HAKİM el-Müstedrek |
TAHARET |
263- Loğusa ve Ay Hali Olan Kadın Loğusalık ve Ay Hali
Olduğu Günlerdeki Namazın Kazasını Yapmazlar |
640- Bize el-Hasen b.
Halim el-Mervezi haber verdi. Bize Ebu'l-Muveccih tahdis etti, bize Abdan
bildirdi, bize Abdullah b. el-Mubarek, Yunus b. Nafi'den bildirdi. O Kesir b.
Ziyad Ebi Sehl'den şöyle dediğini nakletti: Bana Musse el-Ezdiye tahdis edip
dedi ki: Hac ettim (bu sırada) Um Seleme'nin huzuruna girerek: Müminlerin
annesi, Semura b. Cundub kadınlara ay hali iken kılamadıkları namazlarını kaza
etmelerini emrediyor dedim. Um Seleme: Kaza etmezler. Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'nin hanımlarından birisi (çocuk doğurmuşsa) loğusalık halinde kırk
gün oturur, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kendisine loğusalık halinde
kılamadığı namazların kazasını yapmasını emretmezdi dedi.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buharı ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Bu manada
bundan başka bir hadis de bilmiyorum.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 312. Bu aynı zamanda genelolarak fukahanın görüşüdür. Bir sonraki hadise
de bakınız.
641- Bunun şahidi de
şudur: Bize Ebu Cafer Muhammed b. Salih b. Hani tahdis etti, bize Yahya b.
Muhammed b. Yahya tahdis etti, bize Ahmed b. Yunus tahdis etti, bize Zuheyr
tahdis etti, bize Ali b. Abdula'la, Ebu Sehl'den tahdis etti. O Busse'den, o Um
Seleme'den şöyle dediğini nakletti: RasuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
döneminde loğusa kadın loğusalığından sonra kırk gün yahut kırk gece otururdu.
Bizler yüzlerimize çıkan çilden dolayı alaçehre sürerdik.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 311; Tirmizi, 139; İbn Mace, 648; Darakutni, Sünen, r, 221. Tirmizi:
Garibtir demektedir. et-Telhis'te belirtildiği gibi (r, 171) sıhhati hususunda
ilim adamları farklı görüşlere sahip olmakla birlikte cumhur hadisin zayıf
olduğunu kabul etmektedir.
642- *Bize Ebu'l-Huseyn
Muhammed b. Ahmed b. Temim el-Kantari Bağdat'ta haber verdi. Bize Ebu Kılabe
er-Rukaşi tahdis etti, bize Ebu Asım en-Nemir tahdis etti, bize Osman b. Sa'd
el-Kuraşi tahdis etti, bize İbn Ebi Muleyke tahdis edip dedi ki: Teyzem Ebu
Hubeyş kızı Fatıma, Aişe'nin yanına gelerek dedi ki: Ben ateşe düşmekten
korkuyorum çünkü ben bir iki sene namazı bırakıyor, namaz kılmıyorum deyince,
Aişe: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelinceye kadar bekle dedi. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelince, Aişe: Bu Fatıma'dır şöyle şöyle diyor
deyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona şöyle dedi: "Ona deki: Her
ayın ay hali olduğu günleri süresince namazı bıraksın. Sonra her günde bir defa
gusletsin. Daha sonra da her namaz için abdest alsın. Kendisini iyice
temizlesin ve (kan akan yerini) doldursun. Onun bu hali arızi bir hastalık
yahut şeytanın bir tekmesi yahut kopmuş bir damardır."
Bu sahih bir hadis
olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu bu lafızIa tahriç etmemişlerdir. Osman
b. Sa'd el-Katib ise Basralı, sika bir ravidir. Hadisi toplanan, hadis rivayeti
az birisidir.
Diğer Tahric: Hadis
zahiri itibariyle İbn Ebi Muleyke'den gelmektedir. O takdirde mürselolur. Şu kadar
var ki o bunu böyle göstermekle birlikte gerçekte o bu hadisi Ebu Hubeyş'in
kızı Fatıma'dan nakletmiş olması hali müstesnadır. Aişe'nin hadisi ve Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ye Ebu Hubeyş'in kızı Fatıma'ya dair soru
sorulması ile ilgili hadis Buhari, 314; Müslim, 333, 334; İmam Malik, Muvatta,
I, 61; Tirmizi, 125; Ebu Davud, 282, 289; Nesai, i, 183; İbn Mace, 621, 624.
Ancak bu kaynaklarda bizzat bu lafız yoktur. Hadis birinci duruma göre
zevaiddendir, ikinci duruma göre de aynı şekilde zevaiddendir. Çünkü Fatıma'nın
hadisini Ebu Davud, 280, 281, 286'da bundan farklı bir şekilde rivayet ettiği
gibi Nesai de I, 181; İbn Mace, 620'de bu lafız dışında zikretmişlerdir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
264- Loğusalık
Süresi Kırk Gündür
,