HAKİM el-Müstedrek |
TAHARET |
266- Yarası Bulunup da ihtilam Olan Bir Kimse Ne Yapar? |
649- Bize Bişr b. Bekr tahdis
etti, bana el-Evzai tahdis
etti, bize Ata b. Ebi Rebah'ın
tahdis ettiğine göre o Abdullah b. Abbas'ı şu haberi verirken dinlemiştir: Bir adam Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) döneminde yaralanmıştı. Sonra ihtilam oldu ve
gusletti, akabinde de öldü. Bu durum Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'ye ulaşınca: "Onu öldürdüler.
Allah onların canını alsın. Bilgisizliğin şifası soru sormak değil midir?"
buyurdu. Bize ulaştığına göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a bu
durum hakkında soru sorulunca şöyle buyurdu: "Vücudunu yıkayıp, başının
yaralı kısmını yıkamadan bırakmış olsaydı (bu ona yeterdi)."
Bu hadisi el-Hıkl b. Ziyad da rivayet
etmiştir. O ise Evzaİ'den hadis rivayet edenlerin en
sağlamlarındandır. Bununla birlikte Evzaİ'nin,
Ata'dan hadisi dinlemiş olduğunu zikretmemektedir.
Diğer Tahric: Ebu Davud,
333; İbn Mace, 572. Bu İbn Mace'nin lafzıdır. Ayrıca İbn Hibban, 3ı4 ve devamına da
bakınız.
650- *Bize Abdullah b.
Muhammed b. Ahmed b. Ali b. Mahled
el-Cevheri Bağdat'ta haber verdi. Bize İbrahim b. el-Heysem el-Beledi tahdis etti, bize Abdullah b. Salih tahdis
etti, bize Hıkl b. Ziyad tahdis etti.
Bize fakih
Ebu Bekr b. İshak da haber verdi, bize el-Hasen
b. Süfyan bildirdi, bize el-Hakem b. Musa tahdis etti, bize Hıkl tahdis edip dedi ki: elEvzaİ'yi
şöyle derken dinledim: Ata, İbn Abbas'tan
şöyle dediğini nakletti:
Bir adam Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) döneminde yaralanmıştı. Bu adam cünüp oldu, ne
yapacağına dair fetva sorunca, ona gusletmesi emredildi. O da gusletti ve
akabinde öldü. Bu durum Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a
ulaşınca: "Onu katlettiler. Allah onların canını alsın! Bilgisizliğin
şifası soru sormak değil miydi?" buyurdu.
Bana ulaştığına göre
daha sonra Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'a (ne yapması gerekirdi) diye
soruldu ve o: "Vücudunu yıkayıp, yara isabet eden yerleri yıkamadan
bırakmış olsaydı, ona yeterdi."
Diğer Tahric: Bu da bir önceki hadis gibidir. "Ona
yeterdi" kısmı müstesna. Bk. Hakim, Müstedrek,
l, 165. Hadisin kaynakları orada gösterilmiş idi.
651- '" Bize
Abdullah b. Nafi tahdis
etti, bize el-Leys b. Sa'd,
Bekr b. Sevada'dan tahdis etti. O Ata b. Yesar'dan,
o Ebu Said el-Hudri'den şöyle dediğini nakletti: İki kişi bir yolculuğa
çıktı. Namaz vakti geldi, beraberlerinde su yoktu. Bu sebeple temiz bir
toprakla teyemmüm edip namaz kıldılar. Daha sonra vakit çıkmadan su buldular.
Onlardan biri namazı ve abdesti iade etti, diğeri
iade etmedi. Sonra Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'ın yanına
geldiler ve bu durumu ona anlatınca, namazını iade etmeyen kimseye:
"Sünnete isabet ettirdin ve kıldığın namazın senin için yetti"
buyurdu. Abdest alan kimseye de: "Sana da edr iki defa verildi" buyurdu.
Bu Buhari
ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadistir. Çünkü Abdullah b. Nafi sika birisidir.
Bu senet el - Leys'den mevsul olarak
zikredilmiş, başkası ise bunu mürsel olarak
aktarmıştır.
Diğer Tahric: Nesai, l, 213; Ebu Davud, 338, 339. Buradaki
lafız Ebu Davud'un Sünen'indeki lafızdır. Ebu Davud bu hadiste Ebu Said'i sözkonusu ettikten sonra
şunları söylemektedir: Hadis (bu senediyle) mahfuz değildir, mürseldiL Derim ki: Hakim de buna dikkat çekmiş bulunmaktadıL Bir sonraki rivayete bakınız.
652- Bunu bize Ebu Bekr b. İshak
haber verdi, bize Ahmed b. İbrahim b. Milhan bildirdi, bize Yahya b. Bukeyr
tahdis etti, bize el-Leys, Humayra b. Ebi Naciye'den tahdis etti. O Bekr b. Sevada'dan, o Ata b. Yesar'dan, o
Nebi s.a)'den hadisi buna yakın olarak zikretti. Doğrusunu en iyi bilen
Allah'tır.
Diğer Tahric: Hadisi aynı şekilde Ebu Davud da tahriç etmiştir. Bir
önceki nota bakınız.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
,