi'nin, Mecmau'z-Zevaid'de hadisi has en gördüğünü
kaydetmiş idim.
859- *Bize fakih Ebu
Bekr b. İshak tahdis etti, bize el-Huseyn b. Muhammed b. Ziyad tahdis etti,
bize Ubeydullah b. Sa'd b. İbrahim b. Sa'd ez-Zühri tahdis etti, bana amcam
tahdis etti. Bize babam, Muhammed b. İshak'tan şöyle dediğini tahdis etti: Bana
Mis'ar b. Kudam, Adem b. Ali el-Bekri'den tahdis etti. O İbn Ömer'den şöyle
dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Kollarını (yere) yayma. Avuçların üzerine ağırlığını vererek destek aL,
kollarını böğründen uzaklaştır. Sen böyle yapacak olursan, senden olan her bir
organın da seninle birlikte secde etmiş olur."
Buhari, Adem b. Ali
el-Bekri'nin rivayetini delil gösterdiği gibi Müslim de Muhammed b. İshak'ın
rivayetini delil göstermiştir. Bu da sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve
Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İbn
Huzeyme, Sahih, 645; Abdurrezzak, Musannef, 2927; Mecmau'z-Zevaid, I, 227'de
hadisi Taberilni, el-Kebir'de rivayet ettiği ye rayilerinin sika olduğu
belirtilmektedir.
860- Bize Ebu Zekeriya
Yahya b. Muhammed el-Anberi tahdis etti, bize Muhammed b. Amr b. en-Nadr
el-Haraşi tahdis etti, bize İbrahim b. Nadr es-Suruni tahdis etti.
Bize Ebu Muhammed
Abdullah b. Muhammed es-Saydalani de haber verdi, bize Muhammed b. Eyyub tahdis
etti, bize Yahya b. el-Muğire ile Ahmed b. Mansur tahdis edip (İbrahim ile
birlikte) dediler ki: Bize en-Nadr b. Şumeyl tahdis etti, bize Yunus b. Ebi
İshak, Ebu İshak'tan tahdis etti. O elBera b. Azib'den şöyle dediğini nakletti:
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) namaz kıldığı vakit pazularını
böğürlerinden uzaklaştırır ve kalçasını nispeten yukarı kaldırırdI.
Ebu Zekeriya
el-Anberi'yi şöyle derken dinledim: (Hadiste geçen fiil olan) cahhar raculu fi
salatihi: Namaz kılan bir kimse pazularını uzatıp rüku ve sücudda bunları
(böğürlerinden) uzak tutması demektir.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla beraber bunu tahriç etmemişlerdir. Bu da
en-Nadr b. Şumeyl'in rivayet ettiği müfred hadisler arasında sayılanlardan
birisidir.
Diğer Tahric: Zeylai,
Nasbu'r-Ra'ye'de şöyle diyor: Nevevi dedi ki: Bunu İbn Hibban ve Beyhaki
rivayet etmiş olup, hasen bir hadistir. Derim ki: Hadis Ebu Davud, 896; Nesaf,
Il, 212'de yer almaktadır.
861- Bu hadisi Zuheyr b.
Muaviye, Ebu İshak'tan, o Erbed et-Temimi'den, o el-Bera'dan, o İbn Abbas'tan
diye tahdis etmiştir. Bunu bize Ebu Bekr Muhammed b. el-Müemmel haber verdi,
bize el-Fadl b. Muhammed eş-Şarani haber verdi, bize en-Nufeyli tahdis etti.
Bize Zuheyr tahdis etti, bize Ebu İshak bazen tefsiri tahdis eden et-Temimi'den
tahdis etti. O İbn Abbas'tan şöyle dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'nin yanına arka tarafından gittim. Kendisi ellerini çıkarmış,
pazularını böğründen uzaklaştırmış olduğu halde koltuk altlarının beyazını
gördüm.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 899. Bundan önce geçen şahidine de bakınız.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
328- Rasulullah
(s.a.v.) Secde Ettiği Vakit Koltuk Altlarının Beyazı Görülürdü