26- NİKAHLANDIĞI
KADINLA İLİŞKİ KURMADAN BOŞAYAN, O KADININ KIZIYLA EVLENEBİLİR Mİ?
حدثنا قتيبة
حدثنا بن
لهيعة عن عمرو
بن شعيب عن
أبيه عن جده
ان النبي صلى
الله عليه
وسلم قال أيما
رجل نكح امرأة
فدخل بها فلا
يحل له نكاح
ابنتها وان لم
يكن دخل بها
فلينكح
ابنتها وأيما
رجل نكح امرأة
فدخل بها أو
لم يدخل بها
فلا يحل له
نكاح أمها
Amr b. Şuayb (r.a.)’in
babasından ve dedesinden rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: “Her
hangi bir kimse bir kadını nikahlar ve onunla ilişki kurarsa o kadının kızı o
adama helal olmaz nikahlanmış fakat ilişki kurmadan boşamışsa o kadının kızını
nikahlayabilir. Bir adam bir kadını nikahlar onunla cinsel ilişki kurar veya
kurmaz o kadının anasıyla nikahlanması asla helal değildir.”
Tirmîzî rivâyet
etmiştir.
قال أبو عيسى
هذا حديث لا
يصح من قبل
إسناده وإنما
رواه بن لهيعة
والمثنى بن
الصباح عن عمرو
بن شعيب
والمثنى بن
الصباح وابن
لهيعة يضعفان
في الحديث
والعمل على
هذا عند أكثر
أهل العلم
قالوا إذا تزوج
الرجل امرأة
ثم طلقها قبل
ان يدخل بها
حل له ان ينكح
ابنتها وإذا
تزوج الرجل
الابنة فطلقها
قبل ان يدخل
بها لم يحل له
نكاح أمها لقول
الله تعالى {
وأمهات
نسائكم } وهو
قول الشافعي
وأحمد وإسحاق
Tirmîzî: Bu sened
yönünden sahih değildir. Çünkü bu hadisi Amr b. Şuayb’den sadece İbn Lehia ve
Müsenna b. Sabbah rivâyet etmişlerdir. Müsenna b. Sabbah ve İbn Lehia’nın hadis
konusunda zayıf oldukları kaydedilmiştir.
İlim adamlarının
çoğunluğu uygulamalarını bu hadisle yaparlar ve derler ki: Bir kimse bir kadını
nikahlar ve onunla cinsel ilişkiden önce onu boşarsa o kadının kızını kendisine
nikahlaması caizdir. Fakat bir kimse bir kadının kızı ile nikahlanır cinsel
ilişki yapmadan onu boşarsa o kızın annesiyle nikahlanması helal olmaz. (4
Nisa: 23. ayette bildirildiğine göre)
Şâfii, Ahmed ve İshâk
bu görüştedirler.