HAKİM el-Müstedrek |
NAMAZ |
279- Namazdan Sonra Diğer Namazı Beklemenin Fazileti |
715- * ... Bize Ebu Asım
ed-Dahhak b. Mahled tahdis etti, bize Süfyan tahdis etti. Bana Abdullah b. Ebi
Bekr b. Muhammed b. Amr b. Hazm, Said b. el-Müseyyeb'den tahdis etti. O Ebu
Said el-Hudri'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu: "Size Allah'ın kendisi ile günahları örttüğü ve
hasenatı arttırdığı şeyi göstermeyeyim mi?" Ashab göster ey Allah'ın
Rasulü deyince, şöyle buyurdu: "Zor hallererağmen iyice abdest almak,
namazdan sonra namazı beklemek. Sizden bir kimse evinden çıkıp da imamla
birlikte namaz kılıp sonra da diğer namazı oturup bekleyecek olursa, mutlaka
melekler: Allah'ım ona mağfiret buyur, Allah'ım ona merhamet buyur
derler."
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim tarafından
tahriç edilmemiştir. es-Sevri'nin rivayet ettiği bir hadis olarak garibtir.
Çünkü ben Hafız Ebu Ali'yi şöyle derken dinledim: Bu hadisi Ebu Asım en-Nebil,
es-Sevri'den münferid olarak rivayet etmiştir.
Diğer Tahric: İbn
Mace'de "Sizden bir kimse. o o" den sonrası yer almamaktadır. Hadisi
İbn Mace, 427; İbn Ebi Şeybe, Musannef, 1, 7; Darimi, Sünen, l, 178; İbn
Hibban, Sahih, 402; İbn Huzeyme, Sahih, 117,357; İmam Ahmed, Müsned, III, 30
İbn Huzeyme dedi ki: Bu haberi Süfyan'dan, Ebu Asım'dan başkası rivayet
etmemiştir. Şayet Ebu Asım bunu hıfz etmiş ise bu garib bir isnattır, Çünkü bu
metinde meşhur olan Abdullah b, Muhammed b. Akib, Said b. elMüseyyeb'den, o Ebu
Said'den diye gelen senettir. Sözünü ettiklerimizden bazıları bu hadisi bu
yoldan İbn Akil'den diye rivayet etmişlerdir. Ancak bu haberin sıhhatini
etkilemez. Çünkü Ebu Asım da sika bir ravidir.
716- ... Bize Abdurrahim
b. Süleyman tahdis etti, bize Ebu İshak eşŞeybani, el-Abbas b. Zureyh'ten
tahdis etti. O Ziyad b. Abdurrahman en-Nehai'den şöyle dediğini nakletti:
Mescid-i Azam'da Ali (r.a) ile birlikte oturuyordum. O gün KUfe'nin yapıları
ahşap ve kamıştandı. Müezzin gelerek: Ey müminlerin emiri ikindi namazına dedi.
Ali otur dedi, o da oturdu. Sonra tekrar kalkıp aynı şeyleri söyledi. Ali: Bu
köpek mi bize sünneti öğretecek, dedi. Sonra Ali kalkıp bize ikindi namazını
kıldırdı,arkasından dağıldık. Daha önce oturmakta olduğumuz yere döndük,
dizlerimiz üzere çöktük. Güneş batmaya yaklaşmıştı, onu zar zor görebiliyorduk.
Bu sahih bir hadis
olup, ravilerinin rivayetlerini delil göstermekle birlikte Buhari ve Müslim
bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
Darakutni, Sünen, l, 260. Senedindeki Ziyad b. Abdullah b. Nehai meçhul bir
ravi olup, ondan el-Abbas'tan başkası rivayet etmemiştir demektedir.
717- Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize el-Abbas b. el-Velid b. Mezyed el-Beyruti
tahdis etti. Bana babam haber verip dedi ki: elEvzai'yi şöyle derken dinledim.
Bana Ebu'n-Necaşi tahdis edip dedi ki: Bana Rafi b. Hadic tahdis edip dedi ki:
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte ikindi namazını kılar
sonra bir deve keser, onu on paya bölerdik. Sonra etinden pişirir ve pişmiş et
yerdik ve bütün bunları güneş batmadan önce yapardık.
Buhari ve Müslim,
el-Evzai'nin, Ebu'n - Necaşi'den, onun Rafi b. Hadic'den şöyle dediğini
ittifakla rivayet etmişlerdir: Biz akşam namazını Rasulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) ile birlikte kılar sonra dağılırdık. Bizden herhangi bir kimse de
attığı okun düştüğü yeri görebiliyordu.
Bu hadisin namazın
erken vakitte kılınmasına dair sahih iki şahidi bulunmakla birlikte bunu Buhari
ve Müslim tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Hakim
hadis hakkında yanılmıştır. Buhari ve Müslim'de hadis bu şekilde yer almıştır.
Buhari, 2356; Müslim, 625 bu lafız ile. Ayrıca diğer lafzı da aynı şekilde
Buhari, 534; Müslim, 637'de de tahriç etmiştir.
718- Bu iki şahidin
ilkini bize Ebu'l-Hasen Ahmed b. Muhammed b. Abdus el -Guberi haber verdi. Bize
Osman b. Said ed - Darimi tahdis etti, bize Abdullah b. Salih tahdis etti. Bana
el - Leys b. Sa'd, Yezid b. Ebi Habib'den tahdis etti. O Usame b. Zeyd'den, o
İbn Şihab'dan, o Urve'den şöyle dediğini nakletti: Beşir b. Ebi Mesud'u, Ebu
Mesud'dan, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den şunu tahdis ederken
dinledim: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ikindi namazını güneş (ışıkları)
henüz beyaz ve güneş yüksekte iken namazı kıldırırdı. Sonra kişi namazı
bitirdikten sonra altı mil uzaklıktaki Zulhuleyfe'ye kadar güneş batmadan önce
giderdi.
Buhari ve Müslim,
Beşir b. Ebi Mesud'un hadisini ez-Zühri'nin, Urve'den diye rivayet ettiği
hadisin sonlarında bundan başka bir lafızla ittifakla zikret:nişlerdir.
Diğer Tahric: Bu
kadarı ile Buhari, Müslim ve diğer Sünen sahiplerinin tahriç ettikleri uzunca
bir hadisin bir bölümüdür. Yalnızca Ebu Davud münferiden bir fazlalık rivayet
etmiştir ki onda Hakim'in burada tahriç ettiği miktar da bulunmaktadır. Bu
sebeple bu hadis Kütüb-ü Sitte'ye göre zevaidden değildir. Ayrıca bk. Buhari,
449; Müs!im, 610; İmam Malik, Muvatta, i, 3; Ebu Davud, Sünen, 394; Nesaf, I,
245; İbn Mace, 668.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
280- Beş Farz
Namazın Vakitleri