HAKİM el-Müstedrek |
TAHARET |
262- istihaza Hükümleri |
632- Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yaküb tahdis etti, bize el-Abbas b. Muhammed ed-Duri tahdis etti,
bize Ebu Amir Abdulmelik b. Amr el-Akdi tahdis etti, bize Zuheyr b. Muhammed
tahdis etti, bize Abdullah b. Muhammed b. Akil tahdis etti.
Bize Kadı Abdullah b.
el-Huseyn de haber verdi, bize el-Haris b. Ebi Usame tahdis etti, bize Zekeriya
b. Ali tahdis etti, bize Abdullah b. Amr er-Rakki, Abdullah b. Muhammed b.
el-Akil'den tahdis etti. O İbrahim b. Muhammed b. Talha'dan, o amcası İmran b.
Talha'dan, o annesi Cahş kızı Hamne'den şöyle dediğini nakletti: Oldukça büyük
ve şiddetli bir hayız kanı görerek istihaza oluyordum. Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'a fetva sorup, durumu bildirmek üzere gittim. Onun
kızkardeşim Cahş kızı Zeyneb'in evinde olduğunu gördüm. Ey Allah'ın Rasulü ben
oldukça büyük ve şiddetli bir ay hali ile istihaza kanı gören bir kadınım. Bu
hususta senin görüşün nedir? Benim namazımı, orucumu engelledi. Şöyle buyurdu:
"Sana pamuk kullanmanı tavsiye ederim çünkü o kanı giderir." Hamne
dedi ki: O bundan (pamuğun kesebileceğinden) daha fazladır. Adeta döküyorum
gibi boşalıyor. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Sana iki hususu emredeceğim. Hangisini yaparsan diğerini yapmana gerek
bırakmaz. Eğer her ikisine de gücün yeterse sen daha iyisini bilirsin."
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (devamla) şöyle buyurdu:
"Şüphesiz ki bu şeytanın tekmelerinden bir tekmedir. (Kadın) aziz ve celil
olan Allah'ın ilmine uygun olarak altı gün yahut yedi gün ay hali olur. Sonra
guslet. Senin ne zaman ay hali sürenin bitip temiz olduğunu görürsen gecesiyle
gündüzüyle 23 yahut 24 gün namaz kıl ve oruç tut. Bu sana yeterli gelecektir.
Aynı şekilde her ay sair kadınların ay hali olup, temizlenme vakitlerinde
yaptıkları gibi sen de aynısını yap. Eğer öğle namazının kılınış vaktini
geciktirip, ikindiyi erkene alıp, guslederek öğle ve ikindi namazlarını bir
arada kılmaya ve akşam namazının kılın ış vaktini geciktirip yatsıyı erken
vaktinde kılıp sonra da guslederek her iki namazı bir arada kılabilecek gücü
kendinde bulursan böyle yap ve eğer yapmaya gücün yeterse oruç da tut."
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bu ise her iki şekilden daha
çok hoşuma gider."
Buhari ve Müslim
istihazaya dair hadisi ittifakla ez-Zühri ve Hişam b. Urve'nin, Aişe'den, onun
Ebu Hubeş kızı Fatıma'dan, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ye sordu
şeklindeki hadisi ittifakla tahriç etmişlerdir. Sözü geçen bu hadiste Cahş kızı
Hamne'ye dair ve Abdullah b. Muhammed b. Akil b. Ebi Talib'in rivayet ettiği bu
hadisteki bu lafızlar bulunmamaktadır. Abdullah b. Muhammed ise Kureyş'in
eşrafından ve aralarında en çok rivayeti bulunanlardan birisidir. Şu kadar var
ki Buhari ile Müslim onun rivayetini delil göstermemişlerdir.
Bu hadisin şahitlerine
gelince;
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 287; Tirmizi, 128; İbn Mace, 622; İmam Ahmed, Müsned, VI, 434;
Darakutni, Sünen, 1,214; Abdurrezzak, el-Musannef, 1174; Tirmizi: İbn Akil bir
parça leyyin olmakla birlikte hasen, sahihtir demiştir.
633- Şa'bi'nin,
Mesruk'un hanımı Humeyr'den, onun Aişe (r.anha)'dan diye rivayet ettiği hadis
ile Ebu Akil Yahya b. el-Mütevekkil'in, Behiye'den, onun Aişe'den diye rivayet
ettiği hadis. Bunların burada zikredilmeleri ise oldukça uzun sürer.
634- Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize er-Rabi' b. Süleyman tahdis etti, bize
Abdullah b. Vehb tahdis etti. Bana Amr b. el-Haris, İbn Şihab'dan haber verdi.
O Urve b. ez-Zubeyr ile Amra'dan, o Aişe'den diye haber verdiğine göre Cahş
kızı Um Habibe, Abdurrahman b. Avf'ın nikahı altında idi. Yedi yıl süre ile
istihaza kanı görünce Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bu ay
hali değildir, aksine bu bir damardır, bu sebeple guslet" buyurdu.
Diğer Tahric: Müslim,
334; Ebu Davud, 285, 288; Nesaf, I, Il9; İbn Hibban, 1352
635- Bize Ahmed b. Cafer
el-Katii haber verdi, bize Abdullah b. Ahmed b. Hanbel tahdis etti, bana babam
tahdis etti. Bize Ebu'l-Muğire, el-Evzai'den tahdis etti. O ez-Zühri'den, o
Urve'den ve Amre'den, ikisi Aişe (r.anha)'dan şöyle dediğini nakletti: Um
Habibe, Abdurrahman b. Avf'ın nikahı altında iken yedi yıl süreyle istihaza
kanı gördü. Bunun üzerine Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kendisine şunu
emretti: "Ay hali vakti geldiği takdirde namazı bırak. Vakti bitince de
guslet ve namaz kıl."
Amr b. el-Haris ile
el-Evzai'nin hadisleri Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih olmakla birlikte
bunu tahriç etmemişlerdir. Ancak Müslim, Süfyan b. Uyeyne ile İbrahim b.
Sa'd'ın, ez-Zühri'den rivayet ettikleri hadisi tahriç etmişlerdir. Muhammed b.
Amr b. Alkame de el-Evzai'ye bu rivayetini ez-Zühri'den bu lafızlarla
nakletmesinde mutabaatta bulunmuştur ve bu hadis Müslim'in şartına göre sahih
olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Buhari,
321; Müslim, 334; Ebu Davud, 288-291; Nesdi, I, 181; İbn Mace, 626. Buhari ve
Müslim'in lafzı da buna yakındır. Buradaki lafız Tirmizi, 129'dadır.
636- Bunu bize
Ebu'l-Fadl Muhammed b. İbrahim el-Müzekki haber verdi. Bize el-Huseyn b. Muhammed
b. Ziyad tahdis etti. Bize Muhammed b. el-Müsenna tahdis etti, bize İbn Ebi
Adiy tahdis etti, bize Muhammed b. Amr tahdis etti. Bana İbn Şihab, Urve b.
ez-Zubeyr'den tahdis etti. O Ebu Hubeyş'in kızı Fatıma'dan naklettiğine göre
istihaza kanı görüyordu. Bunun üzerine Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
kendisine: "Ay hali kanı geldiği takdirde (bil ki) o bilinen, siyaha çalan
bir kandır. Eğer bu kanı görürsen namazdan uzak dur. Başka türlü olursa abdest
al ve namaz kıL. Çünkü o (kan akıtan, çatlak) bir damardır."
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 286, 304; Nesai, i, 185; İbn Hibban, 1348. Aslı Müslim, 333'tedir.
637- Bize Ebu Sehl b.
Ziyad el-Kattan da Bağdat'ta haber verdi. Bize Yahya b. Cafer tahdis etti, bize
Adiy b. Asım tahdis etti. Bize Suheyl b. Ebi Salih tahdis etti.
Bize Ebu Bekr Muhammed
b. Ahmed b. Baleveyh de tahdis etti, bize Muhammed b. Bişr b. Matar tahdis
etti, bize Vehb b. Bakiyye tahdis etti, bize Halid b. Abdullah, Suheyl b. Ebi
Salih'ten tahdis etti. O ez-Zühri'den, o Drve b. ez-Zubeyr'den, o Humeys kızı
Esma'dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a:
Ebu Hubeyş kızı Fatıma şu şu zamandan beri istihaza kanı gördü ve namaz
kılmıyor dedim. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Fesubhanallah! Bu şeytandandır. (İçi su dolu) bir leğene
otursun. Suyun üzerinde sarılık gördüğü takdirde öğle ve ikindi için bir tek
gusül alsın. Akşam ve yatsı için de bir tek gusül alsın, sabah için de bir tek
gusül alsın. Bunlar arasında da abdest alsın."
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte bu lafızIada bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 296
638- Bize adaletli ravi
el-Hasen b. Yakub tahdis etti, bize Yahya b. Ebi Talib tahdis etti, bize
Abdulvehhab b. Ata tahdis etti, bize Hişam b. Hassan tahdis etti.
Bize fakih Ebu Bekr b.
İshak da haber verdi. Bize Ebu'l-Müsenna bildirdi, bize Müsedded tahdis etti,
bize İsmail b. Uleyye, Eyyub'tan tahdis etti. Hepsi Muhammed b. Sirin'den, o Um
Atiye (r.anha)'dan şöyle dediğini nakletti: Bizler temizlikten sonra bulanık
rengi andıranı ve sarılığı hiçbir şey saymazdık.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 307-308; Nesai, r, 186. Bu Buhari'nin (r, 115) ile İbn Mace'nin (647)'de
lafzıdır. Bir sonraki hadise de bakınız. Hakim bu rivayet hususunda
yanılmıştır.
639- Bize Muhammed b.
Muhammed b. el-Has en haber verdi. Bize Ali b. Abdulaziz tahdis etti, bize
Haccac b. Minhal tahdis etti, bize Hammad b. Seleme, Katade'den tahdis etti. O
Um el-Uzeyr'den, o Um Atiyye'den -ki Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ye
bey'at etmişti- şöyle dediğini nakletti: Bizler temizlendikten sonra bulanık
rengi ve sarılığı bir şey saymazdık.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir. Um
el-Huzeyl ise Sirin kızı Hafsa'dır. Oğlunun ismi ise HuzeyI, kocasının adı
Abdurrahman'dır. el-Huzeyl b. Abdurrahman da annesinden müsned olarak da
rivayette bulunmuştur.
Diğer Tahric: Ebu
Davud'un ve Nesai'nin Sünenlerindeki lafızları böyledir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
263- Loğusa ve Ay
Hali Olan Kadın Loğusalık ve Ay Hali Olduğu Günlerdeki Namazın Kazasını
Yapmazlar