HAKİM el-Müstedrek |
TAHARET |
269- Abdest Alırken Parmak Aralarını Hilallemek |
672- Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakılb tahdis etti, bize Esed b. Asım tahdis etti, bize el-Huseyn
b. Hafs, Süfyan'dan tahdis etti.
Bize Ebu Bekr b.
Muhammed b. Sayrafi de haber verdi, bize Abdussamed b. el-Fadl tahdis etti,
bize Kabisa tahdis etti, bize Süfyan tahdis etti.
Bize Ahmed b. Cafer
el-Katii de haber verdi, bize Abdullah b. Ahmed b.
Hanbel tahdis etti. Bana
babam tahdis etti. Bize Veki" tahdis etti, bize Süfyan, Ebu Haşim'den
tahdis etti. O Asım b. Lakik b. Sabra'dan, o babasından şöyle dediğini
nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Abdest aldığın vakit
parmaklarının arasını (diğer parmaklarınla su geçmesini sağlamak için) hilalle"
buyurdu.
Bu Buhari ve Müslim'in
ravilerinin çoğunluğunun rivayetlerini delil gösterdikleri bir hadistir. Diğer
taraftan bu hadisi Asım b. Lakid b. Amir b. Sabra'nın babasından bunu münferid
olarak rivayet ettiği için bu hadisi tahriç etmemişlerdir. Asım hakkındaki
açıklamalarımızı da daha önce zikretmiş idi k. Bu hadisin bir şahidi de vardır:
Diğer Tahric: Daha
önce geçtiği gibi hadisi Ebu Davud, 142-144; Nesai, I, 66; İmam Ahmed, Müsned,
IV, 33; İbn Mace, Sünen, 407'de kaydetmişlerdir. Ayrıca I, 147'ye de bakınız.
Orada hadisin kaynakları uzunca gösterilmiştir.
673- Bize Abdussamed b.
Ali b. Mukrim el-Bezzar haber verdi, bize Cafer b. Muhammed b. Şakir tahdis
etti, bize Said b. Abdulhamid b. Cafer tahdis etti, bize Abdurrahman b.
Ebi'z-Zinad, Musa b. Ukbe'den tahdis etti. O Salih'ten, o İbn Abbas'tan rivayet
ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: Abdest
aldığın vakit ellerinin ve ayaklarının parmaklarının arasını hilalle (aralarına
su girmesini sağla)."
Burada sözü geçen
Salih zannederim et-Tev'eme'nin azatlısıdır. Eğer o ise bu kitabın şartına
uygun değildir. Esasen ben bunu yalnızca bir şahit olarak tahriç ettim.
Diğer Tahric: Tirmizi,
39; İbn Mace, 446. Ravilerinden Salih'in hafızası bozulmuştur. Ancak İbn Ukbe
bundan önce kendisinden rivayette bulunmuştur. Bundan dolayı Tirmizi: Hasen,
garib bir hadistir demiştir.
674- *Bize Kadı Abdullah
b. el-Huseyn haber verdi, bize el-Haris b. Usame tahdis etti, bize Ebu'n-Nadr
Haşim b. el-Kasım tahdis etti, bize İsa b. el-Müseyyeb tahdis etti, bize Ebu
Zur'a, Ebu Hureyre'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) ensardan bir takım kimselerin evine gelirdi ama onlardan önce daha
başka evler de vardı, onlara gitmezdi. Bu o ev sahiplerine ağır gelince, ey Allah'ın
Rasulü filanın evine gidiyorsun ama bizim evimize gelmiyorsun dediler. Bunun
üzerine Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sizin evinizde bir köpek
vardır" buyurdu. Onlar: Onların evinde de bir kedi vardır deyince, Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kedi bir et obur hayvandır" buyurdu.
Diğer Tahric:
Mecmau'z-Zevaid, 1, 296'da: Hadisi Ahmed rivayet etmiş olup, senedinde İsa b.
el-Museyyeb vardır ve o zayıftır demektedir. Zehebi de şöyle demektedir: Ebu
Davud dedi ki: İsa zayıftır, Ebu Hatim de: Pek kuvvetli değildir demiştir.
675- Bize Amr b.
Muhammed b. Mansur tahdis etti, bize Muhammed b. Süleyman b. el-Haris tahdis
etti, bize Ebu Nuaym tahdis etti, bize İsa b. elMüseyyeb tahdis etti.
Bana Kadı Yahya b.
Mansur da haber verdi, bize Muhammed b. Abdusselam haber verdi, bize Yahya b.
Yahya tahdis etti. Bize Veki", İsa b. elMuseyyeb'den hadisi buna yakın
olarak bildirdi.
Bu sahih bir hadis
olduğu halde bunu tahriç etmemişlerdir. İsa b. elMuseyyeb, Ebu Zur'a'dan (bunu)
münferiden rivayet etmiştir. Ancak o saduk (doğru sözlü) birisidir ve asla cerh
edilmemiştir.
Diğer Tahric: Bir
önceki hadisin aynısıdır. Hakim (İsa b. el-Museyyeb hakkında) söylediklerinde
yanıImış bulunmaktadır. Çünkü Ebu Hatim, er-Razi ile Ebu Davud ve başkaları
onun zayıf olduğunu söylemişlerdir. İbn Ebi Hatim, el-İlel'de şöyle demektedir:
Ebu Zur'a'ya onun hakkında soru sordum. o: Hadisi Ebu Nuaym merfu olarak
zikretmemiştir ve o daha sahihtir. İsa pek kuvvetli birisi değildir dedi.
el-Ukayli şöyle demektedir: Bu hadis üzere ancak onun gibi yahut ondan daha
aşağı kimseler buna mutabaat ederler. İbn Hibban da şöyle demiştir: (İsa)
rivayeti delil gösterilecek sınırın dışına çıkmıştır demektedir.
Telhisu'l-Habir, II, 113'de.
676- * ... Bize Ebu'l-Ahvas,
el-A'meş'ten tahdis etti. O İbrahim'den, o
Alkame'den şöyle dediğini nakletti: Bir seferde Selman el-Farisi ile
birlikte idik. İhtiyacını gördükten sonra ona: Abdest al da sana Kur'an'dan bir
ayete dair soru soracağız dedik. o: Bana sorabilirsiniz çünkü elimi Kur'an'a
değdirmeyeceğim dedi ve bize istediğimiz yerleri okudu. Kendisiyle onun
arasında ise su yoktu (yani ona soru sormadan önce abdest almamıştı).
Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla beraber mevkuf olduğundan dolayı bunu
tahriç etmemişlerdir. Aynı şekilde sika ravilerden bir topluluk da bunu
el-A'meş'ten, o İbrahim'den, o Abdurrahman b. Yezid'den, o Selman'dan diye de
rivayet etmişlerdir.
Diğer Tahric: Hadis
mevkuf ve sahih olup, bir illeti yoktur.
677- Bunu bize Ebu
Abdullah Muhammed b. Abdullah es-Saffar tahdis etti, bize Ahmed b. Yunus
ed-Dabbi tahdis etti, bize Ebu Bedr Şuca' el-A'meş'ten tahdis etti.
678- Bize Fakih
Ebu'l-Velid de haber verdi, bize el-Hasen b. Süfyan tahdis etti, bize Muhammed
b. Abdullah b. Numeyr tahdis etti. Bize babam ve Ebu Muaviye, el-A'meş'ten
tahdis etti. O İbrahim'den, o Abdurrahman b. Yezid'den, o Selman'dan deyip,
hadisi buna yakın olarak zikretti.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
270- Kabir Azabı
Genel Olarak idrardan Dolayıdır
,