HAKİM el-Müstedrek |
İMAMET VE CEMAATLE NAMAZ |
324- (Nebi s.a.v.-) Ummu'l-Kur'an'ı (Fatiha'yı) Okuyup Bitirdiğinde Sesini
Yükselterek "Amin" Derdi |
843- *Bize Ebu Ahmed Bekr
b. Muhammed es-Sayrafi Merv'de
haber verdi, bize Kadı Ebu'l-Ahvas
Muhammed b. el-Heysem tahdis etti, bize İshak b. İbrahim b. el-Ala ez-Zebidi
tahdis etti. Bana Amr b.
el-Haris, Abdullah b. Salim'den haber verdi. O ez-Zubeydi'den
şöyle dediğini nakletti: Bana ez-Zühri, Ebu Seleme ve Said'den haber
verdi. İkisi Ebu Hureyre'den
şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ummu'l-Kur'an'ı (Fatiha suresini)
okuyup bitirdiğinde sesini yükselterek "amin" derdi.
Bu Buhari
ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari
ve Müslim bunu bu lafızIa tahriç
etmemişlerdir. Bununla birlikte imamın da amin diyeceği imam içinden amin dese
dahi cemaatin de amin diyeceğini ittifakla kaydetmişlerdir. Ahmed
b. Hanbel de hadis ehlinden bir topluluk ile birlikte
imama uyanların amin demelerinin imamdan sonra olacağı görüşünü tercih
etmişlerdir. Buna sebep ise Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'nin: "İmam veleddallin dediği takdirde siz de amin deyiniz"
buyruğudur.
Diğer Tahric: Darakutni, Sünen, 1, 335;
Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, II, 58; İbn Hibban, Sahih, 1806. Darakutni
hadisin has en olduğunu belirtmiştir.
844- "Bize Ali b.
Abdullah el-Halimi Bağdat'ta tahdis etti, bize el-Abbas b. Muhammed ed-Duri tahdis etti, bize Ebu Amir el-Akdi tahdis etti,
bize Fuley b. Süleyman, Said
b. el-Haris'den şöyle dediğini nakletti: Ebu Hureyre hastalanmıştı -yahutta başka bir yere gitmişti.- Bu sebeple Ebu Said el-Hudri
bize namaz kıldırdı. Namaza başlayınca, rükua varınca, semiallahu
limen hamideh deyince,
başını secdeden kaldırınca, secdeye varınca, başını secdeden kaldırınca, ikinci
rekatin sonunda kalkınca hep yüksek sesle tekbir
getirdi ve namazını bitirinceye kadar böyle yaptı. Kendisine: İnsanlar senin
namazın hususunda ihtilafa düştüler denilince çıkıp minberin üzerinde ayakta
durdu ve şöyle dedi: Ey insanlar! Allah'a yemin ederim ki sizin namazınızın
(benim kıldırdığımdan) farklı olup olmamasına aldırmıyorum. Ben Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ı bu şekilde namaz kılarken gördüm.
Bu Buhari
ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadistir ama onlar bunu bu anlatımla tahriç etmemişlerdir. Onlar ancak Gaylan
b. Cerir'in, Mutarrif'ten,
onun İmran b. Husayn'dan
muhtasar olarak naklettiği hadisi ittifakla rivayet etmişlerdir. Ayrıca Buhari tek başına şu hadisi de rivayet etmiştir:
İkrime dedi ki: İbn Abbas'a: Ben el-Batha'da ahmak
bir yaşlının arkasında öğle namazını kıldım. 22 tekbir aldı. .. diye hadisi
muhtasar olarak zikretmiştir.
Diğer Tahric: Mecmau'z-Zevaid, II, ıo3'te şöyle demektedir: Bu hadis Sahih'te
muhtasar olarak vardır. Bunu Ahmed rivayet etmiş
olup, ravileri Sahih'in ravileridir
demektedir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
325- Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Rükua Vardığı Vakit Parmak Aralarını Açardı