HAKİM el-Müstedrek |
NAMAZ |
280- Beş Farz Namazın Vakitleri |
719- İkinci şahidi bize
Hafız Ebu Ali haber verdi. Bize Muhammed b. 3eşşar tahdis etti, bize Ebu Ahmed ez-Zubeyri ile Müemmel b. İsmail tahdis edip
dedi ki: Bize Süfyan, Abdurrahman
b. el-Haris b. Ebi Rebia'dan
tahdis etti. O Hakim b. Hakim b. Abbad
b. Huneyf'ten, o Nafi b. Cubeyr b. Mut'im'den, o İbn Abbas'tan şöyle dediğini
nakletti: Cebrail beytin yanınia Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
iki defa imam oldu. Güneş batıya doğru kayıp bir ayakkabı bağı kadar iken ona
öğle namazını kıldırdI. Sonra her şeyin gölgesi
kendisi kadar olduğunda ona ikindi namazıllI kıldırdI. Oruç tutan kişi orucunu açtığı vakit de ona akşam
namazını kıldırdI. Sonra şafak (batıdaki kızıllık)
kaybolunca ona yatsı namazını kıldırdI. Sonra oruç
tutacak kimseye yemenin içmenin haram olduğu zamanda ona sabah namazını kıldırdI. Ertesi günü ona öğle namazını her şeyin gölgesi
kendisi kadar olduğu zamanda bir gün önceki ikindi vakti gibi- ona öğle
namazını kıldırdı. Sonra her şeyin gölgesi kendisinin iki katı olduğu vakit ona
ikindi namazını kıldırdı. Sonra oruç tutan kimsenin orucunu açtığı zaman ona
akşam namazını kıldırdı. Sonra gecenin ilk üçte birinde ona yatsı namazını
kıldırdı, sonra (güneş doğmadan önce) ortalık aydınlandığı sırada da ona sabah
namazını kıldırdı. Arkasından: Ey Muhammed! İşte bu senden önceki nebilerin
(namaz) vaktidir. Vakit bu iki vakit arasındadır.
Diğer Tahric: Ebu Davud,
393 onun da lafzı böyledir; Tirmizi, 149; Abdurrezzak, Musannef, ı, 53ı; İbn Ebi Şeybe,
Musannef, ı, 317; İmam Ahmed,
Müsned, I, 333; İbn Huzeyme, Sahih, 325; Taberilni,
el-Kebir, X, 375, 376; Dilrakutni, Sünen, I, 258.
Hakim hadisi muhtasar bir şekilde (I, 196197'de) tekrar edecektir.
Kaydettiklerimizden başkaları da bu hadisin sahih olduğunu belirtmiş, Tirmizi hasen olduğunu
belirtmiştir. İbn Abdilberr,
Ebu Bekr İbni'l-Arabi ve enNevevi sahih
olduğunu söylemişlerdir. Ayrıca bk. Telhisu'l-Habir, I, 137; Arizatu'l-Ahvezi, I, 250; Nevevi,
el-Mecmu', III, 23 ve başka eserler.
720- Abdulaziz
b. Muhammed yoluyla gelen hadise gelince, bize İsmail b. Muhammed b. el-Fadl eş-Şarani haber verdi, bize
dedem tahdis etti. Bize İbrahim b. Hamza ez-Zebidi tahdis etti, bize Abdulaziz b.
Muhammed, Abdurrahman b. el-Haris b. Ebi Rabia'dan tahdis
etti. O Hakim b. Hakim'den, o Nafi b. Cubeyr'den, o İbn Abbas (r.a)'dan Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
deyip, hadisi buna yakın olarak zikretti.
721- *Bize Ebu Abdullah Muhammed b. Abdullah ez-Zahid
el-Asbahani haber verdi, bize el-Hasen
b. Ali b. Yahya el-Burni tahdis
etti. Bize Ebu Ya'la
Muhammed b. es-Salt et-Hızi tahdis
etti, bize el-Velid b. Müslim, Abdurrahman
b. Nemir'den tahdis etti. O
ez-Zühri'den, o Ubeydullah
b. Abdullah'tan, o Abdurrahman b. Yezid
b. Cariye'den, o amcası Mucemmi b. Cariye'den
naklettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ye namaz vakitlerine dair soru soruldu. O da önce
ilk vaktinde sonra son vaktinde kıldı ve: "Her ikisi arasında vakit
vardır" buyurdu.
Bu Buhari
ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla beraber bunu tahriç etmemişlerdir. Burada sözü geçen Ubeydullah,
Ubeydullah b. Abdullah b. Salebe b. Ebi Suayr el-Uzri'dir.
Senette geçen el-Velid tedlis yapan bir ravidir ve burada an lafzını kullanarak rivayet etmiştir.
Onun hocası olan Abdurrahman ise el-Velid 'den başka kimse ondan rivayet nakletmemektedir.
Bununla birlikte Buhari ve Müslim onun hadisini tahriç etmişlerdir. Ubeydullah'a
gelince, meçhul birisidir. Zühri'den başkası ondan
kimse rivayette bulunmamıştır. O halde senet zayıftır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: