HAKİM el-Müstedrek |
TAHARET |
271- Namazda iken Birinizin Abdesti Bozulacak Olursa
Burnunu Tutsun ve Namazdan Ayrılıp, Abdest Alsın. Bir Takım Hilelere Başvurarak Fetva Veren Herkes Bunu
Delil Göstermiştir |
681 - ... Bize Haccac b.
Muhammed, İbn Cureyc'den tahdis etti. Bana Hişam b. Urve babasından haber
verdi. O Aişe (r.anha)'dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Namazda iken birinizin abdesti bozulduğu
takdirde burnunu tuttuktan sonra namazdan ayrılsın."
Ona (Haccac'a) Ömer b.
Ali el-Mukaddemi ile Muhammed b. Bişr el-Abdi ve başkaları Hişam b. Urve'den
rivayet etmekte mutabaat etmişlerdir. Bu Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih
bir hadis olup, bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İbn
Mace, 1222; Ebu Davud, 11ı4; İbn Huzeyme, Sahih, 1018; İbn Hibban, Sahih, 2238;
Darakutni, Sünen, 1, 157 ve başkaları. Hadisin mevsul ve mürselolarak rivayeti
hususunda ihtilaf edilmiştir. Hafızlardan birden çok kişi doğru olanın mürsel
rivayet olduğunu tercih etmiştir. Ayrıca bk. Hakim, Müstedrek, I, 997.
682- Bunu bize İsmail b.
Muhammed b. el-Fadl eş-Şarani de tahdis etti.
Bize de dem tahdis etti,
bize Nuaym b. Hammad tahdis etti. Bize el-Fadl b. Musa, Hişam b. Urve'den
tahdis etti. O babasından, o Aişe (r.anha)'dan rivayet ettiğine göre Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Birinizin namazda iken
abdesti bozulacak olursa burnunu tutsun, namazdan çıkıp abdest alsın."
Ben Hafız Ali b. Ömer
ed-Darani'yi şöyle derken dinledim: Ben Ebu Bekr eş-Şafii es-Sayrafi'yişöyle
derken dinledim: Müslüman imamlarından kim hileli yollara başvurmak sureti ile
fetva vermiş ise o bunu bu hadisten çıkarmıştır.
Diğer Tahric: Bir
başka rivayet yolu olup bir öncekine bakınız.
683- Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Ahmed el-Mahbubi haber verdi, bize Said b. Mesud tahdis etti, bize
Ubeydullah b. Musa tahdis etti, bize elA.'meş tahdis etti.
Bize Ebu Bekr b. İshak
da tahdis etti, bize Bişr b. Musa bildirdi, bize elHumeydi tahdis etti, bize
Süfyan tahdis etti, bize el-A'meş, Zeyd b. Vehb'den rahdis etti. O Abdurrahman
b. Hasene'den şöyle dediğini nakletti: Ben ve Amr b. el-As gittik. Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) elinde deriden yapılmış bir kalkan yahut ona
benzer bir şey ile yanımıza çıktı. Onu kendisine sutre etti (arkasında
gizlendi). Küçük abdestini oturarak yaptı. Arkadaşıma: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'ın kadının küçük abdestini bozduğu gibi nasıl abdest
bozduğunu görüyor musun? dedim. Abdurrahman dedi ki: Allah Rasulü yanımıza
gelip şöyle buyurdu:
"İsrail
oğullarından o malum kişinin ne ile karşılaştığını bilmiyor musunuz? Herhangi
bir kimseye bir miktar idrar isabet ettiği takdirde orayı makasla
keserdi." (Devamla) şöyle buyurdu: "O şahıs onlara böyle
yapmamalarını söyledi. Bu sebeple kabrinde ona azap edildi."
Diğer Tahric: Nesai,
I, 26; İbn Mace, 346; Ebu Davud, 22; İbn Hibbi'm, Sahih, 3127; İbn Ebi Şeybe,
Musannef, 1,122; İmam Ahmed, Müsned, IV, 196; Humeydi, Müsned, 882. Hadis sahih
bir hadistiL
684- Bize Ali b. İsa b.
İbrahim haber verdi, bize Muhammed b. Amr elHaraşi tahdis etti, bize Yahya b.
Yahya tahdis etti, bize Ebu Muaviye bildirdi.
Bana Ebu Bekr b.
Muhammed b. Ahmed b. Baleveyh de tahdis etti. Bize Muhammed b. Ahmed b. en-Nadr
tahdis etti. Bize Muaviye b. Amr tahdis etti, bize Zaide tahdis etti.
Bize Ebu Bekr b. İshak
da haber verdi, bize Ebu'l-Musenna bildirdi. Bize Müsedded bildirdi, bize
Abdulvahid b. Ziyad tahdis etti. Hepsi el-A'meş'ten, o Zeyd b. Vehb'den, o Abdurrahman
b. Hasene'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
bir kalkanın arkasında saklanarak küçük abdestini bozdu. Onu görenler: Kadının
küçük abdestini bozduğu gibi abdest bozuyorsun deyince, Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "İsrail oğullarından herhangi bir kimseye
bir miktar idrar isabet ettiği takdirde orayı makaslarla keserdi." [...]
"(Aralarından bir kişi) onlara bu işi yapmalarını yasakladı. Bu sebeple o
kişiye kabrinde azap edilmektedir."
Bu senedi sahih bir
hadistir. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a ulaşıncaya kadar da
(senedin sahih olması) Buhari ve Müslim'in şartındandır. Bu hadisi Abdurrahman
b. Hasene'den münferid olarak Zeyd b. Vehb rivayet etmiştir. Onlar bu lafızIa
bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Bir
önceki rivayetin bir başka yoludur.
685- *Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize Esid b. Asım tahdis etti, bize el-Huseyn b.
Hafs, Süfyan'dan tahdis etti.
Bize Ebu Mansur Muhammed
b. el-Asım el-Ateki de haber verdi. Bize Ahmed b. Nasr tahdis etti, bize Ebu
Nuaym tahdis etti, bize Süfyan tahdis etti.
Bize Ebu'l-Hasen Ahmed
b. Muhammed el-Anezi de haber verdi, bize Osman b. Said ed-Darimi tahdis etti,
bize Muhammed b. Kesir tahdis etti, bize Süfyan, el-Mikdam b. Şureyh'ten tahdis
etti. Bana babam Aişe (r.anha)'dan şöyle dediğini tahdis etti: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) üzerine Furkan indirildiğinden itibaren küçük
abdestini ayakta bazmuş değildir.
Diğer Tahric: Hadis
daha önce I, 181'de (666 numaralı hadis olarak) geçmiş bulunmaktadır. Tirmizi,
12; Nesai, i, 26; İbn Mace, 307; İbn Hibban, Sahih, 1430, Onlardaki lafız
bundan başkadır, Bu lafzı Hakim'e uygun olarak rivayet edenler: İmam Ahmed,
Müsned, VI, 192; Ebu Avane, I, 198; Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, I, 1Oı.
686- *Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Ahmed el-Mahbubi haber verdi, bize Said b. Mesud haber verdi, bize
Ubeydullah b. Musa tahdis etti, bize İsrail, el-Mikdam b. Şureyh'den bildirdi.
O babasından şöyle dediğini nakletti: Aişe'yi Allah'a yemin ederek kimse
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ı üzerine furkanın indirilmesinden
sonra ayakta abdest bozduğunu görmediğini söylerken dinledim.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olup, bunu tahriç etmemişlerdir. Bana göre onlar
Mansur'un, Ebu Vail'den, onun Huzeyfe'den diye rivayet ettiği Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir kavmin çöplüğüne giderek ayakta küçük
abdestini bozdu hadisini ittifakla rivayet ettiklerinden ötürü elMikdam'ın
babasından, onun Aişe (r.anha)'dan diye rivayet ettiği hadisi ona muarız
(çelişkili) gördüklerinden ötürü terk etmişlerdir. Doğrusunu en iyi bilen
Allah'tır.
Ancak bunun
Mekkelilerin rivayeti olarak bir şahidi bulunmaktadır.
Diğer Tahric: Evet,
(biraz sonra) Huzeyfe hadisi ile ilgili olarak söylediği gibidir durum.
Kaynakları daha önce (i, 181)'de gösterilmiş idi.
687- Bize fakih Ebu Bekr
b. İshak tahdis etti, bize Abdullah b. Ahmed b. Hanbel bildirdi. Bana Muhammed
b. Mehdi tahdis etti. Bize Abdurrezzak, İbn Cureyc'den tahdis etti. O
Abdulkerim b. Ebi'l-Meharik'ten, o Nafi'den, o İbn Ömer'den, o Ömer (r.a)'dan
şöyle dediğini nakletti: Ben ayakta küçük abdestimi bozmakta iken Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) beni gördü ve: "Ey Ömer! Ayakta küçük abdest
bozma" buyurdu. Ömer dedi ki: Bundan sonra ayakta küçük abdestimi
bozmadım.
Diğer Tahric: İbn
Mace, Sünen, 308; Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, I, 202; Tirmizi, 12. Tirmizi'nin
bu hadisi Abdulkerim b. Ebi'l-Muharik'ten ötürü zayıfkabul ettiği önceden
geçmiş bulunmaktadır. O halde bu hadisin zayıf olduğu üzerinde ittifak vardır.
Ayrıca bk. I, 182.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
272- Sizden Kimse
Banyo Yaptığı Yerde Küçük Abdest Bozmasın
,