UMDETU’L AHKAM |
CİHAD |
FEY'İN HÜKMÜ BABI |
4550-48/2- Bize Kuteybe b. Said, Muhammed b. Abbad ... O, Ömer'den şöyle dediğini rivayet etti: Nadiroğullarının malları müslümanların
üzerine gitmek için at ve deve sürmedikleri, Allah'ın Rasulü'ne
fey olarak verdiği mallardandı. Bu sebeple bu mallar özelolarak Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e ait idi. Aile halkının bir yıllık
nafakasını karşılar, geri kalanı ise Allah yolunda bir hazırlık olmak üzere
atlara ve silahlara harcardı.
Açıklama:
(4550) "Nadiroğullarının malları ... Allah yolunda bir hazırlık
olmak üzere atlara ve silahlara harcardı." Kura; atlar demektir.
"Aile halkının
bir yıllık nafakasını ayırırdı." Yani onların
bir yıllık nafakasını ayırırdı. Ama bunu sene
bitmeden önce çeşitli hayır yollarında infak ederdi. Bu sebeple bunlarla seneyi
tamamlayamazdı. Bunun için zırhı, aile halkı için borç olarak aldığı bir miktar
arpa karşılığında rehin olduğu halde vefat etmişti. Arka arkaya üç gün karnı
doymamıştı. Onun da aile halkının da çokça açlık çektiklerine dair sahih
hadisler birbirini desteklemektedir.
"Özelolarak Nebi (s.a.v.)'e ait idi." İşte bu, fey'den beşte bir alınmasının söz konusu olmayacağına dair
cumhurun kanaatini desteklemektedir. Şafii ise bunu vacip görmüştür .. Şafii'nin
görüşüne göre ise Nebi (s.a.v.) fey'in beşte dördünü
ve geri kalan beşte birin beşte birini alıyordu. Böylelikle onun yirmi beşten
yirmi bir payı vardı. Geri kalan dört pay ise akrabalarına, yetimlere,
yoksullara ve yolculara ait idi. Şafii bu hadisi de buna yorumlamaktadır. Biz
de: Nadiroğullarının malları yani onların çoğunluğu
ona ait idi diyoruz.
Bu hadisten şu
hükümler anlaşılmaktadır:
1. Bir yıllık azığı
saklamak caizdir.
2. Aile halkı için de
erzak hazırlamak caizdir ve bu tevekküle aykırı değildir.
İlim adamları Nebi
(s.a.v.)'in yaptığı gibi bir kimsenin kullandıklarını köyünden kasabasından
saklamasının caiz olduğunu icma ile kabul
etmişlerdir. Eğer pazardan alıp aile halkının gıdası için onu saklamak isterse
o zaman da yiyecek darlığına denk düşüyorsa caiz değildir. Bunun yerine
Müslümanlara darlık doğurmayacak kadarı ile -birkaç gün yahut bir aylık erzak
gibi- satın alır. Eğer bolluk zamanında ise bir yıllık ve daha fazlasının da
gıdasını satın alabilir. Kadı Iyaz bu şekildeki
etraflı hükümleri ilim adamlarının bir çoğundan bu şekilde nakletmiştir.
Bazılarından ise bunun mutlak olarak mübah olduğu da
nakledilmiştir.
Müslümanların elde
etmek için at ve deve koşturmadıkları ganimetlere gelince koşturmaktan (icaf) kasıt hızlıca yürütmektir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
ATLARI YARIŞTIRMAK
VE ONLARA İDMAN YAPTIRMAK BABI