UMDETU’L AHKAM |
CİHAD |
BÜLUĞA ERME YAŞlNIN BEYANI BABI |
4814-91/1- Bize Muhammed
b. Abdullah b. Numeyr tahdis etti ... Nafi' İbn Ömer'den şöyle dediğini rivayet
etti: Uhud gününde savaş sırasında ben on dört yaşında iken Rasulullah (s.a.v.),
beni iyice gözden geçirdi. Savaşa katılmama izin vermedi. Hendek günü ise ben
on beş yaşında iken yine beni iyice gözden geçirdi, savaşa girmeme izin verdi.
Nafi' dedi ki: Halife
olduğu sırada Ömer b. Abdulaziz'in yanına gittiğim de ona bu hadisi naklettim.
Bunun üzerine o: Şüphesiz ki bu, küçük ile büyük arasındaki sınırdır dedi ve
valilerine on beş yaşında olanlara aylık bağlamalarını yazdı ve: Bundan küçük
olanları da çocuklar arasında değerlendirin dedi.
4815- .. ./2- Bunu bize
Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti. Bize Abdullah b. İdris ve Abdurrahim b.
Süleyman tahdis etti. Bize Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize
Abdulvehhab -yani es-Sekafi- tahdis etti, hepsi Ubeydullah'tan bu isnad ile
hadisi rivayet etti ancak bunların hadisi rivayetlerinde: Ben on dört yaşında
olduğum için beni küçük gördü denilmektedir.
Açıklama:
Kişinin savaşçılar
arasına katılacağı ve hakkında savaş ve diğer hükümlerde erkekler ile ilgili
hükmün geçerli olacağı yaşa büluğ yaşı denilir.
"İbn Ömer'den rivayete
göre Uhud günü ... savaşa katılmasına izin verdi."
Bu, büluğun sınırının
on beş yaş olduğuna delildir. Şam, Evzai, İbn Vehb, Ahmed ve başkalarının
görüşü budur. Derler ki: On beş yaşını tamamlamakla erkek çocuk fiilen ihtilam
olmasa dahi mükellef olur ve ibadetin vücubu ve buna benzer diğer hükümler onun
hakkında söz konusu olur. Ganimetten adamın payını hak eder. Harb ehlinden ise
öldürülebilir.
Bu hadiste, hendek
gazasının hicretin dördüncü yılında olduğuna delil bulunmaktadır. Sahih olan
budur. Siyer ve tarih bilginlerinden bir topluluk ise hicretin beşinci yılında
olduğunu söylemişlerdir. Ancak bu hadis, bu kanaati reddetmektedir. Çünkü
hepsinin ittifak ettiklerine göre Uhud hicretin üçüncü yılında olmuştur. Bu
durumda Hendek de dördüncü yılda olmuş olur. Çünkü bu hadiste Hendek savaşını
Uhud'dan bir sene sonra diye tespit etmiştir.
Hadisteki: "Bana
müsaade etmedi ve müsaade etti" tabirlerinden kastedilen ise onu savaşan
erkeklerin hükmüne sahip bir erkek olarak değerlendirdi demektir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
GANİMETİN HAZIR
BULUNANLAR ARASINDA NASIL PAYLAŞTIRILACAĞI BABI