HAKİM el-Müstedrek |
TAHARET |
229- Büyük Abdestten Sonra Su
ile istincada Bulunmak |
570- *Bize Ebu'l-Abbas Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize el-Abbas b. el-Velid b. Mezyed el-Beyruti bildirdi, bize
Muhammed b. Şuayb b. Şabur tahdis etti. Bana Utbe b. Ebi Hakim, Talha b. Nafi'den tahdis ettiğine göre Talha kendisine tahdis ederek
şöyle demiştir: Bana ensardan olan Ebu Eyyub, Cabir
b. Abdullah ve Enes b. Malik (r.anhum)
Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'dan şu: "Orada tertemiz olmayı
arzu eden erkekler vardır. Allah da temizlenenleri sever." (Tevbe, 108) ayeti hakkında Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Eyensar topluluğu! Şüphesiz
Allah temizlenmek hususunda sizden hayırlı bir övgü ile söz etmiş bulunuyor.
Sizin bu sözü edilen temizliğiniz nedir?" deyince, şu cevabı verdiler: Ey
Allah'ın Rasulü bizler hem namaz için, hem
cünüplükten gusül için abdest alırız dediler. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bununla birlikte başkası da var mı?"
deyince, onlar şu cevabı verdi: Bunun dışında yaptığımız sadece şudur: Bizden
herhangi bir kimse büyük abdestini aldıktan sonra su
ile de istinca yapmayı sever. Allah Rasulü: "İşte (övülmenizin sebebi) budur"
buyurdu.
Bu taharet bölümünde
büyük ve sahih bir hadistir. Çünkü Muhammed b. Şuayb
b. Şabun ile Utbe b. Ebi Hakim Şam ahalisinin imamlarındandır. Buhari ve Müslim de
... her ikisi de rivayetlerin
özünü almışlardır ama böyle bir hadis bundan dolayı terk edilemez. İbrahim b. Yakub dedi ki: Muhammed b. Şuayb
insanlar arasında Şamlıların hadislerini en iyi bilen kişidir.
Hadisin sahih bir
senet ile şahidi de vardır:
Diğer Tahric: Mecmau'z-Zevaid, I, 212 ve 2I3'te yer almaktadır.
571 - *Bunu bize fakih Ahmed b. SelmanBağdat'ta haber verdi, bize Kadı İsmail b. İshak tahdis etti, bize İsmail b.
Ebi Uveys tahdis etti, bize babam Şurahbil
b. Sa'd'dan tahdis etti. O Uveym b. Saide el-Ensari el-İcli'den rivayet
ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Kuba mescidi ahalisine:
''Allah temizlenmek hususunda sizden güzel övgülerle söz ederek: "Orada
tertemiz olmak isteyen erkekler vardır," (Tevbe,
108) buyurmaktadır deyip, ayeti sonuna kadar okudu. Kendilerine: "Peki bu
temizlenmek nedir?" dedi.
Babam İbn İshak'tan bize Muhammed b.
Yahya b. Hibban el-Ensari Neccar oğullarının Mazil koluna
mensup olmakla da el-Mazili, Ubeydullah b. Abdullah
b. Ömer'den şöyle dediğini nakletti: Ben ona Abdullah b. Ömer'in abdestli olsun yahut olmasın her namaz için abdest aldığı rivayeti sence kimdendir? diye sordum. O
şöyle dedi: Bunu Zeyd b. el-Hattab'ın
kızı Esma'nın tahdis ettiğine göre Abdullah b. Hanzala b. Ebi Amir el-Gasil
(melekler tarafından yıkanmış) kendisine tahdis
ettiğine göre önce Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'a abdestli
olsun yahut olmasın her namazdan önce abdest alması
emri verilmişti. Bu durum Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a
ağır gelince, her namazdan önce misvak kullanması emredildi ve böylelikle onun
üzerinde abdestsiz olma hali dışında abdest alma yükümlülüğü kaldırılmış oldu.
Abdullah (b. Ömer) kendisinde
bunu yapabilecek bir güç olduğunu gördüğünden ölene kadar bunu yaptı.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu
tahriç etmemişlerdir. Her ikisi de Alkame b. Mersed'in, Süleyman b. Bureyde'den, onun babasından diye rivayet ettiği şu hadisi
ittifakla zikretmişlerdir: Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) herbir namaz için abdest alırdı. Mekke fethedildiğinde ise bütün namaz
vakitlerini bir tek abdestle kıldı.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
230- Kan
Akmasından Dolayı Namazın Bozulmadığı